رویکرد همیشگی شرکت آریل همواره بر پایه تولید خودروهای سبک و مینیمال با تمرکز بر حداکثر سرعت و چابکی استوار بوده است. این بار آریل به مناسبت بیست و پنجمین سال تولید مدل اتم، نسخهای ویژه را که کاملاً برای پیست طراحی شده، روانه بازار کرده است. محصول جدید یعنی Ariel Atom 4RR، قدرتمندترین نسخهای است که تاکنون توسط این برند ساخته شده و مخاطب اصلی آن رانندگان حرفهای پیست هستند. از این خودرو صرفاً ۲۵ دستگاه تولید خواهد شد.
آریل به جای ایجاد تغییرات اساسی و بازتعریف فرمول اصلی خودروهایش، به بهبود و تکامل مدلی پرداخته که در سال ۲۰۲۳ معرفی شده بود، یعنی Atom 4R. اتم 4RR موتور چهار سیلندر دو لیتری توربوشارژی را که از هوندا سیویک تایپ R گرفته شده، حفظ کرده اما این موتور اکنون تقویت شده و قدرت چشمگیری معادل ۵۲۵ اسببخار و گشتاور ۵۵۰ نیوتنمتر را به ثبت میرساند. به این ترتیب، این خودرو حتی از مدل محدود اتم V8 در سال ۲۰۱۰ نیز قدرتمندتر است.
شرکت آریل اعلام کرده که افزایش ۱۲۵ اسببخاری نسبت به مدل قبلی، با مجموعهای از ارتقاءهای داخلی درون موتور، بهکارگیری قطعات جدید و بهبود چشمگیر در سیستمهای روغنکاری و سوخترسانی به دست آمده است. قرار است جزئیات فنی کامل تا پایان سال میلادی اعلام شود. هرچند همین حالا نیز باید توجه داشت که مدل 4R پیش از این قادر بود تنها در مدت ۲.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۷ کیلومتر در ساعت برسد. بنابراین با این بهبودهای تازه کاملاً منطقی است انتظار داشته باشیم 4RR به سطوح شتاب و سرعتی نزدیک به ابرخودروها دست یابد.
از نظر ظاهری، آریل اتم 4RR مجموعه آیرودینامیکی برجسته و چشمگیر مدل 4R را حفظ کرده و با رنگآمیزی جدید و خطوط زرد، جذابیت بصری بیشتری به آن داده است. بالهای بزرگ جلو و عقب در کنار دریچههای ورودی هوا، نمایی شبیه به خودروهای فرمول یک برایش ایجاد کردهاند. با وجود این ظاهر مسابقهای، این خودرو همچنان قابلیت تردد در جادههای عمومی را دارد و قوانین خیابانی را رعایت میکند. البته هنوز مشخص نشده که آیا شاسی نیز برای تحمل این قدرت بیشتر بهروزرسانی شده یا خیر، اما با توجه به افزایش قابل توجه توان موتور، چنین تغییراتی کاملاً منطقی به نظر میرسد.
آریل اتم 4RR که حالا عنوان قدرتمندترین مدل اتم را یدک میکشد، وعده سرعت و عملکردی در تراز ابرخودروها را میدهد. مدل اولیه اتم در سال ۲۰۰۰ به بازار عرضه شد و ویژگی اصلی آن وزن بسیار کم و شاسی فضایی لولهای بود که با موتور Rover توان ۱۲۰ اسببخاری تولید میکرد. در سال ۲۰۰۳ مدل دوم با استفاده از موتور قویتر هوندا سیویک تایپ R عرضه شد که در نسخه سوپرشارژر میتوانست حداکثر ۲۷۵ اسببخار قدرت تولید کند.
در سال ۲۰۰۷ مدل اتم ۳ با شاسی کاملاً جدید، سیستم تعلیق بهبود یافته و موتورهای قدرتمندتر معرفی شد و قدرت آن تا ۳۰۰ اسببخار هم میرسید. سپس در سال ۲۰۱۰ نسخه محدود V8 با موتور ۵۰۰ اسببخاری و پکیج آیرودینامیکی و البته تنها در تیراژ ۲۵ دستگاه، عرضه شد تا مرزهای عملکرد اتم را فراتر ببرد.
نسل جدید یعنی Atom 4 در سال ۲۰۱۸ با بازطراحی اساسی نسبت به نسل قبل معرفی شد. تأمین قدرت آن بر عهده موتور دو لیتری توربوشارژر هوندا قرار گرفت که میتوانست تا ۳۲۰ اسببخار نیرو تولید کند. در این مدل، بهبودهای عمده در شاسی و تعلیق برای افزایش پایداری و چابکی انجام شده بود. سال ۲۰۲۳ شاهد عرضه مدل Atom 4R با قدرت ۴۰۰ اسببخار بود و حالا این مدل جای خود را به 4RR داده؛ خودرویی که با ۵۲۵ اسببخار نه تنها رکوردهای قبلی خودش بلکه بسیاری از ابرخودروهای روز را نیز به چالش میکشد.
دیدگاه شما؟