خودروی الکتریکی جدید نیسان لیف از سوی نیسان شاید همان جرقهای باشد که این برند برای جلب دوباره نگاهها به خود به آن نیاز داشته است، اما داستان موفقیت نیسان به همین مدل خلاصه نمیشود. در پسزمینه این موفقیت، مدل دیگری نیز آرام و بیصدا اما با قدرت در حال رشد است و میتواند حتی زودتر از تصور، عنوان یک موفقیت بزرگ را برای نیسان به ارمغان آورد. حرف از N7 است؛ مدلی که تازگیها در بازار چین معرفی شده و با همکاری مشترک دانگفنگ و نیسان ساخته شده است.
خودروی الکتریکی جدید نیسان لیف از سوی نیسان شاید همان جرقهای باشد که این برند برای جلب دوباره نگاهها به خود به آن نیاز داشته است، اما داستان موفقیت نیسان به همین مدل خلاصه نمیشود. در پسزمینه این موفقیت، مدل دیگری نیز آرام و بیصدا اما با قدرت در حال رشد است و میتواند حتی زودتر از تصور، عنوان یک موفقیت بزرگ را برای نیسان به ارمغان آورد. حرف از N7 است؛ مدلی که تازگیها در بازار چین معرفی شده و با همکاری مشترک دانگفنگ و نیسان ساخته شده است. جالب آنجاست که این خودرو طی شش هفته نخست پس از رونمایی، توانست بیش از بیست هزار سفارش را به نام خود ثبت کند. درست است که این آمار در برابر رقم خیرهکننده 289 هزار سفارشی که شیائومی برای مدل YU7 تنها ظرف یک ساعت ادعا کرده به مراتب کمتر است، اما 20 هزار سفارش برای خودروسازی چون نیسان رقم قابل احترامی است و به خوبی نشان میدهد که این شرکت با مدل الکتریکی جدیدش توانسته مسیر درستی را طی کند.
در تازهترین اعلام رسمی از سوی نیسان، مقامات این شرکت در شبکههای اجتماعی خبر دادند که پس از آغاز تحویل مدل N7 در چین از ماه مه، موفق شدهاند پس از گذشت چهلوپنج روز، 10 هزار دستگاه از این خودرو را به مشتریان خود تحویل دهند. اگرچه این عدد برای یک خودروی برقی تازهوارد در بازار وسیع چین چندان شگفتانگیز به نظر نمیرسد، اما وقتی آمار فروش این مدل را با مزدا EZ-6 مقایسه میکنیم، میبینیم که عملکرد N7 بسیار مطلوب و قابل احترام بوده است. بر اساس گزارش رسانههای چینی، تنها در ماه مه، 3034 دستگاه از مدل N7 به خریداران تحویل شده، حال آنکه مزدا در همین مدت تنها 1821 دستگاه EZ-6 فروخته است.
راز موفقیت نیسان N7 را باید در رویکرد هوشمندانهای دانست که نیسان در طراحی و عرضه آن به کار گرفته است؛ رویکردی که همسو با جریان غالب صنعت خودروی چین است و توانسته نظر طیف وسیعی از خریداران را جلب کند. این خودرو ترکیبی است از امکانات امروزی، ظاهر زیبا و قیمت مناسب، که همه این ویژگیها را در کنار هم و به شکلی متعادل ارائه میدهد. بسته به نسخهای که مشتری انتخاب میکند، قیمت پایه N7 از حدود 16800 دلار، آغاز میشود و در نسخههای کاملتر تا 25100 دلار، افزایش مییابد. این بازه قیمتی باعث شده N7 به گزینهای جذاب برای آن دسته از مشتریانی بدل شود که با بودجهای محدود، به دنبال خودرویی الکتریکی با امکانات کامل و کیفیت مناسب هستند.
بدنه بیرونی N7 به شکلی مدرن و چشمنواز طراحی شده که میتواند سلایق گوناگون را راضی کند. فضای داخلی آن نیز با رویکرد مینیمالیستی و بر پایه سادگی و شفافیت شکل گرفته است؛ صفحه نمایش بزرگ مرکزی، پشت آمپر دیجیتال، دو شارژر بیسیم برای تلفن همراه و داشبوردی با خطوط نرم و روان، همگی نوید رانندگی مدرن و راحت را میدهند. فرمان دوپره، که به دو اهرم کنترلی مجهز است، از همان الگوهایی پیروی میکند که این روزها در بسیاری از خودروهای برقی بازار چین دیده میشود و بر بهروز بودن طراحی تأکید دارد.
موفقیت چشمگیر این خودرو در بازار چین باعث شده تا نیسان مصمم شود N7 را به بازارهای خارج از چین نیز عرضه کند. هرچند فهرست کشورهایی که قرار است این خودرو در آنها معرفی شود هنوز بهطور رسمی اعلام نشده، اما گمانهها حاکی از آن است که ژاپن و استرالیا نخستین مقاصد این خودروی الکتریکی خواهند بود و احتمال قوی وجود دارد که پای N7 به مالزی و شماری از بازارهای منتخب اروپا نیز باز شود، حتی اگر نیسان در ابتدای کار مسیر عرضه سراسری در سراسر اروپا را در پیش نگیرد. چنین روندی به خوبی بیانگر این موضوع است که ترکیب دانش ژاپنی و توان فنی چینی، میتواند فرمول موفقیت برای بازار پرتلاطم خودروهای برقی امروز باشد.
دیدگاه شما؟