پیکاپ نیسان ترا؛ بررسی مشخصات فنی + تصاویر

2 لیتری
228 Hp
360 Nm
۸ سرعته اتوماتیک ZF
8.8 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
توربوشارژ

پیکاپ نیسان ترا که با نام تجاری مانیان ترا پیکاپ نیز شناخته می‌شود، یکی از جدیدترین پیکاپ‌های دو دیفرانسیل مونتاژی بازار ایران است که توسط شرکت مانیان خودرو (زیرمجموعه پرشیا خودرو) عرضه می‌شود. این خودرو در واقع نسخه ری‌بج شده دانگ‌فنگ ریچ ۷ (Dongfeng Ruichi 7 یا Rich 7) است که بر پایه پلتفرم مشترک نیسان ناوارا، رنو آلاسکان و مرسدس‌بنز کلاس X توسعه یافته و در همکاری جوینت‌ونچر ژنگژو-نیسان تولید می‌شود. با جلوپنجره‌ای مشابه شاسی‌بلند نیسان ترا (X-Terra) و پیشرانه قدرتمند میتسوبیشی، این پیکاپ تلاش کرده ترکیبی از ظاهر مدرن، توانایی آفرود و امکانات قابل قبول را در سگمنت پیکاپ‌های متوسط ارائه دهد.

بررسی طراحی ظاهری و بدنه

نمای جلوی نیسان ترا پیکاپ با جلوپنجره بزرگ کرومی و چراغ‌های LED باریک، ظاهری مدرن و نزدیک به شاسی‌بلند ترا دارد که باعث سهولت دسترسی به قطعات یدکی مشترک می‌شود. سپر جلو با ورودی‌های هوای مشبک و حجم‌پردازی‌های برجسته، حس استحکام را منتقل می‌کند. در نمای جانبی، گلگیرهای برجسته، خطوط عضلانی و رینگ‌های ۱۸ اینچی همراه پله رکاب جانبی، استایل آفرودی را تقویت می‌کند. ارتفاع مناسب از سطح زمین و زاویه حمله خوب، توانایی عبور از موانع را بهبود می‌بخشد. نمای عقب ساده‌تر طراحی شده؛ چراغ‌های عمودی غیر LED و سپر عقب با پله یکپارچه برای دسترسی به محفظه بار است. ابعاد خودرو شامل طول ۵۲۸۷ میلی‌متر، عرض ۱٥۰ میلی‌متر، ارتفاع ۸۳۲ میلی‌متر و فاصله محوری ۳۱۵۰ میلی‌متر است که آن را در دسته پیکاپ‌های متوسط قرار می‌دهد و مانور شهری را نسبت به برخی رقبای بزرگ‌تر آسان‌تر می‌کند.

بررسی طراحی داخلی

کابین ترا پیکاپ تقریباً یکسان با نسخه کراس‌اوور نیسان ترا است. داشبورد از پلاستیک سخت با تزئینات نقره‌ای تشکیل شده و کیفیت متریال متوسط رو به بالا ارزیابی می‌شود. صندلی‌ها با روکش چرم مصنوعی و ابعاد مناسب، برای سفرهای طولانی راحتی قابل قبولی ارائه می‌دهند. فضای ردیف دوم برای افراد با قد متوسط کافی است. مانیتور لمسی عمودی ۱۰ یا ۱۲ اینچی جدید با گرافیک مناسب و پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto در مرکز داشبورد قرار گرفته و کلیدهای فیزیکی متعدد برای کنترل‌ها دسترسی را آسان کرده است. دو باکس ذخیره‌سازی زیر صندلی‌های عقب از نکات کاربردی کابین است. طراحی کلی بر دوام و کارایی متمرکز است نه لوکس‌گرایی.

مشخصات فنی

نیسان ترا پیکاپ از پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ میتسوبیشی با کد ۴K31 و فناوری MIVEC بهره می‌برد که ۲۲۸ اسب‌بخار قدرت در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و ۳۶۰ نیوتن‌متر گشتاور از ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰ دور تولید می‌کند. قدرت از طریق گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ZF به سیستم چهارچرخ محرک با قابلیت انتخاب حالات تک‌دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و سنگین و قفل دیفرانسیل عقب منتقل می‌شود. تعلیق جلو دابل ویشبون و عقب فنر شمش، توانایی آفرود قابل قبولی ارائه می‌دهند. مصرف سوخت ترکیبی اعلام‌شده حدود ۸٫۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و باک ۷۳ لیتری برد مناسبی ایجاد می‌کند. ظرفیت حمل بار مجاز ۴۹۰ کیلوگرم و وزن خالص ۱۸۳۰ کیلوگرمی است. حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده و شتاب صفر تا صد به‌صورت رسمی اعلام نشده اما در عمل حدود ۱۰ تا ۱۱ ثانیه تخمین زده می‌شود.

امکانات ایمنی

ترا پیکاپ به سیستم‌های ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری (VDC، کنترل کشش TCS، کمک حرکت در سربالایی HSA، کنترل حرکت در سرازیری HDC، ترمز کمکی اضطراری HBA، سیستم ضد واژگونی RMI، ترمز هوشمند خودکار AEB، کنترل دینامیک خودرو، سنسور فشار باد تایرها TPMS، سنسور برخورد عقب، رادار خطوط، دوربین عقب و دوربین ۳۶۰ درجه، ایربگ راننده و سرنشین جلو مجهز است.

ویژگی‌های رفاهی

از امکانات رفاهی می‌توان به تریم داخلی چرم، صندلی برقی راننده برقی ۸ حالته با تنظیم گودی کمر، گرمکن صندلی‌های جلو، تهویه اتوماتیک دوگانه با دریچه عقب، مانیتور لمسی ۱۰ یا ۱۲ اینچی عمودی با Apple CarPlay و Android Auto، پنل ۷ اینچی پشت آمپر، کروز کنترل، ورود و استارت بدون کلید، سانروف برقی، شارژر بی‌سیم ۱۵ واتی، دو خروجی USB، فرمان برقی، حالت‌های مختلف رانندگی، دسته دنده الکتریکی، فناوری LED برای چراغ‌های جلو اشاره کرد.

مزایا
پیشرانه قدرتمند و گشتاور بالا در دور پایین
گیربکس ۸ سرعته نرم ZF
مصرف سوخت مناسب نسبت به رقبا
معایب
خدمات پس‌ از فروش محدود شبکه
ظرفیت حمل بار پایین
طراحی عقب ساده

دیدگاه شما؟