در این مطلب، قصد داریم تا تجربه سه روز رانندگی با X55 Pro را که در مسیرهای کوهستانی و کویری انجام شد با شما به اشتراک بگذاریم. اگر اهل دیدن فوتبال باشید و این ورزش را مستمر دنبال کرده باشید میدانید در فوتبال به اوج رسیدن و سپس سقوط از آن تنها به یک پاس […]
در این مطلب، قصد داریم تا تجربه سه روز رانندگی با X55 Pro را که در مسیرهای کوهستانی و کویری انجام شد با شما به اشتراک بگذاریم.
اگر اهل دیدن فوتبال باشید و این ورزش را مستمر دنبال کرده باشید میدانید در فوتبال به اوج رسیدن و سپس سقوط از آن تنها به یک پاس اشتباه و حتی گل نکردن موقعیتها بستگی دارد.
چه بازیکنانی بودند که محبوب سکوها بودند اما تنها با یک اشتباه از یاد رفتند و دشمن شماره یک هواداران شدند. تنها یک اشتباه از آنها سر زده بود و در باقی موارد این بازیکنان بهترین خود را ارائه داده بودند اما ذات انسانها به این صورت است که فراموشکار باشند و چشم خود را به یکباره بر روی تمام خوبیها ببندند.
همین موضوع در صنعت خودرو وجود دارد و میتوان مثالهای بسیار زیادی برای آن زد اما داغترین آن که در بازار خودمان اتفاق افتاده، ماجرای X55 Pro است.
خودرویی خوب که فروش بسیار خوبی را دذر بازار تجربه کرده بود و تقریبا تمامی مالکها از آن راضی بودند.
یکی از کم ایرادترین خودروهای شرکت مدیران خودرو که پس از عرضه موفق نسخه ساده وارد بازار ایران شد.
حادثه دردناک اکسل X55 Pro تنها برای یک دستگاه اتفاق افتاد و شامل نسخهها و مدلهای دیگر نشد، به عبارتی این مشکل اصلا اپیدمی نبود و متاسفانه در آن یک مورد نیز به بدترین شکل ممکن خودش را نشان داد.
مدیران خودرو مانند اکثر خودروسازان جهان به سرعت فراخوانی را صادر کرد تا تمامی خودروها چک و اگر اکسل آنها از همان نمونه باشد تعویض شوند.
از آنجا به بعد بود که X55 pro علی رغم تمام خوبیها تنها با یک اشتباه مورد غضب قرار گرفت و تمام خوبیهای آن فراموش شد.
مدیران خودرو شماره گذاری و تولید این خودرو را مدت زمانی متوقف کرد تا همه چیز چک شود و طوفانها آرام شود.
مدت زمانی گذشت و حالا ما تصمیم گرفتیم تا X55 Pro را به جهت اینکه به خودمان ثابت شود این خودرو همچنان خوب است یا نه؛ به چالش بکشیم.
سفر از تهران به سمت استان سمنان آغاز شد، خوبی این مسیر این است که اتوبانهای متعددی سر راه شما قرار میدهد تا ابتدا پایداری خودرو در مسیرهای صاف، نفوذ صدا در سرعتهای بالا و تا حدودی انتقال ضربات توسط سیستم تعلیق مشخص شود.
از نظر عایق صدا و پایداری در مسیرهای مستقیم، این کراساوور نمره قابل قبولی را دریافت میکند اما به واسطه ماهیت خودرو، ناهمواریهای درشت مسیر در ردیف عقب به خوبی حس میشود اما باید گفت که این خودرو در سگمنت خودش جز کراساوورهای نرم محسوب میشود.
در مسیرهای مستقیم با توجه به اینکه سرعت بالایی را داشتیم مصرف سوخت چیزی در حدود 8 لیتر در هر صد کیلومتر بود که با توجه به فشار عدد خوبی بود.
امکانات ایمنی و رفاهی x55 Pro آنچنان زیاد نیست که از آن به عنوان کراساوور آپشنال یاد شود اما موارد مهمی مانند گرمکن صندلی و اقلام دیگر را برای راضی نگهداشتن سرنشینان دارد.
از نظر عملکرد قوای فنی، پیشرانه 1.5 لیتر این خودرو بسیار سرحال است و از پس تمامی فرامین راننده خصوصا در مسیرهای شهری و برون شهری بر میآید.
جدیدترین نسل گیربکس CVT بر روی این کراساوور نصب شده که حس خوبی به راننده میدهد و بر خلاف نسلهای قبلی اصلا خنگ نیست و حتی اگر ندانید که چنین گیربکسی بر روی این خودرو قرار دارد آن را با نسخه AT اشتباه میگیرید.
پس از طی کردن مسیرهای اتوبانی و صاف، در روز دوم وقت آن رسید که این خودرو را برای تست در بالاترین سطح ممکن به کویر ریگجن ببریم، جایی که این خودرو برای آن ساخته نشده است.
مطمئنان ما هم میدانیم که بردن کراساوور تک دیفرانسیل به کویر کار دذرستی نیست اما معتقدیم که برای اینکه نشان دهیم یک خودرو چقدر میتواند عملکرد خوبی داشته باشد باید آن را در مسیرهایی به غیر خیابان به چالش کشید.
همچنان بر خلاف تصور شما با اینکه این خودرو در اثر اشتباه اعضای گروه سه بار در یک مسیر گیر کرد اما به خوبی از پس تمامی چالشها بر آمد.
برای اولین بار زمانی که X55 در ابتدای مسیر گیر کرد به جای اینکه با پاترول آن را از مسیر بیرون بکشیم، آن را با خود X55 و به کمک اکسل آن که در معرض اتهام قرار داشت بیرون کشیدیم تا با یک تیر دو نشان زده باشیم.
اول اینکه آیا زور کافی برای بیرون کشیدن خودش را دارد و دوم اینکه آیا اکسل آن آنقدر استحکام دارد که با کشیدن خودروی دیگر از جا کنده نشود؟
جواب هر دو مثبت بود.
در ادامه تصمیم گرفتیم تا پشت سر پاترول تا نهایت جایی که میشود برویم تا ببینیم این کراساوور در مسیرهای شنی و نا هموار تا کجا میتواند با یک بلد کار پیش برود.
4 مرحله در نظر گرفتیم که این خودرو از پس سه مرحله بر آمد و مرحله آخر نیاز به سیستم دو دیفرانسیل و ضرایب سنگین گیربکس بود که از اجرای آن صرف نظر کردیم.
در بازگشت از مسیر مصرف سوخت با آن فشار بالا تازه به 11 لیتر در هر صد کیلومتر رسیده بود و برای هیچکدام از خودروها نیز مشکلی بوجود نیامد.
هیچکدام از مراحل تست درایو از پیش تعیین شده نبود و هیچکس در این تیم قصد گول زدن مخاطب را نداشت و ندارد.
به عنوان کسی که بیش از 2000 کیلومتر در سالهای مختلف با این خودرو رانندگی کرده است میگویم؛ این کراساوور همچنان یکی از بهترینها در سگمنت خودش است.
دیدگاه شما؟