طی روزهای اخیر، انجمن قطعهسازان و مجموعههای خودرو با ارسال نامهای به محمد اتابک، وزیر صمت، نسبت به توقف قریبالوقوع خطوط تولید قطعهسازان و بهتبع آن تولید خودروسازان کشور هشدار داد.
به گزارش اتومدیا، طی روزهای اخیر، انجمن قطعهسازان و مجموعههای خودرو با ارسال نامهای به محمد اتابک، وزیر صمت، نسبت به توقف قریبالوقوع خطوط تولید قطعهسازان و بهتبع آن تولید خودروسازان کشور هشدار داد.
در این نامه آمده بود طی ماههای گذشته وضعیت خریدهای خارجی قطعهسازان به دلیل مشکلات موجود در سامانههای مختلف در فرایندهای ثبت سفارش دریافت نظر دستگاه و همچنین تأمین و تخصیص ارز متوقف شده است و پیش بینی میشود طی روزهای آتی خطوط تولید قطعات و متعاقباً خطوط تولیدی خودروسازان متوقف گردد. این در حالیست که تاکنون جلسات متعددی در این خصوص با معاونین و مسئولان ذیربط در وزارت صمت تشکیل گردیده است و موارد به ایشان منتقل گردیدهاند اما تاکنون تغییر مثبت چشمگیری در این خصوص صورت نگرفته است.
پیگیریهای اتومدیا از برخی از خودروسازان نشان میدهد که خودروسازان تاکنون با مشکلی در تولید مواجه نشدهاند و تیراژ تولید محصولاتشان افت نکرده است. البته باید منتظرماند و مشاهده کرد که درصورت عدم رفع مشکلات قطعهسازان، خودروسازان با چه بحرانی همراه میشوند.
در سوی دیگر نیز محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن و نیروهای محرکه در این باره و در گفتگو با اتومدیا میگوید: مشکل فعلی قطعهسازان در واقع بیبرنامگی کل مجموعه صمت در مقابل تولید است.
او ادامه میدهد: در حال حاضر فرآیند تخصیص ارز و پاسخگویی بانک مرکزی به قطعهسازان طولانی شده است. این درحالی است که مشاهده میشود برای واردات خودرو به صورت کامل یا CKD ارز کافی وجود دارد.
نجفیمنش تاکید میکند: قطعهسازان توقع دارند در جایی که شعار اصلی حمایت از تولید است، برای تولیدکنندگان در هر صنعتی چنین مشکلاتی رخ ندهد. البته باید اشاره کرد که وزارت صمت هنوز رسیدگی به این موضوع نکرده و قطعهسازان تاکنون پاسخی دریافت نکردهاند.
افزایش تیراژ با چالشهای ساختاری
در این میان باید به این نکته اشاره کرد که در یازده ماهه نخست سال 1403، مجموع تولید انواع خودرو در کشور حدود 810 هزار دستگاه خودرو برآورد شد. این درحالی است که در سال 1402 مجموع تولیدات خودروسازان یش از یک میلیون و 338 هزار دستگاه رسیده بود که نشان دهنده افت قابل توجهی از تولید است. این افت تولید در حالی رخ داد که بسیاری از قطعهسازان با مشکلات جدی در تأمین مواد اولیه و نقدینگی مواجه بودهاند، که میتواند در آینده منجر به تداوم کاهش تولید شود.
بدهیهای معوق؛ فشار مضاعف بر قطعهسازان
یکی از مشکلات اساسی صنعت قطعهسازی، بدهیهای معوق خودروسازان به تأمینکنندگان قطعات است. بر اساس اعلام انجمن قطعهسازان، مجموع بدهی دو خودروساز بزرگ کشور، ایرانخودرو و سایپا، به زنجیره تأمین قطعه، بالغ بر 110 همت است. این بدهیها باعث شده بسیاری از قطعهسازان با کمبود نقدینگی مواجه شوند و نتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین کنند، که این موضوع میتواند به توقف خطوط تولید منجر شود.
ترکیب مشکلات ارزی، بدهیهای معوق، و اختلال در فرآیندهای واردات و ثبت سفارش، صنعت خودرو و قطعهسازی کشور را در وضعیت بحرانی قرار داده است.
کارشناسان بر این باورند که اگر اقدامات فوری برای حل مشکلات ارزی و پرداخت بدهیهای معوق انجام نشود، توقف خطوط تولید قطعهسازان و خودروسازان در آینده نزدیک اجتنابناپذیر خواهد بود، که این موضوع میتواند تأثیرات منفی گستردهای بر اقتصاد کشور و اشتغال داشته باشد.
دیدگاه شما؟