نیسان ترا (Nissan Terra) یک شاسیبلند میانسایز با شاسی نردبانی مستقل است که در بازار ایران با نام تجاری «مانیان ترا» و توسط شرکت مانیان خودرو (زیرمجموعه پرشیا موبیلیتی) عرضه میشود. این خودرو در واقع نسخه بازنشاندار شده مدل چینی Zhengzhou Nissan Terra است که بر پایهٔ پلتفرم همان نیسان ناوارا/فرانتیر ساخته شده و جایگزین نسل قبلی نیسان پالادین (رونیز قدیم) محسوب میشود). ترا با هدف پر کردن خلا شاسیبلندهای واقعی آفرودی و خانوادگی وارد بازار ایران شده و در ردهٔ قیمتی بالای ۵ میلیارد تومان قرار دارد.
نیسان ترا از زبان طراحی کلاسیک شاسیبلندهای نیسان بهره میبرد که ترکیبی از خطوط صاف، حجمدهی عضلانی و حالتی چهارشانه است. جلوپنجره بزرگ V-Motion نیسان همراه با چراغهای LED کشیده، ظاهری با ابهت و قابل تشخیص ایجاد کرده است. زاویه حمله و فرار مناسب، ارتفاع خوب از زمین و رکابهای جانبی ثابت، نشاندهنده ماهیت آفرودی خودرو هستند. نمای جانبی ساده اما هماهنگ است و رینگهای ۱۸ اینچی آلومینیومی به همراه لاستیکهای ۲۵۵/۶۰ به آن استایل مستحکمی میبخشد. بخش عقب نیز با چراغهای افقی پهن و سپر بزرگ، حس استحکام را منتقل میکند. در مجموع طراحی ترا کمی محافظهکارانه و نزدیک به مدلهای ۷-۸ سال پیش به نظر میرسد، اما همچنان برای مخاطب هدف یعنی طبیعتگردان و علاقهمندان به آفرود جذاب و قابل قبول است.
برخلاف ظاهر نسبتا کلاسیک بدنه، کابین نیسان ترا کاملا مدرن و بهروز طراحی شده است. داشبورد با تریم سهرنگ، روکش چرم نرم و دوخت تزئینی، حس لوکستری نسبت به یک آفرودر خالص ارائه میدهد. نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی عمودی در مرکز داشبورد، فرمان D شکل با روکش چرم و صفحه آمپر ترکیبی دیجیتال-آنالوگ، فضای داخلی را از رقبای قدیمی متمایز میکند.
فضای سرنشینان ردیف اول و دوم بسیار مناسب است و صندلیهای عقب به صورت تئاترگونه (بالاتر از ردیف جلو) قرار گرفتهاند که دید بهتری به اطراف میدهد. مانیان خودرو ردیف سوم صندلی را حذف کرده و به جای آن صندوق عقبی بسیار جادار با حجم ۱۰۲۷ لیتر ارائه میدهد که برای سفرهای طولانی و طبیعتگردی بسیار کاربردی است. کیفیت متریال و مونتاژ کابین در سطح قابل قبولی قرار دارد و عایقبندی صدا نیز بهتر از انتظار در این کلاس است.
نیسان ترا در بازار ایران تنها با یک پیشرانه عرضه میشود: موتور ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژ ساخت میتسوبیشی (کد ۴K31TD) که ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. جعبهدنده ۸ سرعته اتوماتیک ساخت ZF با قابلیت تیپترونیک و مبدل گشتاور، نیرو را به سیستم دو دیفرانسیل قابل تنظیم منتقل میکند.
راننده میتواند بین حالتهای ۲H (تک دیفرانسیل عقب)، ۴H (دو دیفرانسیل سبک) و ۴L (دو دیفرانسیل سنگین با ضریب پایین) انتخاب کند. قفل مکانیکی دیفرانسیل عقب نیز به صورت استاندارد وجود دارد و قفل دیفرانسیل جلو به صورت سفارشی قابل نصب است. سیستم تعلیق جلو جناغی دوبل و عقب مولتیلینک ۵ اتصالی، تعادل خوبی بین راحتی در جاده و توانایی آفرود برقرار کرده است.
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۰.۵ تا ۱۱ ثانیه، حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی واقعی حدود ۱۰.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده است. حجم باک ۷۳ لیتر و وزن خالص خودرو حدود ۱۹۵۰ کیلوگرم است.
سانروف برقی، فرمان برقی، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، تنظیم برقی صندلی راننده در ۸ جهت، شارژر بیسیم تلفن همراه، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی با پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto، تهویه اتوماتیک دو نقطهای، کروز کنترل، دوربین عقب و ۳۶۰ درجه (در برخی تیپها)، ترمز پارک برقی با اتوهلد، آینه الکتروکرومیک، سنسور نور و باران، سیستم صوتی ۶ تا ۸ بلندگو، رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی، چراغهای تمام LED.
۶ کیسه هوا (راننده، سرنشین، جانبی جلو و پردهای)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، کنترل شروع حرکت در سراشیبی HDC، کنترل کشش TCS، ترمز کمکی هیدرولیکی HBA، سیستم ضد واژگونی RMI، کمک حرکت در سربالایی HSA، پایش فشار باد تایرها TPMS، ایزوفیکس، کمربندهای پیشکشنده، سنسور پارک جلو و عقب، شیبسنج.
دیدگاه شما؟