سخت رانندگی کن، سخت شارژ کن

با ابرخودروی برقی 1340 اسب بخاری AMG GT XX آشنا شوید

.
سه شنبه - ۱۰ تیر ۱۴۰۴ - ۲:۲۵ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
AMG GT XX

با کانسپت  AMG GT XXآشنا شوید. این خودرو یک چهار درب شیک است که پیش‌نمایشی از اولین مدل برقی مستقل AMG را نشان می‌دهد  البته اگر از SLS Electric Drive سال ۲۰۱۳ صرف‌نظر کنیم که تنها ۹ دستگاه از آن ساخته شد.  این خودرو قرار است سال آینده به بازار عرضه شود تا پیشگام یک احیای مورد نیاز برای مرسدس بنز باشد.

 

برندی که خود بنیان‌گذار صنعت خودروسازی مدرن است، اکنون با چالش‌های متعددی در ورود به عصر خودروهای الکتریکی روبرو شده و نتوانسته آن‌چنان که باید، انتظارات را برآورده سازد. تقاضای نه‌چندان چشمگیر برای محصولات سری EQ، زنگ هشداری برای این شرکت به شمار می‌رود. طرح جامع مرسدس بنز برای برقی‌سازی کامل سبد محصولات تا سال 2030، به تعویق افتاده، اما کماکان ردپای آن خوش‌بینی سابق را می‌توان در GT XX مشاهده نمود. این خودرو بر پایه پلتفرم اختصاصی خودروهای الکتریکی AMG استوار است که در ساخت آن، از ترکیبی هوشمندانه از فولاد، آلومینیوم و کامپوزیت‌های فیبر کربنی استفاده شده است. این پلتفرم، زیرساخت لازم برای توسعه یک شاسی‌بلند رقیب فراری پوروسانگوئه و یک ابرخودروی جدید را نیز فراهم خواهد آورد.

در نگاه نخست، GT XX خودرویی آشنا به نظر می‌رسد. رگه‌هایی از کانسپت Vision AMG سال 2022 و پژواکی از Vision One-Eleven سال 2023 در آن قابل مشاهده است. این خودرو با تلفیق این دو ایده و الهام از مرسدس C111 دهه 1960، ترکیبی چشم‌نواز و بدیع را ارائه می‌دهد. رنگ نارنجی “Sunset Beam”، پنل‌های جانبی الکترولومینسنت و شیب تند شیشه جلو، همگی در راستای ارائه یک طرح مفهومی بی‌نقص گام برداشته‌اند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این خودرو، پیش‌نمایشی دقیق از مدلی است که به‌زودی امکان خرید آن فراهم خواهد شد. ای‌ام‌جی GT XX را به عنوان جایگزینی الکتریکی برای GT  چهار درب کنونی در نظر بگیرید تا به درک بهتری از آن برسید. استفاده از شش چراغ دایره‌ای در قسمت عقب به جای نوار نوری رایج، حسی از اصالت و سنت را به این خودرو القا می‌کند.

با طول 5.2 متر، ابهت و وقار خاصی در GT XX نهفته است. تضاد گرافیکی چشمگیری میان بدنه اصلی و پنل‌های جانبی پایین‌تر وجود دارد که از فناوری الکترولومینسنت برای نمایش میزان شارژ باتری بهره می‌برند. دماغه AMG با غرور و جسارت طراحی شده و جلوه‌ای مدرن به خودرو بخشیده است. چراغ‌های جلو نیز به صورت عمودی چیده شده‌اند که این امر، انحرافی بصری از طراحی‌های مرسوم به شمار می‌رود. این چراغ‌ها مجهز به بلندگوهای یکپارچه هستند که صدای غرش موتورهای V8 را برای تامین امنیت عابرین پیاده تولید می‌کنند.

بر روی کاپوت، تعدادی مجرای خنک‌کننده تعبیه شده که علاوه بر کارایی، از ظاهری بیش از حد یکنواخت جلوگیری می‌کنند. قوس‌های برآمده روی کاپوت یادآور دوران موتورهای احتراقی هستند. ای‌ام‌جی GT XX از نظر آیرودینامیکی نیز بسیار کارآمد است و ضریب درگ آن تنها 0.20 است. اسپلیتر جلویی به صورت یک پرده هوا در کناره‌ها امتداد یافته و پره‌های زیر بدنه، نیروی بالابرنده را کاهش می‌دهند. سیستم کنترل هوای فعال AMG نیز در این مدل بهینه‌سازی شده و عملکرد خنک‌کاری را بهبود می‌بخشد. علاوه بر چراغ‌های عقب، یک پنل نوری نیز در این قسمت تعبیه شده که از 700 LED RGB (قرمز، سبز و آبی) قابل برنامه‌ریزی تشکیل شده است. به گفته مرسدس بنز، این پنل قادر به نمایش انواع محتوا خواهد بود. البته، این سوال مطرح می‌شود که آیا جهان واقعاً به محتوای بیشتری نیاز دارد؟

اما مهم‌ترین ویژگی این خودرو، قوای محرکه آن است. خروجی قدرت کلی این سیستم برابر با یک مگاوات معادل 1340 اسب بخار است که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود. توانایی شارژ با سرعت 850 کیلووات نیز از دیگر ویژگی‌های برجسته GT XX است که به راننده اجازه می‌دهد تا در عرض تنها پنج دقیقه، 250 مایل به برد خودرو اضافه کند. شعار جدید مرسدس بنز برای این خودرو، “سخت رانندگی کن، سخت شارژ کن” است. اگر مرسدس-AMG در رقابت برای تسلط بر خودروهای برقی مجهز به نرم‌افزارهای پیشرفته کمی عقب مانده باشد، GT XX با هدف جبران این عقب‌ماندگی وارد میدان شده است.

این خودرو از معماری 800 ولتی و موتورهای شار محوری بهره می‌برد که در مقایسه با موتورهای شار شعاعی، سبک‌تر و کم‌حجم‌تر هستند. سه موتور در این خودرو تعبیه شده‌اند که در قالب دو واحد محرک الکتریکی با عملکرد بالا عرضه شده‌اند. واحد عقب 140 کیلوگرم وزن دارد و شامل دو موتور، یک مجموعه دنده سیاره‌ای و یک اینورتر کاربید سیلیکون است که همگی در یک محفظه خنک‌شونده با روغن جای گرفته‌اند. واحد جلو نیز 80 کیلوگرم وزن دارد و شامل یک موتور، یک گیربکس دنده خاردار و یک اینورتر است. واحد عقب وظیفه اصلی تامین نیرو را بر عهده دارد و واحد جلو تنها در صورت نیاز به گشتاور بیشتر یا کشش اضافی وارد عمل می‌شود. در سایر مواقع، این واحد برای افزایش راندمان از مدار خارج می‌شود.

بسته باتری این خودرو در زیر بدنه قرار گرفته است. سلول‌های این باتری بلند و باریک هستند که این امر باعث کاهش فاصله از هسته تا محفظه و تسریع دفع حرارت می‌شود. هر سلول در یک محفظه آلومینیومی جوش داده شده با لیزر قرار گرفته که در مقایسه با فولاد، سبک‌تر و رسانای بهتری است. بیش از 3000 سلول در این باتری وجود دارد که در ماژول‌های پلاستیکی بسته‌بندی شده‌اند و با استفاده از روغن غیر رسانای الکتریکی خنک می‌شوند. فرآیند خنک‌سازی به صورت On-demand انجام می‌شود و عملکرد هر سلول به صورت جداگانه بهینه‌سازی می‌شود تا از هرگونه افت عملکرد جلوگیری شود.

مسلماً در نسخه نهایی این خودرو، از برخی از المان‌های طراحی اغراق‌آمیز کاسته خواهد شد. اما قوای محرکه و مشخصات فنی ذکر شده، برای تولید انبوه قطعی هستند. شاید طرح الکتریکی مرسدس-AMG نسخه 2.0، همان طرحی باشد که به تولید می‌رسد.

 

دیدگاه شما؟