با توجه به افزایش بی دلیل و فزاینده قیمتها و وجود دلالهای بسیار، هیچ خودرویی در بازار ایران از نظر استاندارد جهانی اقتصادی محسوب نمیشوند اما اوضاع در بازار داخلی کمی متفاوت است و خودروهایی مانند جک J4 و 207 صندوقدار اتوماتیک با توجه به اینکه در رنج 700 تا 800 میلیون تومان قرار میگیرند […]
با توجه به افزایش بی دلیل و فزاینده قیمتها و وجود دلالهای بسیار، هیچ خودرویی در بازار ایران از نظر استاندارد جهانی اقتصادی محسوب نمیشوند اما اوضاع در بازار داخلی کمی متفاوت است و خودروهایی مانند جک J4 و 207 صندوقدار اتوماتیک با توجه به اینکه در رنج 700 تا 800 میلیون تومان قرار میگیرند لقب سدان اتوماتیک اقتصادی به خود میگیرند.
تولید 207 صندوقدار توسط ایران خودرو متوقف شده است اما همچنان نسخه صفر آن در بازار پیدا میشود و حتی نسخه کم کارکرد آن نیز برای خرید موجود است. جک J4 نیز اخیرا برای گذر از استانداردهای 85 گانه توسط کرمان موتور ارتقا پیدا کرده و نسبت به نسخه قبلی شرایط بهتری دارد.
طراحی خارجی
طراحی هر دو خودرو متعلق به گذشته است. جک J4 سال 2013 در نمایشگاه شانگهای معرفی شد و تولید آن تا سال 2019 ادامه پیدا کرد. پژو 207 که در اصل همان 206+ جهانی محسوب میشود متعلق به سال 2009 است و طراحی قدیمیتری نسبت به جک J4 دارد.
هر دو در اینکه از هیچ ترند روزی بهره نمیبرند با یکدیگر برابر هستند اما اگر بخواهیم صادقانه به این موضوع نگاه کنیم، هر دو خودرو زشت محسوب نمیشوند اما نکته بزرگ جای دیگری است. با اینکه 207 چهره بدی ندارد اما چون این خودرو در اصل یک هاچبک جذاب بوده و در ایران با هزینهای هنگفت آن را به سدان تبدیل کردهاند در نمای ساید و عقب تبدیل به یک فاجعه شده است.
در این مقطع این جک J4 است که با توجه به ابعاد مناسب و تناسب درست نمره قبولی دریافت میکند.
صندوق عقب جک J4 550 لیتر فضا در اختیار مالک قرار میدهد در حالیکه این عدد برای 207 تنها 400 لیتر است.
رنگ خودروهای کرمان موتور به علت اینکه خطوط آنها در حال حاضر رباتیک نیست کیفیت مطلوبی ندارد و با توجه به اینکه ایران خودرو از خطوط رباتیک بهره میبرد کیفیت رنگ 207 کمی بهتر از این نمونه نشان میدهد.
از نظر کیفیت مونتاژ 207 مانند اکثر محصولات این شرکت باگهای بسیار زیادی دارد. J4 نیز بی ایراد نیست اما در زمینه مونتاژ وضعیت بهتری نسبت به 207 دارد.
فضا و طراحی کابین
با ورود به کابین بار دیگر به شما یادآوری میشود که هر دو خودرو به اصطلاح اُلدفشن (Old Fashion) هستند و نباید توقع دو نمایشگر دیجیتال متصل 12.3 اینچ داشته باشید. کابین 207 مانند اصل ماجرا، نسخهای بهبود یافته از 206 است که نه تنها بهتر نشده بلکه از نظر ارگونومی یک پسرفت به حساب میآید.
اگر دوست دارید بدانید کجای کار مشکل دارد بهتر است که روی صندلی راننده بنشینید و قصد کنید تا با سیستم اطلاعات و سرگرمی حین رانندگی کار کنید؛ این نمایشگر آنقدر جلو نصب شده که شما و حتی سرنشین باید به جلو خم شوید و سپس با نمایشگری که عمود به داشبورد نصب شده کار کنید که بسیار سخت و دشوار و صد البته خطرناک است.
از نظر فضا نیز این خودرو یک هاچبک بوده که اندازه قابل قبولی در سگمنت خود ارائه میکند (در حالت هاچبک نیز عقب این خودرو تنگ است) اما حالا که صندوق به آن اضافه شده و نام سدان را یدک میکشد اوضاع کمی پیچیده میشود. فضای ردیف عقب آنچنان تنگ است که اگر قد 175 به بالا داشته باشید به راحتی نمیتوانید در این قسمت دوام بیاورید. کمبود فضای سر، شانه و پا نقطه ضعف این خودرو به حساب میآید.
از نظر طراحی، دو دریچه هوا کوچک در مرکز نصب شده که زیر آن با یک اختلاف سطح به تنظیمات سیستم صوتی و تهویه مطبوع میرسید و هیچوقت متوجه نمیشوید که هدف از این اختلاف سطح چیست و چرا ایجاد شده است. یک موج از سمت سرنشین تا قبل از فرمان ایجاد شده که اگر بخواهیم خوشبینانه رفتار کنیم باید بگوییم بعد از رفتن به بالای ستون فرمان به سمت راننده میرسد. که البته باز باید به این نکته اشاره کنیم که اختلاف ارتفاع در اینجا نیز دیده میشود. از ناهم سطج بودن کابین باید به قسمت زیر ایربگ اشاره کنیم که دقیقا مشخص نیست این شکاف برای چه ایجاد شده در حالیکه نه برای قرار دادن وسیلهای مناسب است و نه زیبایی بصری به همراه دارد.
شاید تنها نکته مثبت کابین فرمان و نمایشگر آنالوگ پشت آن باشد که اوضاع بدی ندارند.
در مقابل جک J4 مشکلات فضا را ندارد و اوضاع بهتر از 207 است. از نظر دیزاین کلی، داشبورد با اینکه ساده است اما به هیوندای اکسنت 2015 شباهت دارد که همین موضوع باعث میشود بیننده حس بهتری به آن داشته باشد. در نمونه جدید حالا نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی بر روی این خودرو قرار گرفته که این بخش را از سادگی خارج میکند و در عین حال باعث میشود تا از نظر امکانات تا حدودی پیشرفت کند.
برخلاف 207، غربیلک فرمان محصولات جک که بر روی J4 نیز نصب شده به شدت زشت است. نمایشگر پشت فرمان که در این نسخه ارتقا پیدا کرده، مانند 207 دیتا را به صورت آنالوگ به راننده نشان میدهد.
از نظر ارگونومی نیز این کابین اوضاع بهتری دارد و اکثر کلیدهای فیزیکی و همینطور سیستم اطلاعات و سرگرمی به راحتی در دسترس راننده و سرنشین قرار میگیرد.
هر دو خودرو صندلیهای معمولی و سفتی دارند که در دراز مدت باعث ناراحتی سرنشینان میشود.
قوای فنی
در این قسمت هر دو خودرو از پیشرانه تنفس طبیعی 4 سیلندر بهره میبرند که حجم پیشرانه TU5 پژو 207 1.6 و حجم پیشرانه جک 1.5 لیتر است. توان خروجی پژو 207 حدود 105 اسببخار قدرت و 142 نیوتنمتر گشتاور ذکر شده در حالیکه جک J4 104 اسببخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
با توجه به وزن 1160 کیلوگرم J4 در مقابل 1113 کیلوگرم 207 میتوان گفت که از نظر کشش تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند. انتقال قدرت در J4 توسط گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود که متاسفانه باگهای مخصوص به خود را دارد اما اگر رفتار مناسبی با آن داشته باشید میتوانید رانندگی بدون دردسری را تجربه کنید. در مقابل 207 از گیربکس اتوماتیک 4 سرعته استفاده میکند که عملا یک دنده کم دارد اما لذت رانندگی بهتری را در اختیار راننده قرار میدهد.
با توجه به گیربکس CVT و نوع رفتار با آن، مصرف سوخت جک زیر 9 لیتر خواهد بود و تقریبا با 207 در این موضوع برابر هستند.
سیستم تعلیق هر دو خودرو در جلو از نوع مکفرسون است اما عقب، 207 از نوع مستقل و J4 از نوع بازو جناغی استفاده میکند. رفتار هر دو خودرو مشابه به یکدیگر هستند و با تعویض تایرها به نوع بهتر تاثیر مثبتی را در نرمی شاهد خواهید بود. فرمان هر دو خودرو برقی است که راحتی بسیار زیادی در رانندگی به ارمغان میآورد.
شتاب اولیه J4 حدودا 13 ثانیه عنوان شده و شتاب اولیه 207 حدود 12 ثانیه است. پژو 207 فاقد ESP است اما نمونه جدید جک از این سیستم بهره میبرد که امنیت سرنشینان را تامین میکند.
هر دو خودرو مجهز به ترمز دیسکی و سیستمهای کمکی مانند ABS و .. هستند. 207 تنها در کلاس 60302، رینگ 14 اینچ آلومینیومی دارد اما جک J4 به صورت استاندارد از رینگ 15 اینچ آلومینیومی با دو طرح بهره میبرد.
امکانات ایمنی و رفاهی
هر دو خودرو در سط متوسطی امکانات ایمنی و رفاهی دارند اما جک J4 باوجود امکاناتی مانند اتولایت، نشان دهنده تعویض دنده، نشانگر فشار باد تایر و صندلی چرم از 207 بالاتر قرار میگیرد.
جک J4 یا پژو 207SD
هر دو خودرو در یک کلاس و یک بازه قیمتی قرار میگیرند و تنها تفاوت آنها قطع تولید 207 صندوقدار است که البته نمونه صفر آن و یا کارکرد بسیار پایین این نمونه به راحتی پیدا میشود. از نظر قوای فنی و عملکرد آن هر دو خودرو در یک سطح قرار دارند اما از نظر مصرف سوخت جک J4 با اختلاف اندک اوضاع بهتری دارد. پیشرانه این خودرو از نوع یورو 5 است که آلایندگی کمتری نسبت به 207 تولید میکند. از آنجا که این دو خودرو برای مصارف خانوادگی طراحی شدهاند، فضای بزرگ صندوق عقب J4 بیشتر به کمک خانوادهها میآید.
دریخش امکانات ایمنی و رفاهی نیز وجود ESP به تنهایی برگ برنده را به J4 میدهد. از نظر خرابیها و ایرادات شایع نیز J4 با ثبت خرابی و دردسر کمتر نسبت به 207 دست بالاتر را در اختیار خواهد داشت. ایراد فنی کم و بی آزاری این خودرو در کنار سرویس دهی خدمات پس از فروش کرمان موتور باعث میشود تا این خودرو ارزش خرید بیشتری نسبت به 207 صندوقدار داشته باشد.
دیدگاه شما؟