مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از رونمایی و ورود نخستین سری اتوبوسهای برقی تولید داخل به ناوگان حملونقل عمومی پایتخت در هفته جاری خبر داد و اعلام کرد این اتوبوسها بهصورت آزمایشی در مسیر جمهوری–بهارستان فعالیت خود را آغاز میکنند.
احمد قیومی با اشاره به تحویل اولیه اتوبوسهای برقی ساخت داخل توضیح داد: قرارداد تولید این اتوبوسها در سال ۱۴۰۲ بهعنوان محصول مشترک میان شرکتهای عقاب افشان و مپنا منعقد شد. نمونه اولیه پس از تولید، با ایراداتی از سوی کمیته فنی مواجه شد که در نهایت با انجام اصلاحات لازم، شرایط ورود به ناوگان را پیدا کرد.
وی افزود: در مرحله نخست، پنج دستگاه اتوبوس برقی پس از رونمایی رسمی، وارد چرخه خدماترسانی خواهند شد. توان موتور این اتوبوسها ۲۵۰ کیلووات اسمی و ۳۵۰ کیلووات عملیاتی است که نسبت به برخی مدلهای وارداتی توان کمتری دارد؛ به همین دلیل مسیر جمهوری–بهارستان با طول حدود ۴.۵ کیلومتر و شرایط مسطح، برای ارزیابی دقیق عملکرد آنها انتخاب شده است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه فرآیند تولید این اتوبوسها زمانبر بوده، گفت: هدف اصلی، دستیابی به محصولی قابل اتکا و متناسب با نیازهای ناوگان شهری بود و اکنون میتوان این مرحله را نخستین خروجی عملی پروژه پس از دو تا سه سال پیگیری دانست.
به گفته قیومی، آیین تحویل رسمی نخستین اتوبوس برقی تولید داخل روز سهشنبه در محل مصلای تهران برگزار میشود و همزمان، پنج دستگاه اتوبوس دیزلی هایگر از این خط خارج شده و جای خود را به اتوبوسهای برقی میدهند.
وی همچنین از پیشبینی تحویل حداکثر ۱۰۴ دستگاه اتوبوس برقی در مراحل بعدی این پروژه خبر داد و آن را گامی مهم در توسعه ناوگان پاک شهری عنوان کرد.
قیومی در ادامه درباره وضعیت اتوبوسهای دیزلی «آتروس» که در ایام اربعین دچار نقص فنی شده بودند، گفت: از مجموع ۱۷۱ دستگاه خریداریشده توسط وزارت کشور، تعدادی برای رفع ایرادات اساسی به ایرانخودرو تحویل داده شدهاند و طبق برنامهریزی انجامشده، حدود ۲۰ دستگاه از این اتوبوسها بهزودی مجدداً وارد ناوگان خواهند شد.
منبع: تسنیم
دیدگاه شما؟