هوندا فعالیت خود را در فرمول 1 از سال 1964 آغاز و پس از گذشت یکسال در گرندپری مکزیک 1965 اولین برد خود را کسب کرد. این کمپانی بعد از مشکلات فروش خودروهای جادهای خود و تصادف مرگبار جو شلسر راننده تیم، پایان فصل 1968 از این رقابتها کنار کشد. ساموراییها سال 1983 برای دومین […]
هوندا فعالیت خود را در فرمول 1 از سال 1964 آغاز و پس از گذشت یکسال در گرندپری مکزیک 1965 اولین برد خود را کسب کرد. این کمپانی بعد از مشکلات فروش خودروهای جادهای خود و تصادف مرگبار جو شلسر راننده تیم، پایان فصل 1968 از این رقابتها کنار کشد.
ساموراییها سال 1983 برای دومین بار به عنوان تامین کننده قوای محرکه به این سری از رقابتها بازگشتند و به لطف پیروزیهای مکرر در بخش سازندگان از سال 1984 تا 1991 با تیمهای ویلیامز و مکلارن و پیروزیهای متوالی 1987 تا 1991 با نلسون پیکه، آیرتون سنا و الن پراست؛ دورهای بسیار موفق را سپری کردند. برای دومین بار این کمپانی سال 1992 از این رقابتها کناره گیری کرد.
پس از گذشت 8 سال، هوندا برای سومین بار در سال 2000 با تامین قوای محرکه برای تیم BAR یا British American Racing به بالاترین سطح ورزشهای موتوری بازگشت. BAR-Honda 4 سال بعد در بخش سازندگان رتبه دوم را از آن خود کرد و همین موضوع باعث شد تا ژاپنیها تیم را خریداری کنند و نام آن را برای مسابقات 2006 به هوندا تغییر دهند. پیروزی هوندا با جنسن باتن در مجارستان نیز نتوانست جلوی این تیم را بگیرد و آنها اعلام کردند که در سال 2008 به علت بحران مالی جهانی، برای سومین مرتبه از این رقابتها کناره گیری خواهند کرد.
سال 2015 هوندا بار دیگر به عنوان تامین کننده قوای محرکه برای مکلارن به F1 بازگشت اما پیشرانههای هوندا در این سری به هیچ عنوان رقابتی نبود تا پس از سه سال همکاری، این دو از یکدیگر جدا شوند. سال 2018 هوندا با توروروسو به توافق رسید و توانست نظر ردبول را برای فصل بعد جذب کند. سال 2019 ردبول و هوندا شروع به همکاری کردند و تا 2021 به همکاری و موفقیتهای بسیار ادامه دادند. اما هوندا بار دیگر از ایم رقابتها کناره گیری کرد و تنها تا سال 2025 قوای محرکه خود را در اختیار ردبول قرار میدهد.
برای پنجمین بار هوندا سال 2026 به F1 برمیگردد تا این بار قوای محرکه خود را در اختیار استون مارتین قرار دهد. سال 2026 قوانین قوای محرکه به صورت کلی تغییر پیدا میکند و این خودروها انرژی بیشتر خود را از موتورهای الکتریکی خواهند گرفت در حالیکه پیشرانه درونسوز 6 سیلندر 1.6 لیتر با سوخت مصنوعی به کار خود ادامه میدهد.
از سال 2026 واحد MGU-K یا Kinetic Motor Generator Unit 470 اسببخار قدرت تولید خواهد کرد که نیمی از قوای خروجی است. هوندا میگوید درسهایی که طی توسعه قوای محرکه خودروهای F1 آموختهاند را بر روی خودروهای جادهای خود پیاده خواهند کرد.
پورشه پیش از این با ردبول وارد مذاکره شده بود که نتوانست مذاکرات خود را نهایی کند. آئودی یکی دیگر از آلمانیهای خواهان ورود به F1 محسوب میشود که با سائوبر به توافق رسیده است.
دیدگاه شما؟