ونوسیا وی آنلاین DDI ؛ بررسی مشخصات فنی + تصاویر

1.5 لیتری
200 Hp
320 Nm
DHT
4.4 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
18.4 KWh

ونوسیا وی آنلاین DDI یک کراس‌اوور پلاگین هیبریدی است که نتیجه همکاری بین شرکت‌های دانگ‌فنگ چین و نیسان ژاپن به شمار می‌رود. این خودرو که از سال ۲۰۲۱ وارد خط تولید شده، بر پایه پلتفرم Venucia Smart Architecture توسعه یافته و نسخه پلاگین هیبریدی آن با تمرکز بر کاهش مصرف سوخت و افزایش برد الکتریکی طراحی شده است. در بازار ایران، عرضه این مدل ابتدا به شرکت مکث موتور سپرده شد، اما اکنون توسط تیگارد موتور انجام می‌گیرد. ونوسیا وی آنلاین DDI با هدف ارائه گزینه‌ای اقتصادی و کارآمد در بخش خودروهای هیبریدی وارد بازار شده و تلاش می‌کند تا با ترکیب فناوری‌های نیسان و طراحی مدرن، جایگاهی در میان رقبا پیدا کند. این بررسی به جنبه‌های مختلف خودرو می‌پردازد تا تصویری واقع‌بینانه از قابلیت‌های آن ارائه دهد.

بررسی طراحی ظاهری و بدنه

طراحی خارجی ونوسیا وی آنلاین DDI ترکیبی از خطوط تیز و اسپرت را نشان می‌دهد که آن را در دسته کراس‌اوورهای کامپکت قرار می‌دهد. در نمای جلویی، جلوپنجره عریض با امضای V شکل برند ونوسیا برجسته است و چراغ‌های LED با گرافیک مورب، ظاهری تهاجمی ایجاد می‌کنند. ورودی‌های هوای عمودی در سپر به بهبود آیرودینامیک کمک کرده و تفاوت‌های جزئی نسبت به نسخه بنزینی، مانند موقعیت پایین‌تر این ورودی‌ها، هویت هیبریدی خودرو را برجسته می‌سازد. از نمای جانبی، بدنه کشیده با رینگ‌های ۱۹ اینچی آلومینیومی و سقف شیب‌دار کوپه‌مانند، حس پویایی را القا می‌کند. ابعاد خودرو شامل طول ۴۶۰۷ میلی‌متر، عرض ۱۹۱۷ میلی‌متر و ارتفاع ۱۶۲۴ میلی‌متر است که با فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی‌متر، تعادل مناسبی در ظاهر ایجاد کرده. جزئیات کرومی در حاشیه پنجره‌ها و دستگیره‌ها به زیبایی افزوده، اما ممکن است برای برخی، طراحی کلی بیش از حد ساده به نظر برسد.

در نمای عقب، چراغ‌های LED یکپارچه افقی همراه با اسپویلر و دیفیوزر، ظاهری مدرن می‌بخشد. فرم سپر عقب نسبت به نسخه بنزینی تغییر کرده تا با سیستم هیبریدی هماهنگ شود. به طور کلی، طراحی بدنه ونوسیا وی آنلاین DDI برای کسانی که به دنبال ظاهری متمایز و جوان‌پسند هستند، گزینه‌ای قابل بررسی است، هرچند در مقایسه با رقبا، ممکن است فاقد برخی تزئینات لوکس باشد.

بررسی طراحی داخلی

کابین ونوسیا وی آنلاین DDI با رویکرد مینیمال و کاربردی طراحی شده و فضایی جادار برای سرنشینان فراهم می‌کند. داشبورد افقی با دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی یکپارچه برای صفحه آمپر دیجیتال و سیستم اطلاعات-سرگرمی، حس مدرنیته را القا می‌کند. تریم چرم مصنوعی در صندلی‌ها و داشبورد کیفیت مناسبی دارد، اما استفاده از پلاستیک در بخش‌هایی مانند کنسول میانی، ممکن است احساس لوکس بودن را کاهش دهد. صندلی‌های جلویی با تنظیم برقی، ارگونومیک هستند و برای سفرهای طولانی مناسب به نظر می‌رسند. فضای ردیف عقب به دلیل فاصله محوری مناسب، برای دو بزرگسال کافی است، اما شیب سقف کوپه‌مانند، فضای سر را برای افراد بلندقد محدود می‌کند. صندوق عقب با حجم ۶۰۵ لیتر جادار است و با خواباندن صندلی‌های عقب، فضای بیشتری ایجاد می‌شود.

کنسول میانی با دنده الکتریکی ساده طراحی شده، اما کمبود فضاهای ذخیره‌سازی ممکن است برای برخی کاربران نامطلوب باشد. نورپردازی داخلی قابل تنظیم و سقف شیشه‌ای فوتوکرومیک که بر اساس نور محیط تغییر رنگ می‌دهد، به باز بودن فضا کمک می‌کند. سیستم تهویه دوکاناله اتوماتیک عملکرد مناسبی دارد، اما کیفیت مونتاژ در جزئیات می‌توانست دقیق‌تر باشد تا با استانداردهای رقبا همخوانی بیشتری داشته باشد.

مشخصات فنی

ونوسیا وی آنلاین DDI از سیستم پلاگین هیبریدی بهره می‌برد که شامل موتور بنزینی ۱.۵ لیتری توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت و موتور الکتریکی است. این ترکیب قدرتی معادل ۲۰۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۳۲۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. گیربکس DHT (هیبریدی اختصاصی) نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل کرده و شتاب صفر تا صد را به ۷.۸ ثانیه می‌رساند، که برای یک کراس‌اوور خانوادگی رقم مناسبی است. باتری لیتیوم-یون با ظرفیت ۱۸.۴ کیلووات‌ساعت، برد الکتریکی ۱۱۰ کیلومتر (بر اساس استاندارد NEDC) را فراهم می‌کند و با باک پر و باتری شارژ شده، برد کلی به بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی ۴.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و حداکثر سرعت به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده. شارژ باتری با برق خانگی حدود ۵.۵ ساعت طول می‌کشد، اما با شارژر سریع، در ۳۰ دقیقه از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد می‌رسد.

سیستم تعلیق جلو مک‌فرسون و عقب چنداتصالی تعادل خوبی بین راحتی و پایداری ایجاد می‌کند، هرچند در جاده‌های ناهموار ممکن است کمی خشک عمل کند. وزن خودرو ۱۷۰۰ کیلوگرم است و حجم باک بنزین ۴۵ لیتر اعلام شده. این مشخصات، ونوسیا وی آنلاین DDI را به گزینه‌ای کارآمد برای استفاده روزانه تبدیل کرده، اما عملکرد آن در سرعت‌های بالا ممکن است نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد.

امکانات ایمنی

ونوسیا وی آنلاین DDI به ۶ کیسه هوا (جلو، جانبی و پرده‌ای)، سیستم کنترل پایداری (ESP)، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع نیروی ترمز (EBD)، ترمز اضطراری (BA)، احیای نیروی ترمز، اتوهلد، رادار نقطه کور، هشدار خروج از خط، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، کروز کنترل تطبیقی، کنترل حرکت بین خطوط، هشدار تصادف، سنسور پارک جلو و عقب مجهز است.

ویژگی‌های رفاهی

این خودرو شامل پنل نمایشگر یکپارچه، سیستم تهویه اتوماتیک دوکاناله، سقف شیشه‌ای فوتوکرومیک، صندلی‌های جلویی با تنظیم برقی و سردکن و گرم‌کن، تریم چرم مصنوعی، سیستم صوتی با ۸ بلندگو، شارژر بی‌سیم، ورود و استارت بدون کلید، در صندوق عقب برقی، نورپردازی داخلی قابل تنظیم، نمایشگر لمسی سیستم مالتی‌مدیا، جلوآمپر دیجیتال، سنسور نور و باران، ترمز پارک برقی، حالت‌های رانندگی، اتوپارک، سیستم بازیابی انرژی می‌شود.

رقبا

در بازار ایران، ونوسیا وی آنلاین DDI با رقبایی مانند چری تیگو ۸ پرو e+ رقابت می‌کند که با پیشرانه هیبریدی مشابه و برد الکتریکی ۷۵ کیلومتر، خدمات پس از فروش گسترده‌تری دارد. چری تیگو ۷ پرو e+ نیز با ابعاد کوچکتر و قیمت رقابتی، گزینه‌ای دیگر است که امکانات ایمنی پیشرفته‌ای ارائه می‌دهد. بی‌وای‌دی سانگ پلاس پلاگین هیبرید با باتری بزرگتر و برد الکتریکی تا ۱۲۰ کیلومتر، کیفیت ساخت بالاتری دارد، اما قیمت آن بالاتر است. لاماری ایما هیبرید با مصرف سوخت پایین و طراحی اسپرت رقابت می‌کند، هرچند فاقد قابلیت شارژ خارجی است. ونوسیا با تکیه بر فناوری نیسان می‌تواند رقابت کند، اما برند کمتر شناخته‌شده و شبکه خدمات محدود، چالش‌هایی ایجاد می‌کند.

مزایا
مصرف سوخت پایین
شتاب مناسب
معایب
برند ناشناخته
خدمات محدود

دیدگاه شما؟