عوارض آزادراه‌ها ۳۵ تا ۵۰ درصد افزایش یافت

.
دوشنبه - ۱ دی ۱۴۰۴ - ۶:۱۸ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
عوارض آزادراه‌ها ۳۵ تا ۵۰ درصد افزایش یافت

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از اعمال افزایش جدید در نرخ عوارض آزادراه‌های کشور خبر داد و اعلام کرد: میانگین رشد عوارض آزادراهی بین ۳۵ تا ۵۰ درصد تعیین شده و نرخ ۱۰ آزادراه دیگر نیز حداکثر تا دو هفته آینده نهایی و ابلاغ خواهد شد.

میلاد دوستی با تشریح سازوکار تعیین نرخ عوارض آزادراهی اظهار کرد: تعیین عوارض آزادراه‌ها بر اساس یک فرآیند مشخص و پس از بررسی‌های فنی و اقتصادی در کمیته‌های تخصصی انجام می‌شود و تصمیم‌گیری‌ها صرفاً بر پایه شاخص‌های کارشناسی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به روند افزایش عوارض در سال‌های گذشته افزود: طی پنج سال اخیر، میانگین افزایش عوارض آزادراهی حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد بوده و حتی در دو سال از این بازه، هیچ افزایشی اعمال نشده است. این موضوع، با توجه به نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران، موجب کاهش توان نگهداری، بهسازی و ارتقای سطح ایمنی آزادراه‌ها شده و آسیب‌هایی به زیرساخت‌ها وارد کرده است.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: بر اساس بند «الف» ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه، سرمایه‌گذاران پروژه‌های آزادراهی مجاز به تعیین قیمت خدمات خود هستند و در صورتی که دولت نرخ تکلیفی تعیین کند، موظف است مابه‌التفاوت آن را از محل اعتبارات دستگاه مربوطه پرداخت کند.

دوستی با بیان اینکه امسال وضعیت ۲۴ آزادراه مشارکتی مورد بازبینی قرار گرفته است، گفت: گزارش هزینه‌ها و درآمدهای این آزادراه‌ها در کمیته‌های فنی معاملات بررسی شد و پس از برگزاری جلسات متعدد با سرمایه‌گذاران، نرخ‌های جدید عوارض برای اجرا آماده شد.

وی افزود: اگرچه پیشنهاد اولیه سرمایه‌گذاران افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی عوارض بود، اما وزارت راه و شهرسازی با هدف حفظ رضایت کاربران و ارتقای کیفیت خدمات، تلاش کرد نرخ افزایش‌ها را در بازه ۳۵ تا ۴۵ درصد و در برخی موارد حداکثر تا ۵۰ یا ۵۵ درصد محدود کند. بخشی از این نرخ‌ها ابلاغ شده و مابقی نیز طی هفته آینده اعلام خواهد شد.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در تشریح وضعیت برخی آزادراه‌های پرتردد توضیح داد: آزادراه تهران–قم یک آزادراه دولتی محسوب می‌شود و تعیین نرخ عوارض آن بر عهده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است. در مقابل، آزادراه تهران–شمال که جزو آزادراه‌های مشارکتی است، با افزایش عوارضی در بازه ۳۷ تا ۴۵ درصد مواجه شده است.

وی تصریح کرد: در قطعات مختلف آزادراه تهران–شمال افزایش حدود ۴۰ درصدی اعمال شده و در آزادراه‌هایی مانند اراک–خرم‌آباد نیز نرخ‌ها حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است. همچنین در آزادراه پردیس افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی اعمال شده و در مسیر اهواز–ماهشهر، به‌ویژه برای وسایل نقلیه سنگین مانند تریلی‌ها و نفتکش‌ها، افزایش‌هایی فراتر از ۵۰ درصد نیز پیش‌بینی شده است.

دوستی با تأکید بر تعهد سرمایه‌گذاران خاطرنشان کرد: مقرر شده منابع حاصل از افزایش عوارض به‌طور مستقیم صرف بهسازی همان آزادراه‌ها شود؛ از جمله اجرای روکش آسفالت، ارتقای تأسیسات، افزایش علائم ایمنی و بهبود سطح ایمنی مسیرها.

وی در پایان گفت: بررسی نرخ عوارض ۱۰ آزادراه باقی‌مانده همچنان در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود ظرف یک تا دو هفته آینده نرخ نهایی آنها ابلاغ شود. به‌طور کلی، افزایش عوارض برای خودروهای سواری در محدوده ۳۵ تا حداکثر ۵۰ یا ۵۵ درصد خواهد بود، هرچند برای برخی خودروهای سنگین افزایش بیشتری اعمال می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه شما؟