سرهنگ خسروی، رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، با استناد به مواد ۲۱ و ۲۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹، اظهار کرد: با توجه به افزایش مبالغ جرایم راهنمایی و رانندگی در سال گذشته، انتظار میرفت این افزایش بتواند بهعنوان عاملی مؤثر در کاهش تخلفات، کاهش تصادفات و ایجاد […]
سرهنگ خسروی، رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، با استناد به مواد ۲۱ و ۲۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹، اظهار کرد: با توجه به افزایش مبالغ جرایم راهنمایی و رانندگی در سال گذشته، انتظار میرفت این افزایش بتواند بهعنوان عاملی مؤثر در کاهش تخلفات، کاهش تصادفات و ایجاد انضباط ترافیکی نقشآفرینی کند.
به بیان دیگر، فرض بر این بود که میان افزایش مبلغ جریمه و کاهش میزان تخلفات رانندگی رابطهای معکوس برقرار است؛ یعنی هرچه میزان جریمهها بیشتر شود، تخلفات و تصادفات کمتر گردد. وی افزود: با این حال، بررسیهای میدانی و آمارهای موجود نشان میدهد چنین تأثیری بهصورت محسوس مشاهده نشده است. بنابراین، نمیتوان صرفاً افزایش مبالغ جرایم رانندگی را بازدارنده دانست.
رئیس اداره حقوقی پلیس راهور تهران بزرگ تأکید کرد: کاهش تخلفات و تصادفات رانندگی علاوه بر تعیین و افزایش جریمهها، نیازمند اجرای مجموعهای از اقدامات مکمل در حوزههای آموزشی، فرهنگی و زیرساختی است. تنها در صورت اجرای همزمان این اقدامات میتوان به ارتقای انضباط ترافیکی و کاهش پایدار تخلفات رانندگی دست یافت.
وی در خصوص نحوه تعیین مبلغ جرایم راهنمایی و رانندگی افزود: برای تعیین نرخ جریمه هر تخلف رانندگی حداقل شش مولفه دخالت دارد که عبارتند از مکان( کلان شهر، شهر و روستا) زمان، نوع تخلف، میزان تاثیر در آلودگی هوا، میزان تاثیر در ایمنی عبور و مرور و میزان تاثیر درحادثه ساز بودن آن تخلف که با تایید وزارت کشور، دادگستری و راه و شهرسازی که در نهایت به تصویب هیات وزیران میرسد.
خسروی ادامه داد: طبق قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی هر سه سال یکبار متناسب با نرخ تورم، مبالغ جرایم رانندگی قابل تغییر است که آخرین بار در تیر ماه ۱۴۰۳ انجام پذیرفته است.
رئیس اداره حقوقی پلیس راهور تهران بزرگ در پایان گفت: متاسفانه برخی از موتورسیکلتسواران بر این باورند که رفتار و حرکت آنها در حین رانندگی، تخلف محسوب نمیشود، به عنوان مثال با این باور اشتباه که مسیر نزدیک است و یا هوا گرم است از کلاه ایمنی استفاده نمیکنند و یا در خلاف جهت و در پیاده روها تردد میکنند و این در حالیست که طبق ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی کلیه قوانین و مقررات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلتسواران نیز جاری میباشد.
دیدگاه شما؟