جی ای سی امکو (GAC Emkoo) ؛ بررسی مشخصات فنی + تصاویر

1.5 لیتری
177 Hp
270 Nm
۷ سرعته دوکلاچه تر
7.3 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
توربوشارژ

جی ای سی امکو، که با نام GAC Emkoo نیز شناخته می‌شود، یک کراس‌اوور کامپکت چینی است که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد. این خودرو توسط شرکت راسا موتور خاورمیانه به بازار ایران وارد شده و بر پایه پلتفرم ماژولار GMPA توسعه یافته است. جی ای سی امکو در بازارهای جهانی با نسخه‌های بنزینی و هیبریدی عرضه می‌شود، اما نسخه وارداتی به ایران از نوع بنزینی است. این کراس‌اوور با تمرکز بر طراحی مدرن و عملکرد فنی مناسب، در دسته خودروهای شهری قرار می‌گیرد و رقابت با مدل‌های مشابه چینی و غیرچینی را تجربه می‌کند. شرکت جی ای سی، که سابقه همکاری با برندهایی مانند تویوتا را دارد، تلاش کرده تا در این مدل ترکیبی از فناوری‌های روز و کارایی را ارائه دهد. با این حال، مانند بسیاری از خودروهای وارداتی، حساسیت به کیفیت سوخت و خدمات پس از فروش می‌تواند چالش‌هایی ایجاد کند.

بررسی طراحی ظاهری و بدنه

طراحی ظاهری جی ای سی امکو بر پایه سبک “Hi-tech Industrial Aesthetics” شکل گرفته که نتیجه آن ظاهری جسورانه و آینده‌نگرانه است. در نمای جلو، جلوپنجره بزرگ با الگوی هندسی پیچیده و خطوط مورب، همراه با چراغ‌های LED باریک و کشیده که تا گلگیرها امتداد یافته‌اند، ظاهری تهاجمی ایجاد می‌کند. ورودی‌های هوای بزرگ در سپر نیز به حس اسپرت بودن کمک می‌کنند. در بخش جانبی، خطوط برجسته و تیز از جلو تا عقب ادامه دارند و حس حرکت را القا می‌کنند. دستگیره‌های درب مخفی و هم‌سطح با بدنه، به بهبود آیرودینامیک و ظاهری یکپارچه منجر شده است. نمای عقب با چراغ‌های LED عمودی، اسپویلر بزرگ روی سقف و سپر با دیفیوزر و خروجی‌های اگزوز دوگانه، عضلانی به نظر می‌رسد. ابعاد بدنه شامل طول ۴۶۸۰ میلی‌متر، عرض ۱۹۰۱ میلی‌متر و ارتفاع ۱۶۷۰ میلی‌متر است که فاصله محوری ۲۷۵۰ میلی‌متری فضای مناسبی فراهم می‌کند. وزن خودرو حدود ۱۵۴۰ کیلوگرم است و رینگ‌های ۱۹ اینچی با لاستیک‌های ۲۳۵/۵۵R۱۹ به تعادل کلی کمک می‌کنند. این طراحی ممکن است برای برخی جذاب باشد، اما زوایای تند آن سلیقه‌های سنتی را پوشش ندهد.

بررسی طراحی داخلی

کابین جی ای سی امکو با رویکرد مینیمالیستی و مدرن طراحی شده که نسبت به ظاهر بیرونی، جسارت کمتری نشان می‌دهد. داشبورد با خطوط افقی و مواد نرم، فضایی آرام ایجاد می‌کند. نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی در مرکز قرار گرفته و کلاستر دیجیتال پشت فرمان اطلاعات را به راننده منتقل می‌کند. دریچه‌های هوای استوانه‌ای شکل با سیستم صوتی ادغام شده، طراحی منحصربه‌فردی ارائه می‌دهند. غربیلک فرمان سه‌شاخه با روکش چرم و کلیدهای کنترلی، خوش‌دست به نظر می‌رسد. صندلی‌ها با روکش چرم مصنوعی و تنظیم برقی، ارگونومی مناسبی دارند و فضای عقب به لطف فاصله محوری بلند، برای سرنشینان راحت است. حجم صندوق عقب ۴۲۰ لیتر است که برای خانواده‌های کوچک کافی به نظر می‌رسد، اما نسبت به برخی رقبا محدودتر است. کیفیت متریال کابین در سطح متوسط رو به بالا ارزیابی می‌شود و فضاهای ذخیره‌سازی متعدد، کاربری روزمره را تسهیل می‌کنند. با این وجود، عدم یکپارچگی نمایشگرها ممکن است برای کاربران عادت‌کرده به صفحه‌های پیوسته، متفاوت باشد.

مشخصات فنی

جی ای سی امکو از موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری تزریق مستقیم سوخت (GDI) بهره می‌برد که حداکثر قدرت ۱۷۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۷۰ نیوتن‌متر در ۱۴۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. این پیشرانه با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (خیس) جفت شده و نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. شتاب صفر تا صد حدود ۷ ثانیه است و حداکثر سرعت به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و حجم باک ۵۵ لیتر است. سیستم تعلیق جلو مک‌فرسون و عقب مولتی‌لینک، پایداری مناسبی در پیچ‌ها فراهم می‌کند. استاندارد آلایندگی یورو ۶ است و فناوری Air To Water برای خنک‌کاری بهتر موتور به کار رفته. این مشخصات برای استفاده شهری مناسب به نظر می‌رسد، اما حساسیت موتور توربوشارژ به کیفیت بنزین می‌تواند در شرایط ایران چالش‌برانگیز باشد.

امکانات ایمنی

جی ای سی امکو به شش کیسه هوای جلو، جانبی و پرده‌ای مجهز است، سیستم ترمز ضدقفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، کمک ترمز BA، کنترل کشش TCS، کنترل پایداری در سربالایی HHC، کنترل پایداری در سراشیبی HDC، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار هشدار تصادف از جلو FCW، رادار تابلوخوان، نوربالای خودکار، رادار هشدار ترافیک TJA، رادار حرکت بین خطوط، سیستم پارک خودکار، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب.

امکانات رفاهی

این خودرو دارای صفحه نمایش ۱۰ اینچی لمسی با شش بلندگو، سنسور باران و نور، کروز کنترل تطبیقی، سقف پانوراما با سایه‌بان برقی، روکش چرمی صندلی‌ها، ترمز پارک برقی، کنترل فشار باد لاستیک‌ها TPMS، سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت، شارژر وایرلس، صندلی راننده و سرنشین با تنظیم برقی، درب صندوق برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، پاکسازی هوای کابین، سردکن صندلی‌های جلو، روشن شدن خودرو از روی ریموت، دستگیره‌های الکتریکی، نورپردازی کابین، کلاستر دیجیتال.

رقبا

در بازار ایران، جی ای سی امکو با کراس‌اوورهای سایز متوسط رقابت می‌کند. از رقبای چینی می‌توان به فونیکس تیگو ۷ پرو، لاماری ایما، چانگان CS۳۵ و کی ام سی ایکس ۵ اشاره کرد که اغلب با پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری توربوشارژ و امکانات مشابه عرضه می‌شوند. رقبای غیرچینی مانند هیوندای توسان و کیا اسپورتیج، با سابقه بیشتر و برند شناخته‌شده، گزینه‌های محبوبی هستند، هرچند نسخه‌های وارداتی اخیر آن‌ها اغلب در تیپ پایه هستند. جی ای سی امکو با طراحی خاص خود متمایز می‌شود، اما شبکه خدمات پس از فروش محدودتر ممکن است در مقایسه با رقبایی مانند تیگو ۷ پرو، که سهم بازار بیشتری دارند، نقطه ضعفی باشد.

مزایا
طراحی مدرن و جسورانه
کابین جادار و راحت
مصرف سوخت مناسب
معایب
حساسیت به کیفیت سوخت
گیربکس دوکلاچه بالقوه پراستهلاک

دیدگاه شما؟