تحقق ۶۰ درصدی اهداف تولید خودرو در سال اول برنامه هفتم توسعه

اسقاط خودروهای فرسوده و صادرات قطعات همچنان در مسیر پیگیری

.
سه شنبه - ۲۰ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۰ ق٫ظ
تحریریه اتومدیا
تولید خودرو

محسن زنگنه، رئیس کمیته نظارت بر اجرای برنامه هفتم توسعه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه، گزارشی از وضعیت تحقق اهداف خودرویی این برنامه ارائه کرد. بر اساس اظهارات وی، برخی اهداف سال اول برنامه در بخش خودرو محقق شده‌اند، اما در حوزه تولید، هنوز به میزان برنامه‌ریزی شده دست نیافته‌ایم. برنامه هفتم توسعه که […]

محسن زنگنه، رئیس کمیته نظارت بر اجرای برنامه هفتم توسعه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه، گزارشی از وضعیت تحقق اهداف خودرویی این برنامه ارائه کرد. بر اساس اظهارات وی، برخی اهداف سال اول برنامه در بخش خودرو محقق شده‌اند، اما در حوزه تولید، هنوز به میزان برنامه‌ریزی شده دست نیافته‌ایم.

برنامه هفتم توسعه که از سال گذشته وارد فاز اجرایی شده، با نگاهی بلندپروازانه نسبت به صنعت و بازار خودرو تدوین شد. طبق این برنامه، هدف‌گذاری شده بود تا پایان سال هدف، تولید سالانه خودرو به سه میلیون دستگاه برسد؛ رقمی که با توجه به مشکلات مالی و محدودیت‌های ساختاری صنعت، از ابتدا چالش‌برانگیز ارزیابی می‌شد.

زنگنه تأکید کرد که در سال اول اجرای برنامه هفتم، حدود ۶۰ درصد از هدف تولید خودرو محقق شده است. وی افزود: «ظرفیت تولید انواع خودروی سواری در سال ۱۴۰۳ به ۱.۳۲۳ میلیون دستگاه رسید که نشان‌دهنده تحقق ۶۰ درصدی اهداف تعیین‌شده است.»

در بخشی دیگر از برنامه هفتم، حرکت به سمت برقی‌‌‌‌‌‌سازی حمل‌ونقل، به‌ویژه در ناوگان عمومی شامل تاکسی‌‌‌‌‌‌ها، اتوبوس‌‌‌‌‌‌ها و موتورسیکلت‌‌‌‌‌‌ها، با هدف تولید یا واردات سالانه حدود ۲۰۰‌هزار دستگاه خودرو با فناوری‌های نوین دیده شده و دولت موظف به تسهیل زیرساخت‌های لازم برای شارژ و خدمات این خودروها شده‌است. آنطور که زنگنه می‌گوید؛ طی سال‌گذشته ظرفیت عرضه ۲۶‌هزار دستگاه خودروی برقی و هیبریدی در کشور ایجاد شده‌است. البته این گفته‌‌‌‌‌‌های زنگنه چندان دقیق نیست؛ چراکه مشخص نیست منظور وی از «ظرفیت عرضه خودروهای برقی» چیست و آیا زیرساخت‌های لازم برای عرضه این میزان خودرو ایجادشده یا عرضه برقی‌‌‌‌‌‌ها در سال‌گذشته به ۲۶‌هزار دستگاه رسیده است.

در برنامه هفتم توسعه، دولت موظف‌شده سالانه ۵۰۰‌هزار دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کند تا با اجرای پیوسته این بند، هم روند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور سرعت بگیرد و هم کاهش آلودگی هوا و صرفه‌‌‌‌‌‌جویی قابل‌توجه در مصرف سوخت در کلانشهرها و مناطق پرجمعیت اتفاق بیفتد. زنگنه می‌گوید طی سال‌گذشته ۳۵۰‌هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده‌است. رئیس کمیته نظارت بر اجرای برنامه هفتم این میزان را فراتر از هدف‌گذاری سال‌اول برنامه می‌‌‌‌‌‌داند.

البته باید توجه داشت که با وجود افزایش قابل توجه اسقاط خودروهای فرسوده در سال گذشته، روند اسقاط در سال جاری کند شده است. وحید خاقانی، عضو هیات‌مدیره انجمن اسقاط و بازیافت کشور، روز ۲۸ مهرماه اعلام کرد: «سال ۱۴۰۳ با رکورد تاریخی بیش از ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده از چرخه حمل‌ونقل کشور خارج شد، اما امسال این روند با کاهش و توقف مواجه شده است.»

با این حال، مقایسه آمارهای اعلام‌شده توسط زنگنه و خاقانی نشان‌دهنده اختلاف حدود ۲۰ هزار دستگاه است که حاکی از ناهماهنگی جزئی در داده‌هاست. علاوه بر این، برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری کرده که صادرات قطعات و لوازم یدکی خودرو به ۲۰ درصد از کل تولید داخل برسد. طبق گزارش زنگنه، در سال گذشته حدود ۱۵۸ میلیون دلار قطعات خودرو صادر شده است. با توجه به نبود اصلاحات ساختاری در این بخش، انتظار نمی‌رود این رقم در آینده نزدیک رشد قابل توجهی داشته باشد.

منبع : دنیای اقتصاد

دیدگاه شما؟