تولید و واردات خودرو باید جدی گرفته شود. در حالیکه عضو کمیسیون صنایع مجلس، مشکلات قیمت خودرو و البته اجبار به قیمتگذاری خودرو را در انحصاری بودن بازار میداند و تنها را چاره را خروج بازار از انحصار عنوان میکند، یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است وظیفه شورای رقابت کنترل رفتار ضد رقابتی یعنی جلوگیری […]
تولید و واردات خودرو باید جدی گرفته شود.
در حالیکه عضو کمیسیون صنایع مجلس، مشکلات قیمت خودرو و البته اجبار به قیمتگذاری خودرو را در انحصاری بودن بازار میداند و تنها را چاره را خروج بازار از انحصار عنوان میکند، یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است وظیفه شورای رقابت کنترل رفتار ضد رقابتی یعنی جلوگیری از جهش قیمت است.
امیراحمد ذوالفقاری (کارشناس صنعت خودرو کشور) و لطفالله سیاهکلی (عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی) با حضور در یک برنامه تلویزیونی در رابطه با موضوع خودرو، قیمت آن و عرضه و فروش به گفتوگو پرداختند.
لطفالله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ابتدا پیرامون تعریف قیمتهای خودرو، اظهار کرد:
زمانیکه بازار انحصاری است، موضوع قیمتگذاری دستوری هم به میان میآید؛ چراکه اگر نباشد، در حق مردم بسیار اجحاف خواهد شد. باتوجه به اینکه بازار خودرو، بازاری انحصاری و در دست گروههای خاصی است و البته عرضه و تقاضا نیز همخوانی ندارد، رشد قیمت هم بالاست.
وی افزود: بنابراین چارهای جز ورود دولت به بازار انحصاری و دستوری کردن قیمتها، وجود ندارد؛ این موضوع نهتنها در مورد خودرو که در مورد هر کالایی صدق میکند؛ بنابراین راه چاره، بیرون آمدن از انحصار است.
در این راستا، مجلس هم برای خودروهای نو و هم کارکرده قانون وضع کرد. این قانون برای خودروهای نو ابلاغ شده و آییننامه خودروهای کارکرده نیز چند هفتهای است در اختیار دولت قرار گرفته و حال بایستی در هیات دولت مطرح و مصوب شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد:
دولت لایحه را به مجلس تقدیم و مجلس نیز پس از بررسیها، نقاط ضعف را برطرف و تصویب کرد؛ حال آییننامه دست هیات دولت است که باید ابلاغ شود.
این امر موجب میشود که بازار از انحصار خارج شود؛ تا زمانیکه بازار انحصاری است، حتما تولیدکننده، مصرفکننده و حتی دولت ضرر میکند.
دیدگاه شما؟