هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ به عنوان نسخه فیسلیفت نسل هشتم این سدان محبوب، در بازارهای جهانی و ایران معرفی شده است. این مدل بر پایه پلتفرم N3 توسعه یافته و با تمرکز بر بهبود عملکرد، ایمنی و طراحی، گزینهای برای خریداران سدانهای میانرده محسوب میشود. سوناتا ۲۰۲۵ در ایران توسط شرکت هرمس خودرو عرضه میشود و دو نسخه موتور متفاوت برای مشتریان عادی و سامانه جانبازان در نظر گرفته شده است. این خودرو با سابقه طولانی در بازار ایران، حالا با تغییرات ظاهری و فنی، رقابت در کلاس سدانهای خانوادگی را ادامه میدهد. بررسی این مدل نشان میدهد که هیوندای تلاش کرده تا تعادلی بین راحتی، فناوری و کارایی ایجاد کند، هرچند برخی محدودیتها در فضای داخلی و عملکرد دینامیک همچنان وجود دارد.
کابین سوناتا ۲۰۲۵ با زبان طراحی Sensuous Sportiness شکل گرفته و فضایی جادارتر نسبت به نسلهای قبلی ارائه میدهد. داشبورد ساده اما با مواد باکیفیت ساخته شده و صفحهنمایش ۱۲.۳ اینچی یکپارچه برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، دسترسی آسان به کنترلها را فراهم میکند. صندلیهای جلو با تنظیم ارتفاع، راحتی مناسبی برای راننده و سرنشین ایجاد میکنند، هرچند ورود و خروج برای افرادی که به شاسیبلندها عادت دارند، ممکن است کمی چالشبرانگیز باشد.
فضای ردیف عقب برای افراد متوسطقد مناسب است، اما در مقایسه با رقبا مانند هوندا آکورد، فضای پا کمتر به نظر میرسد. صندوق عقب با ظرفیت ۴۵۳ لیتر، از میانگین کلاس خود کمی بزرگتر است و برای استفاده روزمره کافی ارزیابی میشود. کنترلهای لمسی برای تهویه مطبوع، ظاهری مدرن ایجاد کردهاند، اما ممکن است در حین رانندگی حواسپرتی بیشتری نسبت به دکمههای فیزیکی ایجاد کنند. در مجموع، کابین سوناتا محیطی آرام و کاربرپسند فراهم میکند، بدون اینکه بیش از حد پیچیده باشد.
سوناتا ۲۰۲۵ با تغییرات گسترده در ظاهر، از زبان طراحی مدرن هیوندای پیروی میکند و نمایی ظریفتر نسبت به مدلهای قبلی دارد. نمای جلو با نوار نوری باریک بالای جلوپنجره و چراغهای مکعبی، ظاهری ساده و آیندهنگرانه ایجاد کرده است. سپر جلو با ورودیهای هوا بزرگتر، حس تهاجمیتری به خودرو میبخشد، در حالی که طراحی سقف یکپارچه تا صندوق عقب، از ظاهر سهقسمتی برخی رقبا فاصله گرفته است.
ابعاد بدنه شامل طول ۴۸۳۰ میلیمتر، عرض ۱۹۰۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۷۷۰ میلیمتر است که خودرو را در کلاس سدانهای متوسط رو به بالا قرار میدهد. فاصله بین دو محور ۲۸۱۵ میلیمتر، پایداری مناسبی در جاده فراهم میکند. نمای عقب با نوار نوری سراسری و اسپویلر، طراحی هماهنگی با جلو ایجاد کرده و آنتن باله کوسهای به جذابیت اضافه میکند. رینگهای ۱۸ اینچی و خطوط جانبی برجسته، پروفیل اسپرتتری نسبت به مدلهای پیشین ارائه میدهند. با این حال، طراحی کلی بیشتر بر ظرافت تمرکز دارد تا ظاهر اسپرتی رقبایی مانند کیا K5.
سوناتا ۲۰۲۵ در نسخه اصلی وارداتی با موتور ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ عرضه میشود که حداکثر قدرت ۲۴۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۳۵۳ نیوتنمتر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه تولید میکند. این پیشرانه با سیستم پاشش مستقیم سوخت، کارایی مناسبی نشان میدهد و شتاب صفر تا صد را در حدود ۸.۴ ثانیه به ثبت میرساند. حداکثر سرعت خودرو ۲۱۰ کیلومتر در ساعت است و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی میشود.
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک با انتقال نیرو به محور جلو، تعویض دندههای نرم و هماهنگی خوبی با موتور دارد. وزن خودرو حدود ۱۶۰۰ کیلوگرم است و حجم باک ۶۷ لیتر، برای سفرهای طولانی مناسب به نظر میرسد. سیستم تعلیق در رانندگی روزمره نرم عمل میکند، اما در سرعتهای بالا یا پیچهای تند، ممکن است کمی ناپایداری نشان دهد. نسخه دیگر با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه، قدرت ۱۷۰ اسب بخار و مصرف سوخت پایینتری ارائه میدهد، اما تمرکز اصلی بررسی روی نسخه ۲ لیتری است.
هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ به ۱۰ کیسه هوا، هشدار برخورد جلو، سامانه پیشگیری از تصادف با تشخیص عابر پیاده، سیستم نگهدارنده خودرو در مسیر، هشدار خروج از لاین، ترمز اضطراری خودکار، جلوگیری از تصادف در هنگام دنده عقب، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کمک شروع به حرکت در سربالایی، سیستم کنترل خودرو در شرایط بارانی، سیستم کمکی تصادفهای جانبی، حفاظت ضد لغزش، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، سامانه هشدار دقت فاصله از خودروهای جلویی، سیستم کمکی در جادههای پر پیچ و خم، هشدار خوابآلودگی راننده، پایش فشار تایرها، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سنسور نور، سامانه تثبیتکننده در سرعتهای بالا مجهز است.
سوناتا ۲۰۲۵ شامل صفحه نمایش مالتیمدیا لمسی، سیستم صوتی حرفهای، پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto، تهویه مطبوع دوکاناله، صندلیهای برقی جلو با گرمکن و سردکن، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، نورپردازی داخلی، کروز کنترل تطبیقی، تنظیم حالت رانندگی، شارژ بیسیم تلفن همراه، سانروف پانوراما، اتو پارک، تنظیم خودکار آینهها، رادار هشدار نقاط کور، فرمان برقی، سیستم اطلاعاتی و سرگرمی با صفحه نمایش بزرگ، صندلیهای چرمی با تنظیمات برقی، سیستم ورود بدون کلید، نورپردازی داخلی محیطی، سیستم تنظیم حالت رانندگی، آینه دید عقب خودکار، سیستم پارک اتوماتیک، کمربند ایمنی برقی، سیستم تهویه هوای فیلتر شده، دسترسی به خدمات آنلاین از طریق اینترنت، سیستم صوتی surround میشود.
در بازار ایران، سوناتا ۲۰۲۵ با رقبایی مانند تویوتا کمری، کیا K5، هوندا آکورد و نیسان آلتیما رقابت میکند. تویوتا کمری با نسخه هیبریدی، مصرف سوخت پایینتر و هندلینگ بهتر ارائه میدهد، اما سواری سوناتا نرمتر است. کیا K5 به عنوان پسرعموی سوناتا، پلتفرم مشترکی دارد و سواری اسپرتتری عرضه میکند، هرچند تفاوتهای زیادی در طراحی و امکانات ندارند. هوندا آکورد فضای داخلی بیشتری دارد و در عملکرد دینامیک برتری نشان میدهد، در حالی که نیسان آلتیما با تمرکز روی راحتی، گزینهای اقتصادیتر است. انتخاب بین این مدلها به اولویتهایی مانند مصرف سوخت یا ظاهر بستگی دارد.
دیدگاه شما؟