تیگارد X35 یکی از کراساوورهای کامپکت چینی است که تحت برند تیگارد (زیرمجموعه سانیار موتور پارسیان و همکاری با شرکت بایک) به بازار ایران عرضه شده است. این خودرو در حقیقت همان بیجینگ X3 یا نسل دوم بایک X35 است که با تغییراتی جزئی در ظاهر و نشان تجاری برای بازار کشورمان آماده شده است. X35 در سگمنت کراساوورهای کوچک قرار میگیرد و مستقیما با محصولاتی مانند جک S3، امویام X22 پرو، امویام X33 S و در رده قیمتی بالاتر با جک S5 و هایما S5 رقابت میکند. هدف این خودرو ارائه ترکیبی از طراحی نسبتاً مدرن، پیشرانه توربو و امکانات قابل قبول در بازه قیمتی میانرده است.
نمای بیرونی تیگارد X35 نسبت به بسیاری از کراساوورهای همقیمت چینی، هماهنگ و عامهپسند به نظر میرسد. جلوپنجره بزرگ ششضلعی با قاب کرومی، چراغهای باریک اصلی و نوارهای روشنایی روز در قسمت بالایی سپر، چهرهای نسبتا پویا خلق کردهاند. در نمای جانبی، خطوط بدنه ساده اما تمیز هستند و ستون C با رنگ مشکی و حالت شناور، حس مدرنی به خودرو میدهد. بخش عقب نیز با چراغهای بههمپیوسته و نوار کرومی افقی، از سادگی بیش از حد فاصله گرفته است. ابعاد بدنه ۴۳۲۵ میلیمتر طول، ۱۸۳۰ میلیمتر عرض و ۱۶۴۰ میلیمتر ارتفاع همراه با فاصله محوری ۲۵۷۰ میلیمتر، آن را در رده خودروهای کامپکت قرار میدهد و ظاهرش به مراتب متعادلتر از جک S3 به نظر میرسد.
کابین تیگارد X35 یکی از نقاط قوت آن محسوب میشود. داشبورد با خطوط مورب و نمایشگر ایستاده ۸ اینچی در مرکز، حس مدرنی ایجاد میکند. فرمان D شکل، پنل تهویه با کلیدهای چهارتایی و کنسول میانی مایل به سمت راننده، فضای رانندهمحور را تقویت کردهاند. کیفیت متریال داشبورد و پنل درها در سطح قابل قبولی قرار دارد و از پلاستیک خشک و بیکیفیت رقبای قدیمیتر فاصله گرفته است. صندلیها ترکیبی از چرم و پارچه هستند و فضای ردیف دوم برای دو سرنشین بزرگسال کافی است، هرچند افراد خیلی بلندقد ممکن است با محدودیت زانو و سر مواجه شوند. حجم صندوق عقب در حالت عادی ۳۹۰ لیتر است که با خواباندن صندلیهای عقب به شکل قابل توجهی افزایش مییابد.
تیگارد X35 از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با کد A151R2 بهره میبرد که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. جعبهدنده از نوع CVT با قابلیت شبیهسازی ۶ دنده مصنوعی و حالت اسپرت است و نیرو تنها به چرخهای جلو منتقل میشود. وزن خالص خودرو حدود ۱۳۴۰ کیلوگرم اعلام شده و شتاب صفر تا صد آن طبق تستهای مستقل بین ۱۰.۵ تا ۱۱ ثانیه ثبت شده است. حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت ترکیبی حدود ۷.۲ لیتر در صد کیلومتر است. سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون و عقب میله پیچشی نیمهمستقل است که برای استفاده شهری مناسب اما در جادههای پر دستانداز چندان نرم و پایدار نیست. فرمان برقی و شعاع گردش مناسب، رانندگی در شهر را آسان کرده است.
تیگارد X35 در نسخههای تحویلی به ایران با سقف پانورامیک مجهز به سانروف برقی، نمایشگر لمسی ۸ اینچی با قابلیت اتصال تلفن همراه، ۶ بلندگو، کروز کنترل، فرمان برقی، تهویه مطبوع دستی با فیلتر تصفیه هوا، دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، استارت دکمهای، ترمز پارک برقی، سنسور پارک عقب و دوربین دنده عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رادار نقطه کور در برخی نسخهها، آینههای جانبی برقی تاشو، چراغهای روشنایی روز و چراغهای عقب LED عرضه میشود.
در بخش ایمنی، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ABS همراه با EBD و BA، کنترل پایداری الکترونیکی ESP، کنترل کشش TCS، کنترل شروع حرکت در سربالایی HSA، ساختار بدنه تقویتشده و کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین (در نسخه اصلی) دیده میشود. با این حال نسخه ایرانی فاقد کیسههای هوای جانبی و پردهای است که کمی از سطح ایمنی تئوری آن میکاهد.
دیدگاه شما؟