هفته گذشته با ورود اسلام پناه رئیس اداره ملی استاندارد، مدلهای کیا پگاس و کیا سراتو گواهی استاندارد گرفتند. حالا سه محصول دیگر از این برند نیز با دریافت مجوز استاندارد میتوانند در آینده نچندان دور به بازار عرضه شوند. کیا سونت سونت کراساوور سایز کوچک کیا محسوب میشود که در لاین آپ این شرکت […]
هفته گذشته با ورود اسلام پناه رئیس اداره ملی استاندارد، مدلهای کیا پگاس و کیا سراتو گواهی استاندارد گرفتند.
حالا سه محصول دیگر از این برند نیز با دریافت مجوز استاندارد میتوانند در آینده نچندان دور به بازار عرضه شوند.
کیا سونت
سونت کراساوور سایز کوچک کیا محسوب میشود که در لاین آپ این شرکت زیر سلتوس قرار میگیرد و در بازارهای جهانی، هم رده هیوندای ونو است. این کراساوور کوچک توسط کوشا خودرو به بازار عرضه خواهد شد. کیا؛ سونت را در سال 2020 و به عنوان یک کانسپت معرفی کرد و سپس در همان سال نسخه تولیدی آن را در هند پس از سلتوس و کارنیوال به فروش رساند. طول این خودرو برای بازار هند 3995 و برای بازارهای صادراتی 4120 میلیمتر عنوان شده زیرا در هند برای خودروهای زیر 4 متر مالیات در نظر گرفته نمیشود. ابعاد دیگر این خودرو برابر با عرض 1790، ارتفاع 1610 و فاصله بین دو محور 2500 میلیمتر است.
از نظر طراحی خارجی، نمای جلو مانند بیشتر محصولات کیا، دارای جلوپنجره پوزه ببر است که در زیر آن نوار کروم کشیده شده تا کمی به آن جلوه لوکس ببخشد. نمای عقب بی شباهت به اسپورتیج نیست و آن را بسیار هماهنگ با نمای رو به رو طراحی کردهاند.
داخل کابین همانطور که انتظار میرود ساده اما بسیار جذاب است. برخلاف خودروهای روز، پشت فرمان خبری از نمایشگر دیجیتال نیست و نمایشگرها تلفیقی از آنالوگ و دیجیتال هستند و تنها نمایشگر دیجیتال این خودرو سیستم اطلاعات و سرگرمی آن محسوب میشود. خروجیهای تهویه مطبوع عمودی، دکمههای تنظیم تهویه مطبوع، تنظیمات مود رانندگی، دوربین، ترکشن کنترل و تهویه صندلی از دیگر المانهایی هستند که در مرکز داشبور آن را از سادگی محض خارج میکنند.
کیا از نظر ایمنی به این خودرو اعتقاد دارد و میگوید ساختار این خودرو با فولاد مستحکم ساخته شده که در تصادفات منجر به کاهش صدمات میشود. از ویژگیهای این کراساوور در تریمهای بالا میتوان به 6 کیسه هوا، کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ترمز ضد قفل، کنترل کمکی در سربالایی، سیستم مدیریت پایداری خودرو، کنترل کشش الکترونیکی، سنسور پارک و ترمز کمکی اشاره کرد.
در اپریل 2021 کیا در اقدامی عجیب، نسخه 3 ردیفه از سونت را در اندونزی با نام Sonet 7 معرفی کرد. کیا برای نصب ردیف سوم هیچ تغییری در ظاهر و ابعاد خودرو ایجاد نکرد و برای اینکه بتواند این ردیف صندلی را در کابین جا دهد از فضای صندوق استفاده کرد. این نمونه دو ویژگی مهم نسبت به مدل استاندارد داشت که دریچه تهویه مطبوع برای ردیف عقب بر روی سقف کار شده بود و ردیف دوم تنها با لمس برای تردد به ردیف سوم تا میشد. تولید این مدل در سال 2022 متوقف شد.
در سال 2022 تریمی با عنوان X-Line و بار دیگر در هند معرفی شد که چهرهای زیبا و جسورانهتر نسبت به مدل استاندارد دارد.
در کل سونت با 3 پیشرانه دیزل و دو پیشرانه دیزل به بازار عرضه میشود که شامل:
3 سیلندر 1 لیتر توربو با 118 اسببخار قدرت و 172 نیوتنمتر گشتاور متصل به گیربکس 6 سرعته دستی و یا 7 سرعته دو کلاچه
4 سیلندر 1.2 لیتر با 82 اسببخار قدرت و 115 نیوتن متر گشتاور متصل به گیربکس 5 سرعته دستی
4 سیلندر 1.5 لیتر 113 اسببخار قدرت و 144 نیوتنمتر گشتاور متصل به گیربکس 6 سرعته CVT
4 سیلندر 1.5 لیتر توربو دیزل CRDi WGT 99 اسببخار و 240 نیوتنمتر گشتاور متصل به گیربکس 6 سرعته دستی
4 سیلندر توربو دیزل CRDi VGT 113 اسببخار و 250 نیوتنمتر گشتاور متصل به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک است.
این کراساوور بیشتر در بازارهای هند، نپال، اندونزی، آفریقا جنوبی، ویتنام، خاورمیانه و برخی کشورهای آریکای لاتین فروخته میشود.
کیا سلتوس
کیا سلتوس یکی از گزینههای عرضه به بازار ایران است که در رده کراساوورهای ساب کامپکت قرار میگیرد و رقیب مستقیم قدرتمندی برای آن وجود ندارد. از این رو، سلتوس میتواند با یک قیمتگذاری مناسب این بخش از بازار را از آن خود کند.
کیا سلتوس ابتدا به عنوان یک خودرو کانسپت با نام SP Concept در Auto Expo سال 2018 به نمایش درآمد. سال بعد نمونه SP Signature در نمایشگاه خودرو سئول معرفی شد که هر دو شباهتهایی به یکدیگر داشتند و در نهایت با نمونه تولیدی در سال 2019 تفاوت چندانی نداشتند. کیا؛ سلتوس را در سه نمونه تولید میکند که نمونه بزرگتر مختص بازار کره با کد فنی SP2 است و دو نمونه دیگر با کدهای SP2i و SP2c به ترتیب برای بازار هند و چین تولید میشوند. نمونه کانسپت SP Concept در انتها تبدیل به نمونه بازار هند و چین شد و SP Signature به نسخه تولیدی در کره جنوبی تبدیل شد که به گفته این شرکت برای افراد جوان و جویای تکنولوژی طراحی و ساخته شده است. علی رغم اینکه کیا یک نسخه تولید جهانی به حساب میآید اما به خاطر همپوشانی با استونیک و Xceed در اروپا عرضه نمیشود.
نام Seltos از Celtos پسر هرکول و سلتین، اساطیر یونانی برگرفته شده و بر روی پلتفرم K2 کیا و هیوندای توسعه پیدا کرده است و عملا بزرگتر از استونیک، سول، سونت و کوچکتر از سورنتو و اسپورتیج محسوب میشود.
این خودرو به تازگی دستخوش تغییر شده که میتوان به چراغهای LED جلو که دیلایتهای آن تا روی جلو پنجره کشیده شده و همینطور سپر و زیر سپر جدید آن اشاره کرد. در نمای عقب، تزئینات کروم جای خود را به نوار LED متصل کننده دو چراغ دادهاند که حالا در گوشهها به صورت عمودی طراحی شدهاند. به این تغییرات میتوان درب صندوق، سپر و زیر سپر را که به صورت کلی تغییر پیدا کردهاند اضافه کرد.
داخل سلتوس فیسلیفت که به احتمال بسیار زیاد به ایران خواهد آمد نیز نسبت به نمونه قبلی تغییر پیدا کرده و حالا با دو نمایشگر 10.25 اینچ، سلکتور چرخشی گیربکس نمایی مدرنتر به خود گرفته و خود را به دیگر اعضای خانواده نزدیک کرده است.
با توجه به ابعاد این کراساوور، اگر سلتوس به خاک ایران برسد در کلاسی قرار میگیرد که رقیب مستقیم قابل توجهی را رو به رو خود نمیبیند. طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور این خودرو برابر با 4390، 1800، 1630 و 2630 میلیمتر است که با توجه به این اعداد تنها رنو کپچر، لیفان X70، امویام X22 و بایک X25 در این کلاس هستند که از نظر خروجی پیشرانه و کیفیت ساخت و آپشنها اختلاف فاحشی با سلتوس دارند.
سلتوس با پیشرانههای 1.6 توربو، 1.6 و 2 لیتر تنفس طبیعی عرضه میشود. نسخه 1.6 لیتر تنفس طبیعی سلتوس دو خروجی 119 و 121 اسببخار قدرت با 151 نیوتنمتر گشتاور دارد که انتقال قدرت به چرخهای جلو و یا هر چهارچرخ بر عهده گیربکس 6 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک خواهد بود.
نمونه 1.6 لیتر توربو 175 اسببخار قدرت و 265 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که آن را توسط گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخها میفرستد. نسخه 1.6 لیتر توربو اسمارتاستریم با همان گشتاور نسخه گاما، 195 اسببخار قدرت تولید میکند که تنها توسط گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به چرخها منتقل میشود.
نسخه 2 لیتر تنفس طبیعی که مختص به بازار آمریکا است 147 اسببخار قدرت و 179 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که توسط گیربکس CVT آن را به چرخهای جلو و یا هرچهارچرخ ارسال خواهد کرد.
سلتوس بازار هند، پیشرانههای 1.4 و 1.5 لیتر نیز دارند.
از نظر ایمنی این کراساوور کامپکت از سازمان بزرگراههای آمریکا یا همان NHTSA 4 ستاره ایمنی دریافت کرده است.
کیا K5
کیا K5 که پیش از این آن را با نام اُپتیما میشناختیم، سدان مید سایز کیا است که از سال 2000 بر روی خط تولید قرار دارد. این خودرو در بازارهای دیگر با نامهای Magentis و Lotze نیز عرضه شده اما این خودرو از سال 2019 به بعد در تمامی بازارها تنها با نام K5 شناخته میشود.
اولین نسل این سدان سال 2000 با کد MS و بر روی پلتفرم Hyundai-Kia Y4 تولید شد. این نسل از 6 قوای محرکه که 4 نسخه از آن چهار سیلندر و 2 نسخه دیگر از نوع شش سیلندر بودند بهره میبرد. تنها نسخه 4 سیلندر 1.8 لیتر این نسل که 129 اسببخار قدرت و 164 نیوتنمتر گشتاور تولید میکرد در کره جنوبی عرضه شد. نسخه چهار سیلندر 2 لیتر با 134 اسببخار قدرت و 180 نیوتنمتر گشتاور به همراه 6 سیلندر 2.5 لیتر با 167 اسببخار قدرت و 230 نیوتنمتر گشتاور به صورت جهانی عرضه شدند و دیگر نسخهها مختص به بازار آمریکا شمالی بود.
نسل دوم با کد MG بین سالهای 2005 تا 2010 تولید شد که نسخه فیسلیفت آن در سال 2008 برای اولین بار به بازار ایران ورود کرد. این نمونه در ایران تنها با پیشرانه 6 سیلندر 2.7 لیتر عرضه شد که 194 اسببخار قدرت و 249 نیوتنمتر گشتاور تولید میکرد. این میزان نیرو و گشتاور توسط گیربکس 5 سرعته اتوماتیک به چرخها منتقل میشد.
پس از فروش موفق این سدان در ایران نسل بعدی با کد TF نیز به کشور وارد شد. فیس لیفت و طراحی به روز این نمونه همراه با امکانات ایمنی و رفاهی بیشتر، باعث شد تا این نمونه مورد استقبال بیشتری قرار بگیرد. در بخش قوای محرکه، نمونههای بسیاری برای خرید و انتخاب موجود بود اما تنها گزینه 2.4 لیتر MPi با 178 اسببخار قدرت و 231 نیوتنمتر گشتاور که توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخهای منتقل میشد به بازار ایران عرضه شد.
سال 2015 نسل چهارم اپتیما معرفی شد. این نمونه آخرین نسل و سال اپتیما موجود در بازار ایران است که پیش از تحریمها وارد کشور شد. این مدل تا سال 2020 بر روی خط تولید قرار داشت و مانند سه نسل قبلی، پیشرانههای متعددی برای آن در نظر گرفته شده بود. اپتیما JF که در دو تیپ ساده و GT Line در ایران موجود است تنها با پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتر GDI با 178 اسببخار قدرت و 229 نیوتنمتر گشتاور عرضه شد. انتقال قدرت بر عهده گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بود.
نسل پنجم با کد بدنه DL3 و نام جدید K5 سال 2019 معرفی شد. این نسل را کیم سونگ ووک طراحی کرد و به همین دلیل است که طراحی بدنه و کابین به صورت کلی تغییر پیدا کرده و اثری از امضا و المانهای پیتر شرایر دیده نمیشود. K5 بر روی پلتفرم هیوندای – کیا N3 توسعه پیدا کرده که سوناتا نسل 8 (DN8) نیز بر روی آن ساخته شده و به همین دلیل شباهتهای بسیاری با یکدیگر دارند.
داخل کابین به رسم تمام خودروهای روز و ترند، از دو نمایشگر متصل به یکدیگر در یک قاب استفاده شده که سایز نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی 12.3 (پشتیبانی اپل کارپلی و اندروید اتو به همراه سیستم صوتی Bose با 12 بلندگو) و نمایشگر پشت فرمان 10.3 اینچ است.
مانند گذشته این نمونه نیز طیف بسیار گستردهای در بخش قوای محرکه دارد و 4 مدل گیربکس با آنها ست میشود. برای اولین بار در برخی از تریم این سدان از سیستم چهارچرخ محرک استفاده شده است.
از نظر امکانات ایمنی و رفاهی کیا K5 در سطح بالایی قرار دارد و از سیستم ADAS نیز که شامل FCA، نمایش و جلوگیری هوشمند از برخورد در نقطه کور، دوربین 360، کروز کنترل هوشمند و… میشود بهره میبرد.
کیا K5 وارداتی به زودی توسط کوشا خودرو به بازار ایران عرضع خواهد شد و در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص پیشرانه و سطح امکانات آن در دسترس نیست.
دیدگاه شما؟