اجرای پلکانی استانداردهای جدید خودرو در ایران؛ ۱۲۲ معیار جدید در دستور کار

.
دوشنبه - ۱۲ آبان ۱۴۰۴ - ۳:۰۷ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
استاندارد 85 گانه خودرو

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از اجرای پلکانی و مرحله‌ای استانداردهای جدید خودرو در کشور خبر داد و تاکید کرد که این روند با در نظر گرفتن توان تولیدکنندگان و شرایط بازار به تدریج اعمال خواهد شد. به گفته دکتر فرزانه انصاری، در حال حاضر ۸۵ استاندارد اجباری خودرو در کشور اجرایی است و ۱۲۲ […]

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از اجرای پلکانی و مرحله‌ای استانداردهای جدید خودرو در کشور خبر داد و تاکید کرد که این روند با در نظر گرفتن توان تولیدکنندگان و شرایط بازار به تدریج اعمال خواهد شد. به گفته دکتر فرزانه انصاری، در حال حاضر ۸۵ استاندارد اجباری خودرو در کشور اجرایی است و ۱۲۲ استاندارد جدید نیز تدوین شده‌اند که اجرای آن‌ها مستلزم تصمیم‌گیری‌های سیاست‌گذاری و هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

دکتر انصاری در مراسم نکوداشت و تجلیل از واحدهای تولیدی نمونه استاندارد استان تهران، در خصوص عدم رعایت معیارهای استاندارد در برخی قطعات خودرو گفت: «تمامی قطعات مشمول استاندارد اجباری توسط سازمان ملی استاندارد نمونه‌برداری و بررسی می‌شوند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، از طریق سامانه اصالت سنجی به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیگیری می‌گردد.»

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: «استانداردهای ۸۵ گانه خودرو هم‌اکنون الزامی هستند، اما با توجه به تغییرات استانداردها در سایر کشورهای جهان، در کشور ما نیز این معیارها به ۱۲۲ مورد ارتقا یافته‌اند. در صورت تصویب سیاست‌های مربوطه، این استانداردها به صورت پلکانی و گام به گام اجرا خواهند شد تا تولیدکنندگان فرصت کافی برای تطبیق با آن‌ها داشته باشند.»

وی در ادامه به برنامه‌های استانداردسازی قطعات خودرو اشاره کرد و گفت: «از میان ۱۰۰۰ قطعه خودرویی که تحت استانداردسازی قرار دارند، تاکنون ۷۰۰ تا ۸۰۰ قطعه استانداردسازی شده و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ قطعه دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.»

انصاری با تأکید بر اهمیت کیفیت مواد اولیه قطعات، خاطرنشان کرد: «هرگونه کاهش کیفیت مواد اولیه توسط قطعه‌سازان قابل شناسایی است، چرا که آزمون‌های نمونه‌گیری و آزمایش قطعات قادر به ارزیابی سطح کیفی مواد اولیه هستند.»

رئیس سازمان ملی استاندارد در پایان به موضوع آلایندگی خودروها پرداخت و گفت: «وظیفه سازمان ملی استاندارد تدوین مقررات و استانداردهای حد مجاز آلاینده‌ها است. استانداردهای یورو ۵ و یورو ۶ برای خودروهای بنزینی و دیزلی در این راستا تدوین شده‌اند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز نظارت‌های خود را انجام می‌دهد. نتایج نظارت‌های سازمان استاندارد نیز در اختیار محیط زیست قرار می‌گیرد تا کنترل جامع آلایندگی‌ها تضمین شود.»

این خبر نشان می‌دهد که ایران در مسیر ارتقای استانداردهای خودرویی و بهبود کیفیت قطعات و کاهش آلایندگی‌ها گام‌های جدی برمی‌دارد و اجرای آن‌ها با توجه به شرایط تولیدکنندگان به صورت مرحله‌ای دنبال خواهد شد.

 

منبع : ایسنا

دیدگاه شما؟