تحقق تولید مشارکتی با توسعه ارتباطات جهانی

.
دوشنبه - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۴:۴۰ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
سعید مدنی

یکی از اهداف وزیر پیشنهادی صمت در حوزه خودرو توسعه تولید خودرو از مسیر مشارکت با برندهای خارجی در فضای رقابتی عنوان شده است. بدون شک مشارکت‌ خارجی نقش مهمی در توسعه خودروسازی دارد اما موضوع اساسی در این مساله اعمال تحریم ها و محدودیت مشارکت با خودروسازان بزرگ دنیا است. نمونه این شرایط در […]

یکی از اهداف وزیر پیشنهادی صمت در حوزه خودرو توسعه تولید خودرو از مسیر مشارکت با برندهای خارجی در فضای رقابتی عنوان شده است. بدون شک مشارکت‌ خارجی نقش مهمی در توسعه خودروسازی دارد اما موضوع اساسی در این مساله اعمال تحریم ها و محدودیت مشارکت با خودروسازان بزرگ دنیا است.

نمونه این شرایط در سال ۹۷ و با اعمال تحریم های جدید برعلیه صنعت خودرو تکرار شد. در آن زمان با وجود فعالیت برندهای مطرح دنیا در ایران، تحریم ها مانع از تداوم‌ همکاری ها شد و از آن زمان تاکنون چینی ها تبدیل به گل سرسبد صنعت خودرو شدند. حال در این شرایط محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت تولید مشارکتی با برندهای خارجی را از برنامه های پیشنهادی خود عنوان کرده، برنامه ای که بدون شک از حیطه اختیارات وزیر خارج است و تحقق آن منوط به تغییر در سیاست های خارجی است.

تولید خودرو

سعید مدنی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با اتومدیا با تاکید بر این که در حال حاضر فضا را نمی توان فضای رقابتی دانست، گفت: اگر امکان همکاری با همه شرکت های دنیا وجود ندارد اما انتظار می رود که بتوان از فضای رقابتی این شرکت ها استفاده و بهترین ها را انتخاب کرد در این صورت گرفتار مونوپول کشور چین نمی شدیم.

وی با اشاره به ایجاد شرکت های جدید مونتاژی در ایران افزود: همه این شرکت ها در عمل در حال همکاری با چین هستند کشور که اصلا مشخص نیست بخواهد و یا بتواند انتقال دانش فنی به کشور داشته باشد.

مدنی ادامه داد: در حال حاضر کشور چین با ارایه خودروهای سی بی یو ارزان قیمت وارد بازار ایران می شود اما به طور قطع با آلوده کردن خطوط خودروسازی ایران نسبت به افزایش قیمت ها اقدام‌ می کند اما این که در یک فضای رقابتی با چند کشور اروپایی، آمریکایی و حتی چینی در کنار ارایه توانمندی های خود کار را پیش ببریم شرایط متفاوت و رقابتی ایجاد خواهیم کرد.

تولید خودرو

مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اقدامات انجام شده در سال های اولیه دهه ۹۰ همچدن طراحی و تولید دنا، تارا، شاهین و … گفت: با در اختیار داشتن پلتفرم های شخصی و تعامل با تمام خودروسازان دنیا می توان نسبت به ایجاد فضای رقابتی اقدام کرد و حتی پلتفرم های ملی می تواند به عنوان یک عامل رقابتی به شمار رود.

وی با بیان این که صنعت خودرو ایران دارای پتانسیل های بسیار بالایی است، تصریح کرد: همه شرکت های خودروسازی دنیا تمایل به سرمایه گذاری در ایران خواهند داشت چرا که در حال حاضر زیرساخت های لازم برای تولید دومیلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که به راحتی امکان ارتقای آن به سه میلیون دستگاه در سال وجود دارد . از سوی دیگر دارای زنجیره تامین قطعات هستیم و قطعه سازان دارای زیرساخت های لازم هستند و در همکاری با شرکت های پیشرفته دنیا، توان توسعه فعالیت های خود را دارند .ضمن آن که داشتن شبکه خدمات پس از فروش نیز نقطه قوتی به شمار می رود.

مدنی با تاکید بر این که این موارد نشان می دهد که شرایط برای سرمایه گذاری خارجی ها در ایران‌مهیا است، اظهار کرد: بسیاری از کشورهای اطراف ایران به غیر از ترکیه ، دارای خودروسازی نیستند که این امر باعث شده تا ایران به یک بازار حدود ۵۰۰ میلیون نفری دسترسی داشته باشد و دست کم تنها در منطقه صادرات ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو را داشته باشد .

وی یادآور شد: تحقق همه این موارد در گرو ارتباطات جهانی و رفع تحریم ها است در غیر این صورت نه تنها هیچ رشدی صورت نمی گیرد بلکه شاهد عقبگرد و حروت لاک پشتی صنعت خودرو خواهیم بود و تنها به کشور های اروپای شرقی تبدیل خواهیم شد.این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که شرایط صنعت خودرو ایران قابل اصلاح خواهد بود،اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود شروع از هر نقطه ایران را ظرف سه سال آینده با موفقیت های بزرگی روبرو خواهد کرد که این روند مستلزم افزایش تیراژ ،رفع مشکلات نقدینگی و اصلاح ساختارهای اقتصادی است.

ضمن آن که لازم است فراموش نکنیم صنعت خودرو بدون ارتباطات خارجی و صادرات رشد نخواهد کرد.

دیدگاه شما؟