ب ام و iX3 ؛ بررسی مشخصات فنی + تصاویر

286 Hp
400 Nm
80 KWh
550 کیلومتر
32 دقیقه
6.8 ثانیه

بی ام و iX3 یک کراس‌اوور الکتریکی میان‌رده است که بر پایه مدل X3 توسعه یافته و از سال ۲۰۲۰ وارد بازارهای جهانی شده است. این خودرو به عنوان یکی از تلاش‌های اولیه بی ام و در حوزه خودروهای برقی، طراحی آشنا را با فناوری‌های نوین ترکیب کرده است. در بازار ایران، iX3 عمدتا از طریق واردات محدود عرضه می‌شود و توسط شرکت پرشیا خودرو توزیع می‌گردد. این مدل بر پلتفرم CLAR بنا شده و تولید آن در کارخانه شن یانگ چین انجام می‌گیرد، که تمرکز اصلی آن بر بازارهای اروپا و آسیا است.

این خودرو با هدف ارائه گزینه‌ای الکتریکی در سگمنت کراس‌اوورهای متوسط، بدون تغییرات گسترده در ساختار اصلی X3، توسعه یافته است. iX3 تنها در نسخه تک‌موتور محور عقب عرضه می‌شود و بر راندمان و پایداری تمرکز دارد. با وجود شباهت به مدل‌های بنزینی، این خودرو تغییراتی برای بهبود آیرودینامیک و هویت برقی اعمال کرده است. ورود آن به بازار ایران نشان‌دهنده روند رو به رشد خودروهای الکتریکی است، هرچند محدودیت‌های زیرساختی مانند ایستگاه‌های شارژ همچنان چالش‌برانگیز باقی مانده‌اند.

بررسی طراحی ظاهری و بدنه

طراحی ظاهری بی ام و iX3 تا حد زیادی به مدل X3 شبیه است، اما با تغییراتی برای برجسته کردن جنبه الکتریکی آن همراه شده است. جلوپنجره کلیوی شکل به صورت بسته طراحی شده و حاشیه آبی‌رنگ آن، هویت برقی خودرو را نشان می‌دهد، که این ویژگی به بهبود ضریب آیرودینامیک کمک می‌کند. چراغ‌های جلو از فناوری LED ماتریسی استفاده می‌کنند و در نسخه‌های فیس‌لیفت، باریک‌تر شده‌اند تا ظاهری مدرن‌تر ایجاد کنند.

در بخش عقب، چراغ‌ها گرافیک جدیدی دارند و حاشیه مشکی آنها، حس به‌روز بودن را القا می‌کند. رینگ‌های استاندارد ۱۹ اینچی آلیاژی هستند، در حالی که گزینه‌های ۲۰ اینچی با طراحی آیرودینامیک برای بهبود جریان هوا در دسترس قرار دارند. ابعاد خودرو شامل طول ۴۷۴۶ میلی‌متر، عرض ۱۸۹۱ میلی‌متر و ارتفاع ۱۶۸۳ میلی‌متر می‌شود، که آن را در کلاس کراس‌اوورهای متوسط قرار می‌دهد. فاصله محوری ۲۸۶۴ میلی‌متری فضای مناسبی برای سرنشینان فراهم می‌کند، اما وزن حدود ۲۱۹۰ کیلوگرمی ممکن است بر چابکی در مسیرهای پیچ‌دار تأثیر بگذارد.

مرکز ثقل پایین‌تر نسبت به مدل‌های بنزینی (حدود ۷۴ میلی‌متر) و توزیع وزن ۴۳:۵۷ (جلو به عقب) به پایداری کمک می‌کند. با این حال، طراحی محافظه‌کارانه iX3 ممکن است در مقایسه با برخی رقبای نوظهور، کمتر چشمگیر به نظر برسد. بدنه خودرو با تمرکز بر کارایی، خطوطی ساده و بدون اغراق دارد، که این رویکرد برای کاربرانی که اولویت‌شان عملکرد است، مناسب خواهد بود.

بررسی طراحی داخلی

کابین بی ام و iX3 بر سادگی و فناوری تمرکز دارد و فضایی آشنا برای طرفداران برند ایجاد کرده است. صفحه‌نمایش پشت آمپر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی و نمایشگر مرکزی ۱۲.۵ اینچی اطلاعات را به وضوح نمایش می‌دهند، هرچند در برخی تیپ‌ها نمایشگر مرکزی ۱۰.۳ اینچی است. کنسول مرکزی با اهرم تعویض دنده مینیمال، حس مدرنیته را منتقل می‌کند، اما طراحی کلی به مدل‌های بنزینی شبیه است.

صندلی‌های اسپرت با روکش سوراخ‌دار استاندارد هستند و تریم آلومینیومی در بخش‌هایی مانند داشبورد دیده می‌شود. فضای کابین برای پنج سرنشین کافی است و حجم صندوق عقب ۵۱۰ لیتر، که با خواباندن صندلی‌ها افزایش می‌یابد. کیفیت مواد داخلی بالا است، اما عدم تغییرات گسترده ممکن است برای کسانی که به دنبال تمایز بیشتر هستند، محدودیت ایجاد کند.

نورپردازی محیطی و خطوط افقی داشبورد به افزایش حس فضا کمک می‌کنند. ارگونومی کابین مناسب است و دسترسی به کنترل‌ها آسان، اما طراحی سنتی ممکن است در برابر رقبای دیجیتال‌تر، کمتر جذاب باشد. در مجموع، کابین iX3 ترکیبی از راحتی و کارایی را ارائه می‌دهد، بدون اینکه از اصول برند فاصله بگیرد.

مشخصات فنی بی ام و iX3

بی ام و iX3 از یک موتور الکتریکی تک‌محور عقب استفاده می‌کند که ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه با گیربکس تک‌سرعته، شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت را در ۶.۸ ثانیه فراهم می‌کند و حداکثر سرعت الکترونیکی ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است. باتری لیتیوم-یون ۸۰ کیلووات‌ساعتی، برد پیمایشی حدود ۵۵۰ کیلومتر را در شرایط ایده‌آل ارائه می‌دهد، هرچند در شرایط واقعی مانند ترافیک یا آب‌وهوای گرم، این عدد ممکن است به ۴۵۰ کیلومتر کاهش یابد.

سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و مولتی‌لینک در عقب، هندلینگ مناسبی ایجاد می‌کند، اما وزن بالا در پیچ‌ها احساس می‌شود. شارژ باتری با پشتیبانی از جریان سریع ۱۵۰ کیلووات، امکان افزودن ۱۰۰ کیلومتر برد در ۱۰ دقیقه را می‌دهد. شارژ کامل با جریان خانگی ۱۱ کیلووات حدود ۷.۵ ساعت زمان می‌برد و شارژ سریع از صفر تا ۸۰ درصد در ۳۲ دقیقه انجام می‌شود. گارانتی باتری هشت سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر است، که دوام آن را تضمین می‌کند. مصرف انرژی حدود ۱۵.۲ کیلووات‌ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر است و سیستم ترمز احیاکننده به بازیابی انرژی کمک می‌کند. این مشخصات iX3 را برای استفاده شهری و میان‌شهری مناسب می‌سازد، هرچند وابستگی به زیرساخت‌های شارژ همچنان یک عامل کلیدی است.

رقبا

در بازار جهانی و ایران، بی ام و iX3 با رقبایی مانند آئودی Q4 e-tron رقابت می‌کند که برد ۵۶۰ کیلومتری و قدرت ۳۱۳ اسب بخار در نسخه دو موتور ارائه می‌دهد، اما قیمت بالاتری دارد. مرسدس بنز EQC با ۴۰۲ اسب بخار و برد ۴۴۰ کیلومتری، تمرکز بیشتری روی لوکس بودن دارد، هرچند گشتاور ۷۶۰ نیوتن‌متری آن برتری ایجاد می‌کند.

تسلا مدل Y با ۲۹۹ اسب بخار و شتاب ۵ ثانیه‌ای، دسترسی به شبکه شارژ گسترده را ارائه می‌دهد، اما کیفیت ساخت ممکن است پایین‌تر باشد. فولکس واگن ID.4 با ۱۶۸ اسب بخار و برد ۴۴۲ کیلومتری، گزینه اقتصادی‌تری است. آئودی Q5 e-tron با برد ۶۰۵ کیلومتری و فضای جادارتر، برای خانواده‌ها مناسب‌تر است. تویوتا bZ4X با ۲۰۱ اسب بخار و برد ۶۱۵ کیلومتری، بر دوام و کارایی تمرکز دارد. انتخاب در ایران بر اساس دسترسی به خدمات و سلیقه طراحی صورت می‌گیرد.

امکانات ایمنی

امکانات ایمنی بی ام و iX3 شامل شش کیسه هوا، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دنده‌عقب به همراه دوربین‌های جانبی، چراغ‌های تطبیقی، سیستم کمک‌راننده شامل دستیار حفظ خودرو بین خطوط، تشخیص عابر پیاده، کمک پارک، ترمز پارک برقی، اتوهلد، نوربالا اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، سنسور باران، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، ترمز اضطراری، اخطار برخورد از جلو، رادار خط خوان، رادار نقطه کور، سیستم پایش وضعیت راننده، سیستم بازیاب انرژی ترمز، رادار تابلو خوان می‌شود.

ویژگی های رفاهی

ویژگی‌های رفاهی بی ام و iX3 شامل سقف پانورامیک، فرمان با روکش چرم، صندلی‌های برقی به همراه حافظه، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر سربالا، نمایشگر لمسی و پشت آمپرهای دیجیتالی ۱۰.۳ اینچی، سیستم تهویه مطبوع خودکار جلو و عقب، سیستم صوتی هارمن کاردون، چراغ‌های LED، گرم‌کن صندلی، سه حالت رانندگی شخصی، اسپرت و اقتصادی، کیت M، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، کلاستر دیجیتال، پنل تهویه سه کاناله اتوماتیک، درِ صندوق عقب برقی، سنسور نور، نور پردازی کابین، نور بالای اتوماتیک، اخطار خروج از خط، دستیار رانندگی بین خطوط، شارژر همراه AC می‌شود.

مزایا
هندلینگ مناسب
کیفیت ساخت بالا
برد پیمایشی قابل قبول
معایب
وزن بالا
محدودیت زیر ساخت شارژ در ایران

دیدگاه شما؟