پس از گذشت قریب به دو سال از رونمایی اولین اتوبوسهای برقی داخلی، صبح امروز (سهشنبه) با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت نخستین خط تولید انبوه اتوبوس تمام برقی در کشور با ظرفیت تولید سالانه ۴٠٠٠ دستگاه در ایرانخودرو دیزل افتتاح شد. صبح امروز (سهشنبه هفتم آذر ماه)، در محل گروه صنعتی ایرانخودرو دیزل، […]
پس از گذشت قریب به دو سال از رونمایی اولین اتوبوسهای برقی داخلی، صبح امروز (سهشنبه) با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت نخستین خط تولید انبوه اتوبوس تمام برقی در کشور با ظرفیت تولید سالانه ۴٠٠٠ دستگاه در ایرانخودرو دیزل افتتاح شد.
صبح امروز (سهشنبه هفتم آذر ماه)، در محل گروه صنعتی ایرانخودرو دیزل، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو)، مدیران عامل گروه صنعتی ایرانخودرو و ایرانخودرو دیزل، شهردار استان کرج و… خط تولید انبوه اولین اتوبوس تمام برقی، افتتاح شد.
تا ١.۵ سال آینده، خودروی برقی در ایرانخودرو تجاری میشود
در این مراسم علیمردان عظیمی- مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو- اظهار کرد: برقیسازی خودروها سالهاست که در جهان مورد توجه است، اما در صنعت ما چندان جایگاهی نداشته و از زمان آغاز به کار وزارت صمت با سکاندار جدید خود، این موضوع مورد توجه قرار گرفت. مصرف سوخت افزایش قابل توجهی داشته که این افزایش مصرف سوختهای فسیلی مضرات زیادی در آلودگی هوا دارد که خسارت غیر قابل جبرانی را برای کشور در پی خواهد داشت.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو ضمن اشاره به خرید ۸۰۰ میلیون دلار بنزین که رقم قابل توجهی است، گفت: ما به عنوان یک خودروساز بزرگ در کشور تلاش میکنیم تا در زمینه برقیسازی خودروها اقدامات موثری داشته باشیم که در این زمینه، با توجه به تامین ارز مورد نیاز این بخش از سوی بانک مرکزی اقداماتی صورت گرفته است؛ با توجه به قول رئیس کل بانک مرکزی، میتوانیم سه برابر آنچه که تا پایان سال مورد انتظار است، محقق کنیم.
وی با بیان اینکه بایستی برای برقیسازی خودروها، وزارت صمت و خودروساز را یاری کرد، خاطرنشان کرد:
این اقدام تنها توسط وزارت صمت امکانپذیر نیست و بایستی وزارتخانهها و سایر دستگاههای مختلف نیز به ما کمک کنند. با توجه به منافعی که برقیسازی خودروها برای کشور دارد قطعا تا پنج سال آینده هزینههایی که صرف برقی سازی شده، جبران خواهد شد.
مدیر عامل ایران خودرو از برنامه جدی این گروه صنعتی برای برقیسازی خودروها خبر داد و گفت:
همچنین ساخت خودرو هیبرید تارا را در دستور کار داریم که تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. بر اساس اقدامات انجام شده، پیشبینی میشود تا ١.۵ سال آینده، تولید خودروی برقی در این خودروسازی تجاریسازی شود؛ البته که تا آن زمان باید واردات خودرو برقی داشته باشیم.
عظیمی با بیان اینکه بر اساس برنامه وزارت صمت، واردات خودرو برقی برای استفاده در حملونقل عمومی اقداماتی انجام شده و پس از آن هم برنامه واردات (ckd) را داریم، اعلام کرد: پس از آن نیز واردات دانش فنی و داخلیسازی آن را خواهیم داشت.
رکورد تولید ۶۴ ساله ایرانخودرو دیزل شکسته شد
در ادامه این برنامه، جواد توسلیمهر – مدیرعامل ایرانخودرو دیزل نیز- ضمن اشاره به اینکه زیرساختهای مناسبی در حوزه خودروهای دیزلی فراهم شده است، گفت:
از سال ١٣٩٩، جهش تولید در ایران خودرو دیزل رقم خورد و همزمان توانستیم کیفیت محصولات تولیدی را افزایش دهیم؛ به گونهای که در سال گذشته توانستیم رکورد تولید ۶۴ سال گذشته این شرکت را شکسته و تولید را همچنان افزایش دهیم و همچنین معوقات شرکت را از ۲۰ درصد به چهار درصد برسانیم.
وی بر تمایل بانکها برای همکاری با ایرانخودرو اشاره کرد و گفت:
تمام شرکای ایرانخودرو دیزل که در تحریمها، بدعهدی کرده بودند، امروز دوباره برگشته و حاضر به همکاری شدهاند.
عزت الله اکبری تالارپشتی- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی – نیز در مراسم افتتاح نخستین خط تولید انبوه اتوبوسهای برقی در شرکت ایرانخودرو دیزل- پیگیریها و جدیت در تولید و توسعه اتوبوسهای برقی را قابل تقدیر دانسته و بر لزوم ثبات و تثبیت مدیریت خودروسازیهای کشور تاکید و اظهار کرد: مجلس و به ویژه کمیسیون صنایع برای ایجاد ثبات در مدیریت خودروسازان در کنار وزیر صمت ایستاده است.
وی با بیان اینکه باید شهرداریها و دولتیها پای کار بیایند، کشور را پر از نیروهای با کفایت و با انگیزه دانست و اظهار کرد: باید برای عبور از قیمتگذاری دستوری در دولت اقداماتی انجام شود، حتما از این موضوع حمایت کرده و برای هماهنگیها جلسه برگزار میکنیم.
گفتنی است، برای تولید اتوبوسهای برقی ای-آتروس، از سالنهای تولید اتوبوس دیزلی آتروس با تجهیز برخی ابزارهای مخصوص برای نصب باتری، موتور و بستن اتصالات برقی استفاده شده است.
این محصول با بهرهگیری از موتور پر قدرت با توان ۳۵۰ کیلووات و حداکثر گشتاور ۳۵۰۰ نیوتن متر، قدرت و شتاب اولیه بسیار بالایی دارد و از نسخه دیزلی عملکرد بالاتری خواهد داشت؛ اتوبوس برقی ایرانخودرو دیزل همچنین با استفاده از بستر مخابراتی میتواند به مرکز کنترل از راه دور وصل شود تا علاوه بر نظارت بر مشخصههای عملکردی، قابلیت اطلاعرسانی به راننده برای جلوگیری و برطرف کردن عیوب احتمالی نرمافزاری و سختافزاری را نیز دارا باشد.
بدین ترتیب تمامی اتوبوسهای ناوگان قابلیت اتصال به یکدیگر و مرکز داده را داشته و برای اولین بار در ایران مفهوم خودروهای متصل هوشمند (Intelligent Connected car) در خودروهای تجاری پیادهسازی شده است.
اتوبوسهای برقی ای-آتروس، از قابلیت شیب روی ۲۰ درصدی، ظرفیت ۸۰ مسافر و بازیابی انرژی در زمان ترمزگیری و حرکت در سراشیبی ها، برخوردار است و در مدت زمان حدوداً سه ساعت به طور کامل شارژ میشود و با ظرفیت باتری ۳۵۰ کیلووات ساعت، میتواند تا حدود ۲۵۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.
این محصول دارای گارانتی دو ساله یا پیمایش ۲۰۰ هزارکیلومتر بوده و موتور آن پنج سال و باتری آن نیز از هشت سال گارانتی برخوردار است.
اتوبوسهای برقی ای-آتروس، موفق به دریافت لوح زرین برترین نوآوری ایرانی از هفتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی در سال ۱۴۰۱ شده است.
همچنین به عنوان نخستین خودروی برقی در کشور، موفق به اخذ استانداردهای ۸۵ گانه از سازمان ملی استاندارد ایران شد؛ پس از آن، تجهیز خط تولید این محصول با نگاه به آینده فن آوری خودروهای تجاری برقی و استفاده حداکثری از امکانات داخل کشور در شرکت ایرانخودرو دیزل کلید خورده است.
اواخر اسفند ماه سال گذشته بود که اتوبوسهای برقی ایرانخودرو دیزل رونمایی شد؛ پروژه اتوبوس برقی ایرانخودرو دیزل که بر اساس استراتژیهای کلان گروه صنعتی ایران خودرو و بر پایه اتوبوس شهری آتروس توسعه یافته، با نام تجاری ای-آتروس (e-Atros) معرفی شد؛ این اولین اتوبوس برقی، مطابق با استانداردهای بینالمللی و فناوریهای روز جهان به تولید رسیده و به عنوان پرقدرتترین اتوبوس برقی ساخت داخل و با بالاترین ظرفیت باتری، به بازار حملونقل عمومی کشور معرفی شد.
امروز (٧ آذر ماه ١۴٠٢) خط تولید انبوه اتوبوسهای برقی ای-آتروس (e-Atros) ایرانخودرو دیزل با ظرفیت تولید سالانه ۴٠٠٠ دستگاه افتتاح و آماده بهرهبرداری شد؛ برای تولید این محصول، از سالنهای تولید اتوبوس دیزلی آتروس با تجهیز برخی ابزارهای مخصوص برای نصب باتری، موتور و نصب اتصالات برقی استفاده شده است.
با توجه به امضای تفاهمنامه تامین و تحویل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی آتروس به وزارت کشور در سال جاری، تا پایان امسال ۱۰۰ دستگاه از این محصول تولید میشود. همچنین بر اساس قرارداد خرید اولین اتوبوس برقی آتروس توسط شهرداری استان کرج، حمل و نقل این استان، دارای اولین اتوبوس تمام برقی در کشور خواهد شد.
دیدگاه شما؟