ب‌ام‌و با iX3 جدید وارد عصر نویه کلاسه شد

.
شنبه - ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۷:۵۱ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
iX3

ب‌ام‌و با معرفی نسل دوم شاسی‌بلند تمام‌برقی iX3 رسماً ورود خود به دوره نویه کلاسه را اعلام کرد. این خودرو فراتر از یک مدل برقی تازه بوده و شروع‌کننده عصری جدید برای این برند است که با زبان طراحی نو، پلتفرم ویژه خودروهای برقی و چهار واحد پردازش مرکزی قدرتمند ساخته شده است.

ب‌ام‌و با معرفی نسل دوم شاسی‌بلند تمام‌برقی iX3 رسماً ورود خود به دوره نویه کلاسه را اعلام کرد. این خودرو فراتر از یک مدل برقی تازه بوده و شروع‌کننده عصری جدید برای این برند است که با زبان طراحی نو، پلتفرم ویژه خودروهای برقی و چهار واحد پردازش مرکزی قدرتمند ساخته شده است؛ ساختاری که مانند یک سیستم عصبی دیجیتال، هماهنگی کامل میان اجزای مختلف خودرو را فراهم می‌کند.

نخستین نسخه‌ای که وارد بازارهای بین‌المللی خواهد شد iX3 50 xDrive است که از نیمه سال 2026 در نمایندگی‌ها عرضه می‌شود. این مدل با بهره‌گیری از دو موتور برقی توان تولید 463 اسب‌بخار معادل 345 کیلووات را دارد و بر اساس برآورد سازمان حفاظت محیط ‌زیست آمریکا با یک بار شارژ قادر به پیمودن حدود 644 کیلومتر است. قیمت پایه آن در ایالات متحده نزدیک به 60000 دلار تعیین شده و آن را در جایگاهی رقابتی در برابر شاسی‌بلندهای برقی مطرح قرار می‌دهد.

طراحی نسل جدید به‌طور چشمگیری از نمونه مفهومی Vision Neue Klasse X که در سال 2024 به نمایش درآمد الهام گرفته و قرار است به تدریج به زبان طراحی اصلی تمامی محصولات آینده ب‌ام‌و، چه برقی و چه بنزینی، تبدیل شود. جلوپنجره عمودی کلیوی‌شکل در ترکیب با چراغ‌های دوگانه، یادآور مدل‌های کلاسیک این برند مانند سری 2002 است. این مجموعه با ورودی‌های هوای بازطراحی‌شده و قطعات براق مشکی ظاهری مدرن و جایگزینی برای قاب‌های پلاستیکی رایج در شاسی‌بلندها ایجاد کرده است. خطوط جانبی با فرم‌های مستطیلی و شانه برجسته، جلوه‌ای اسپرت و دینامیک به بدنه می‌بخشند و چراغ‌های افقی عقب به همراه بخش فرورفته میانی با فرم اسپویلر سقف هماهنگ شده‌اند. ضریب مقاومت هوا از 0.29 در نسل پیشین به 0.24 کاهش یافته که بهبود قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

iX3

برای علاقه‌مندان به ظاهر اسپرت‌تر، بسته M Sport با کیت بدنه خاص، رینگ‌های 20، 21 یا 22 اینچی و کالیپرهای ترمز آبی ارائه می‌شود. نسخه M Sport Professional علاوه بر جلوپنجره نورانی، تریم مشکی و کالیپر قرمز را نیز اضافه می‌کند. طول کلی بدنه 4783 میلی‌متر، عرض 1895 میلی‌متر و ارتفاع 1636 میلی‌متر است و فاصله محوری 2898 میلی‌متری آن نسبت به نسل قبل به ترتیب 49 و 34 میلی‌متر بیشتر شده است.

کابین خودرو با نمایشگر پانورامیک iDrive که در امتداد شیشه جلو کشیده شده، در کنار صفحه‌نمایش مرکزی 17.9 اینچی و هدآپ دیسپلی سه‌بعدی، محیطی فناورانه و مدرن را شکل داده است. این مجموعه با جدیدترین نسخه سیستم‌عامل BMW Operating System X کار می‌کند که تجربه کاربری ساده‌تر و روان‌تری را فراهم می‌سازد. کنترل تهویه به صفحه لمسی منتقل شده اما کلیدهای فیزیکی برای عملکردهای ضروری مانند راهنما، برف‌پاک‌کن، صدا، انتخاب دنده و ترمز پارک حفظ شده‌اند. فرمان چندکاره با دکمه‌های لمسی و دستیار صوتی هوشمند، به کاهش حواس‌پرتی راننده کمک می‌کند.

iX3

تجهیزات شامل سیستم صوتی 13 بلندگوی هارمن کاردون، سقف شیشه‌ای پانوراما و تهویه مطبوع خودکار سه‌منطقه‌ای است. سیستم HypersonX ب‌ام‌و نیز جلوه‌های صوتی نوینی را به تجربه رانندگی اضافه می‌کند. فضای داخلی به لطف پلتفرم اختصاصی برقی جادار طراحی شده و چیدمان پنج‌نفره کامل با فضای بار 861 لیتر در حالت استاندارد و 1841 لیتر با خواباندن صندلی‌ها فراهم است. محفظه 57 لیتری جلو نیز کارایی بیشتری ایجاد می‌کند.

چهار واحد پردازشی اصلی وظایف متفاوتی برعهده دارند؛ از هماهنگی قوای محرکه، ترمزها و فرمان تا مدیریت سیستم‌های خودران و پارک خودکار. مجموعه Active Driving Assistant Plus به‌طور استاندارد عرضه شده و بسته Highway Assistant امکان رانندگی بدون دخالت دست را در مسیرهای طولانی فراهم می‌کند. فناوری Symbiotic Drive نیز با ترکیب ورودی راننده و حالت خودران تجربه‌ای یکپارچه ارائه می‌دهد. این مدل نرم‌افزارمحور است و به‌روزرسانی‌های آنلاین را در طول عمر دریافت می‌کند.

پلتفرم نویه کلاسه با معماری 800 ولتی نسل ششم سامانه eDrive، موتورها و سلول‌های باتری استوانه‌ای چگالی بالا را معرفی می‌کند و با سیستم‌های رانندگی خودکار یکپارچه می‌شود. ب‌ام‌و iX3 50 xDrive با توان 463 اسب‌بخار، گشتاور 645 نیوتن‌متر، شتاب صفر تا 97 کیلومتر بر ساعت در 4.7 ثانیه و سرعت نهایی 209 کیلومتر بر ساعت عرضه خواهد شد. چهار حالت رانندگی اسپرت، Efficient، بی‌صدا و کاستوم برای آن قابل انتخاب است.

ظرفیت باتری هنوز اعلام نشده اما برد 644 کیلومتری EPA نشان از بهینگی بالای آن دارد و احتمالا در معیار WLTC ارقام بالاتری ثبت می‌کند. شارژ سریع DC با توان 400 کیلووات قادر است در 10 دقیقه 370 کیلومتر برد اضافه کند یا شارژ را از 10 تا 80 درصد در 21 دقیقه تکمیل نماید. امکان شارژ دوطرفه، درگاه NACS و آداپتور CCS نیز در نظر گرفته شده و درپوش شارژ با سنسور به‌صورت خودکار عمل می‌کند.

نسخه تک‌موتوره دیفرانسیل عقب و نسخه پرفورمنس M در آینده معرفی خواهد شد. قیمت پایه این مدل در ایالات متحده حدود 60000 دلار برآورد شده که حدود 6000 دلار کمتر از X3 M50 xDrive بنزینی است و آن را در سطحی مشابه تسلا مدل Y پرفورمنس قرار می‌دهد. رقبای مستقیم آن شامل آئودی Q6 e-tron، پورشه ماکان برقی، مرسدس GLC EV و ولوو EX60 هستند.

تولید نسخه ویژه بازار آمریکا از سه‌ماهه نخست 2026 در کارخانه جدید ب‌ام‌و در دبرسن مجارستان آغاز می‌شود. برنامه نویه کلاسه پیش‌بینی می‌کند تا سال 2027 حدود 40 مدل تازه یا به‌روزرسانی‌شده با این فناوری عرضه شوند که مدل بعدی، یک سدان چهاردر معادل برقی سری 3 خواهد بود. به گفته الیور زیپه مدیرعامل ب‌ام‌و، این پلتفرم جهشی بزرگ در طراحی، فناوری و تجربه رانندگی ایجاد خواهد کرد و iX3 تازه آغاز این مسیر است.

BMW

دیدگاه شما؟