وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه میتوانیم به قطب فناوری منطقه تبدیل شویم، گفت: رانت خودروسازان را قطع میکنیم دیگر هیچ رانتی برای خودروسازان در کار نیست، شرکتها باید روی پای خودشان بایستند و فقط بخاطر جبران وضعیت جهانی تعرفه در نظر میگیریم. عباس علی آبادی امروز در نخستین رویداد ملی صنعت دانش […]
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه میتوانیم به قطب فناوری منطقه تبدیل شویم، گفت: رانت خودروسازان را قطع میکنیم دیگر هیچ رانتی برای خودروسازان در کار نیست، شرکتها باید روی پای خودشان بایستند و فقط بخاطر جبران وضعیت جهانی تعرفه در نظر میگیریم.
عباس علی آبادی امروز در نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان اظهار کرد:
مجمع جهانی اقتصاد هر سال ریسکهایی معرفی میکند که اغلب زیست محیطی و اجتماعی هستند و معمولا آنها را شرکتهای بزرگ ایجاد میکنند. چون بیشترین مصرف کننده منابع زیست محیطی هستند و بیشترین تاثیر را روی رفتارهای اجتماعی نیز دارند.
وی با بیان اینکه اقتصاد بزرگ و قوی در گروی بنگاههای بزرگ است، تصریح کرد:
مدتی شعاری تحت عنوان کوچکسازی قشنگ است، مطرح شد، اما شرکتهای کوچک باید در کنار شرکتهای بزرگ باشند. چراکه شرکتهای بزرگ توان تحقیق و توسعه، بازاریابی، بهبود کیفیت و توسعه بازار را دارند.
علی آبادی با بیان اینکه کل شرکتهای دانش بنیان کشور نزدیک ۹۰۰۰ شرکت هستند که کمتر از ۷۰ درصد آنها فروش بیش از پنج میلیون یورو یا بالای ۱۰۰ نفر کارکن دارند، تصریح کرد:
اما رتبه بندیهای جهانی نشان میدهد راندمان شرکتها خوب بوده است. با این حال تاکنون رشد شرکتهای دانش بنیان در کشور در قالب شرکتهای کوچک بوده، اما شرکتهای بزرگ مثل فولاد اکثرا در بخش تولید فعال هستند.
وزیر صمت با بیان اینکه رشد ۸.۵ درصد عدد بالایی نیست و با توجه به ظرفیتهای کشور بیش از این رقم هم قابل تحقق است، گفت:
ناپایداری مدیریتی در سطوح مختلف وزارتخانه، عدم تناسب فرایندها و ساختارها با جهش تولید، مثل مشکلات تخصیص ارز یا بخش نامههای متعدد، فقدان رهبری واحد تولید، کمبود تمرکز سیاستها و مدیریت ارزی، فشارهای سیاسی، قیمت گذاری دستوری، کم توجی به بخش خصوصی و غیره از جمله ابر چالشهای بخش تولید است.
علی آبادی با بیان اینکه قطعی برق صنایع در زمان محدودیت تامین برق با قانون در تناقض است، گفت: تولید صادرات محور، ارتقای بهره وری و رقابت پذیری با رتبه بندی شرکتها، کاهش ارزبری و عدم خام فروشی، اصلاح نظام قیمت گذاری دستوری، ایجاد ثبات در فضای کسب و کار، بازبینی سازوکارهای مدیریت و بازرسی و تهعد به محیط زیست نیز از جمله جهتگیری های وزارت صمت در سیاستگذاری است.
وزیر صمت با مطرح کردن این سوال که چرا باید به خودروسازها رانت دهیم و بعد قیمت آنها را کنترل کنیم، گفت:
رانت خودروسازان را قطع میکنیم باید روی پای خودشان بایستند. فقط بخاطر جبران وضعیت جهانی تعرفه در نظر میگیریم.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به وجود ۹۰۰۰ واحد راکد در کشور که تعداد زیادی دانش بنیان نیز در بین آنهاست، گفت:
پروژه های پیشران وزارت صمت نیز شامل توسعه پلتفرم شهرکهای صنعتی از طریق ایجاد خوشه ها و غیره، تامین آب صنایع، جایگزینی خودروهای برقی، توسعه استفاده از سوخت پاک و تجدید پذیر، توسعه اکتشاف معادن و هوشمندسازی و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و غیره است.
علی آبادی با تاکید بر اینکه شرکتهای دانش بنیان باید نیازهای کشور را برطرف کنند و برای مشکلات طرح ارائه کنند، گفت:
در این بخش باید به این نکته توجه کنیم که خودروهای برقی خودروهای امروز هستند، نه آینده. خودروی آینده خودرانها هستند و به زودی خودروی برقی تبدیل به خودروی گذشته میشود.
وی افزود:
از طرف دیگر راه حل دیگری برای حل مشکل بنزین نیست، چراکه سالانه دو میلیون خودرو اضافه میشود که روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین مصرف میکنند. در حال حاضر روزانه ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلیون لیتر گازوئیل و بنزین معادل ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلیون دلار روزانه میسوزد که میشود با استفاده از انرژی برقی آن را کاهش داد.
وزیر صمت در پایان گفت که با تغییر مسیر در حوزه فناوری میتوانیم به قطب فناوری منطقه تبدیل و شاهد مهاجرات معکوس سرمایههای انسانی باشیم.
ایسنا
دیدگاه شما؟