کی ام سی SR5 ؛ بررسی مشخصات فنی + تصاویر

1.5 لیتری
178 Hp
290 Nm
۷ سرعته دوکلاچه
6.5 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
توربوشارژ

کی ام سی SR5 یکی از کراس‌اوورهای کامپکت شهری است که توسط شرکت کرمان موتور به بازار ایران عرضه می‌شود. این خودرو در اصل محصول برند چینی لیوان است که تحت نام لیوان X6 پرو شناخته می‌شود و نتیجه همکاری مشترک بین شرکت‌های جیلی و لیفان به شمار می‌رود. برند لیوان در سال ۲۰۲۲ تأسیس شد و SR5 به عنوان یکی از مدل‌های اولیه آن، با تمرکز بر بازارهای نوظهور مانند ایران، طراحی شده است. این کراس‌اوور با پیشرانه توربوشارژ و امکانات مدرن، گزینه‌ای برای خریداران در بخش خودروهای مونتاژی چینی محسوب می‌شود. کرمان موتور این مدل را برای رقابت در بازار پررقابت کراس‌اوورهای میان‌رده معرفی کرده و انتظار می‌رود با توجه به شبکه خدمات پس از فروش این شرکت، بتواند جایگاهی برای خود پیدا کند. در ادامه، به بررسی جنبه‌های مختلف این خودرو می‌پردازیم تا تصویری واقع‌بینانه از قابلیت‌های آن ارائه شود.

بررسی طراحی ظاهری و بدنه

طراحی خارجی کی ام سی SR5 ترکیبی از عناصر مدرن و ساده است که تلاش می‌کند ظاهری شهری و کاربردی ارائه دهد. در نمای جلو، جلوپنجره بزرگ با خطوط افقی مستقیم و پرداخت‌های کرومی، نقطه کانونی است و چراغ‌های LED کشیده در دو طرف آن قرار گرفته‌اند. این طراحی، جلوه‌ای سه‌بعدی ایجاد می‌کند، اما ممکن است برای برخی، بیش از حد ساده به نظر برسد. سپر جلو با خطوط تیز و شکسته، حس تهاجمی به خودرو می‌بخشد، هرچند چراغ‌های هالوژنی در برخی نسخه‌ها، ظاهر را کمی قدیمی جلوه می‌دهد.

از نمای جانبی، بدنه با پنل‌های بزرگ و بدون پیچیدگی‌های زیاد، عادی به نظر می‌رسد. پنجره‌های جانبی بزرگ و رینگ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی، نمایی اسپرت اضافه می‌کنند، اما طراحی شیشه‌های عقبی شبیه به برخی مدل‌های دیگر بازار است. ناحیه عقب با چراغ‌های باریک و به‌هم‌پیوسته LED، مدرن‌ترین بخش خودرو محسوب می‌شود. سپر عقب حجیم با دیفیوزر بزرگ و خروجی‌های اگزوز فیک، ظاهری پویا ایجاد می‌کند، هرچند درب صندوق ساده و مسطح است. ابعاد خودرو شامل طول ۴۵۳۵ میلی‌متر، عرض ۱۸۴۵ میلی‌متر و ارتفاع ۱۷۲۵ میلی‌متر می‌شود که آن را در رده کراس‌اوورهای میان‌رده شهری قرار می‌دهد. فاصله کف خودرو از زمین ۱۹۰ میلی‌متر است که برای استفاده شهری مناسب به نظر می‌رسد، اما برای مسیرهای ناهموار ایده‌آل نیست.

بررسی طراحی داخلی

فضای داخلی کی ام سی SR5 با رویکرد مینیمالیستی طراحی شده و حس جادار بودن را القا می‌کند. داشبورد با معماری پله‌ای و خطوط افقی، ساده اما هماهنگ است. نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی و کلاستر دیجیتال در یک قاب یکپارچه قرار گرفته‌اند که کنترل بیشتر عملکردها را به صفحه نمایش منتقل کرده است. دریچه‌های تهویه هوا به صورت یکنواخت ادغام شده‌اند و اهرم گیربکس الکترونیکی روی کنسول مرکزی پهن، دسترسی مناسبی فراهم می‌کند.

کابین با پنجره‌های بزرگ جانبی و سقف پانوراما، روشن و وسیع به نظر می‌رسد، هرچند مواد اصلی از پلاستیک سخت تشکیل شده که با تریم چرم مصنوعی در رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای ترکیب شده است. صندلی‌ها راحت هستند و فضای سرنشینان جلو و عقب مناسب ارزیابی می‌شود، اما فضای صندوق‌عقب پایه ۳۵۹ لیتر است که با تا کردن صندلی‌های عقب به ۱۲۰۰ لیتر افزایش می‌یابد. درب صندوق دستی است و عایق‌بندی صوتی متوسط، که ممکن است در سرعت‌های بالا، صداهای جاده را به داخل منتقل کند. فاصله بین دو محور ۲۶۸۳ میلی‌متر، فضای پای کافی برای سرنشینان عقب فراهم می‌کند، اما طراحی ساده رودری‌ها و صندلی‌ها ممکن است برای برخی کاربران، کمتر جذاب باشد.

مشخصات فنی

کی ام سی SR5 از پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی بهره می‌برد که حداکثر قدرت ۱۷۸ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این موتور با استاندارد آلایندگی یورو ۶، به گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه متصل است و نیروی محرکه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر حدود ۹ تا ۱۰ ثانیه تخمین زده می‌شود و حداکثر سرعت به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

سیستم تعلیق جلو مک‌فرسون و عقب چنداتصالی است که کنترل مناسبی در پیچ‌ها ارائه می‌دهد، هرچند نوسانات عرضی در سرعت‌های بالا وجود دارد. وزن خودرو ۱۴۹۹ کیلوگرم و حجم باک سوخت ۵۵ لیتر است. مصرف سوخت ترکیبی حدود ۶.۵ تا ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده که در شهر به ۹ لیتر می‌رسد. خودرو سه حالت رانندگی اکو، اسپرت و کامفورت دارد که بسته به شرایط، عملکرد را تنظیم می‌کند. ترمزهای دیسکی خنک‌شونده در جلو و دیسکی در عقب، توقف ایمن را تضمین می‌کنند، اما سیستم تعلیق کمی سفت است و دست‌اندازها را به کابین منتقل می‌کند.

امکانات ایمنی

کی ام سی SR5 به شش کیسه هوا برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای، سیستم ترمز ضدقفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، کنترل پایداری الکترونیکی ESC، کنترل ایستایی در سربالایی HAC، کنترل خودرو در سراشیبی DAC، کمکی ترمز اضطراری BOS، کنترل کشش TCS، کمکی ترمز BA، پایش فشار باد تایرها TPMS، ترمز پارک برقی EPB، اتوهلد، سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه و ایموبلایزر مجهز است.

امکانات رفاهی

این خودرو شامل کروز کنترل، چراغ‌های جلو و عقب LED، چراغ‌های روشنایی در روز Day Light، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، سیستم مشایعت تا درب منزل، سانروف پانوراما با پرده برقی، سیستم تک‌لمسی شیشه‌ها با تشخیص مانع، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن و چراغ راهنما LED، تنظیم غربیلک فرمان در دو جهت، حالت‌های رانندگی اکو، اسپرت و کامفورت، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، کلاستر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی، چراغ مطالعه LED جلو و عقب، جا عینکی، تهویه مطبوع اتوماتیک با فیلتر تصفیه هوا و دریچه عقب، تریم داخلی دو رنگ با صندلی‌های چرمی، تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت، تنظیم دستی صندلی شاگرد در چهار جهت، گرمکن صندلی‌های جلو، صندلی‌های تاشو عقب، کنسول میانی جلو و عقب، سیستم پخش MP5 با نمایشگر ۱۲.۳ اینچی، بلوتوث، USB، نمایشگر ۴.۲ اینچی سرنشین جلو، شش اسپیکر، USB عقب و خروجی برق ۱۲ ولت می‌شود.

رقبا

کی ام سی SR5 با رقبای چینی متعددی روبرو است که مشخصات فنی مشابهی دارند. از جمله رقبا می‌توان به کی ام سی X5 اشاره کرد که با قدرت ۱۸۱ اسب بخار، رقابت درون‌خانوادگی ایجاد می‌کند. ام وی ام X55 پرو با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو و امکانات مشابه، گزینه دیگری است. تیگارد X35 با تمرکز بر اقتصاد سوخت، هیما ۸S با گشتاور بالاتر و فونیکس FX با طراحی مدرن‌تر، چالش‌هایی برای SR5 ایجاد می‌کنند. تفاوت‌ها عمدتاً در جزئیات امکانات و کیفیت ساخت است، اما SR5 با قیمت احتمالی بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان، باید در خدمات پس از فروش برتری نشان دهد.

مزایا
خدمات پس از فروش گسترده
مشخصات فنی مناسب
طراحی به‌ روز
معایب
حساسیت به بنزین
کمبود آپشن نسبت به رقبا

دیدگاه شما؟