نیسان آلتیما ۲۰۲۵ یک سدان سایز متوسط از برند ژاپنی نیسان است که در بازار ایران توسط شرکت نامی خودرو عرضه میشود. این خودرو که نسل ششم آن از سال ۲۰۱۸ معرفی شده، در نسخه فیسلیفت ۲۰۲۳ با تغییراتی در طراحی خارجی برای بازارهای خاص مانند چین تولید میشود و همین مدل به ایران وارد شده است. آلتیما در کلاس خودروهایی قرار میگیرد که بر تعادل بین کارایی روزانه، فضای داخلی مناسب و مصرف سوخت متمرکز هستند، هرچند نسخه وارداتی آن از پیشرانه تنفس طبیعی استفاده میکند که ممکن است برای رانندگان علاقهمند به عملکرد بالا، گزینهای متوسط باشد. این سدان با ابعادی بزرگتر از مدلهایی مانند نیسان سیلفی، گزینهای برای خانوادهها محسوب میشود، اما محدودیتهای بازار ایران مانند تعداد محدود عرضه، بر انتخاب آن تأثیرگذار است.
نیسان آلتیما سابقهای طولانی دارد و از سال ۱۹۹۲ تولید شده، اما در ایران بیشتر با مدلهای قدیمیتر مانند ماکسیما یا تیانا شناخته میشود. نسخه ۲۰۲۵ که از خط تولید دانگفنگ-نیسان در چین میآید، تلاش میکند تا با طراحی مدرن و ویژگیهای پایه، در بازار رقابتی سدانها حضور یابد. با این حال، عدم حضور تجهیزات پیشرفته رانندگی در نسخه کمآپشن وارداتی، آن را در موقعیتی قرار میدهد که بیشتر بر قابلیتهای پایه تکیه دارد تا نوآوریهای فناورانه.
طراحی داخلی نیسان آلتیما ۲۰۲۵ بر سادگی و کارایی تمرکز دارد، با استفاده از مواد چرمی مصنوعی در صندلیها که ارگونومی مناسبی ارائه میدهند، هرچند برخی کاربران به حس سطحی بودن قطعات اشاره کردهاند. داشبورد با نمایشگر ۱۲.۳ اینچی ایستاده در مرکز، پنل تهویه ساده و غربیلک فرمان آشنا از نیسان، ظاهری متعادل ایجاد میکند که ترکیبی از تزیینات پیانو بلک و کرومی است. فضای داخلی برای پنج سرنشین طراحی شده و صندلیهای عقب تاشونده، انعطافپذیری بیشتری برای حمل بار فراهم میکنند، اما ارتفاع سقف در عقب ممکن است برای افراد بلندقد کمی محدود باشد.
در مقایسه با نسخههای بازار آمریکا، مدل وارداتی به ایران تفاوتهایی در جزئیات داخلی دارد، مانند تریم دو رنگ داشبورد که اصالت ژاپنی را حفظ کرده است. با این وجود، نگهداری از صندلیهای چرمی نیاز به مراقبت بیشتری دارد و فضای ذخیرهسازی در کابین، اگرچه استاندارد است، اما دهانه صندوق عقب کوچک و ارتفاع بالای آن میتواند بارگیری اشیای بزرگ را چالشبرانگیز کند. کلیت طراحی داخلی، راحتی روزمره را اولویت قرار داده و از پیچیدگیهای بیش از حد اجتناب کرده است.
طراحی خارجی نیسان آلتیما ۲۰۲۵ از زبان V-Motion نیسان پیروی میکند، با چراغهای دیلایت بومرنگی و جلوپنجرهای که برای بازار چین تغییر یافته تا ظاهری مدرنتر داشته باشد. نمای جلو با خطوط نرم و هماهنگ، جلوهای پویا ایجاد میکند، هرچند برخی ممکن است طراحی نسخه آمریکایی را جذابتر بدانند. بدنه با طول ۴۹۰۶ میلیمتر، عرض ۱۸۵۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۴۴۷ میلیمتر، ظاهری ورزیده دارد که شعاع گردش ۵.۷ متری آن را برای پارک در فضاهای تنگ کمی دشوار میکند.
چراغهای عقب سهبعدی و خطوط جانبی نرم، تعادل بصری را حفظ کردهاند و رینگهای ۱۷ اینچی به پایداری کمک میکنند. با این حال، شیب ستون C ممکن است illusion یک فستبک ایجاد کند، در حالی که ساختار سنتی سدان حفظ شده است. کلیت بدنه، رقابتپذیری مناسبی در برابر سدانهای کرهای مانند کیا K5 دارد، اما طول زیاد آن میتواند در ترافیک شهری محدودیت ایجاد کند.
نیسان آلتیما ۲۰۲۵ به موتور چهار سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که حداکثر قدرت ۱۵۶ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۹۷ نیوتن متر در ۴۴۰۰ دور در دقیقه تولید میکند. انتقال نیرو به محور جلو از طریق جعبهدنده اتوماتیک CVT انجام میشود که عملکرد نرم اما بدون هیجان ارائه میدهد. وزن خودرو ۱۵۱۸ کیلوگرم است و سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و مولتیلینک در عقب، سواری پایدار و نرم را تضمین میکند، هرچند شتاب صفر تا صد آن مشخص نشده و برای رانندگی روزمره مناسبتر است.
مصرف سوخت ترکیبی حدود ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که با باک ۵۶ لیتری، برد مناسبی فراهم میکند. فاصله محوری ۲۸۲۵ میلیمتر فضای داخلی جاداری ایجاد کرده و حجم صندوق عقب ۵۸۶ لیتر برای نیازهای خانوادگی کافی است. استاندارد آلایندگی یورو ۶ و عدم نیاز به سوخت با کیفیت بالا، آن را برای بازار ایران عملی میسازد، اما نسخه توربو موجود در بازارهای دیگر، عملکرد بالاتری دارد که در ایران عرضه نشده است.
نیسان آلتیما ۲۰۲۵ با سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل توزیع نیروی ترمز الکترونیکی (EBD)، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، ترمز پارک برقی (EPB)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کمکی حرکت در سربالایی (HAC)، هشدار فشار تایر (TPMS)، کیسههای هوای راننده و سرنشین جلو، کیسههای هوای جانبی و پردهای، سیستم ترمز کمکی (BA/EBA)، قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر و اتصال صندلی کودک (ISOFIX) تجهیز شده است.
ویژگیهای رفاهی نیسان آلتیما ۲۰۲۵ شامل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، صندلیهای پوشش چرم مصنوعی با صندلیهای عقب تاشونده، پورت USB نوع C و TYPE A در جلو و عقب، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، قابلیت اتصال بلوتوث چندگانه، کنسول وسط جلو و عقب، فرمان برقی با تنظیم دستی در چهار جهت، شیشه بالابرهای برقی اتوماتیک، چراغ روشنایی روز و مه شکن عقب میشود.
در بازار ایران، نیسان آلتیما ۲۰۲۵ با سدانهایی مانند هیوندای سوناتا رقابت میکند که طراحی مدرنتری دارد اما ممکن است در مصرف سوخت مشابه باشد. کیا K5 با پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی و قدرت ۱۵۰ اسب بخار، گزینهای نزدیک است، هرچند وزن کمتر و گیربکس ۶ سرعته آن میتواند عملکرد بهتری ارائه دهد، اما طراحی خارجیاش جذابتر ارزیابی میشود. تویوتا کمری ۲۰۲۴ با تمرکز بر دوام، رقیبی مستقیم است، در حالی که هوندا سیویک با موتور ۱.۵ لیتری توربو و قدرت ۱۸۰ اسب بخار، گزینهای پویاتر اما کوچکتر محسوب میشود.
از سوی دیگر، رقبای چینی مانند آریزو ۸ با موتور ۲ لیتری توربو و قدرت ۲۵۴ اسب بخار، قیمت پایینتری دارند و امکانات بیشتری ارائه میدهند، هرچند کیفیت بلندمدتشان مورد بحث است. هونگچی H5 نیز با قدرت ۲۲۲ اسب بخار و مصرف ۶.۶ لیتر، در دسته لوکستر قرار میگیرد و میتواند با قیمت رقابتی، عرصه را برای آلتیما تنگ کند. کلیت رقابت نشان میدهد آلتیما بر برند ژاپنی تکیه دارد، اما رقبا در قدرت یا امکانات ممکن است برتری داشته باشند.
دیدگاه شما؟