جدایی نکسپریا از چین در میانه بحران جهانی تراشه و صنعت خودرو

.
یکشنبه - ۱۱ آبان ۱۴۰۴ - ۸:۲۹ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا

شرکت نکسپریا (Nexperia)، تولیدکننده بزرگ تراشه که اخیراً دولت هلند کنترل آن را به دست گرفته است، در بحبوحه تشدید تحریم‌های تجاری چین و بحران جهانی تأمین قطعات خودرو، تصمیم به جدایی از بازار چین گرفته است. بر اساس گزارش ایسنا، شرکت نکسپریا پس از مصادره از مالک چینی خود توسط دولت هلند، اکنون در […]

شرکت نکسپریا (Nexperia)، تولیدکننده بزرگ تراشه که اخیراً دولت هلند کنترل آن را به دست گرفته است، در بحبوحه تشدید تحریم‌های تجاری چین و بحران جهانی تأمین قطعات خودرو، تصمیم به جدایی از بازار چین گرفته است.

بر اساس گزارش ایسنا، شرکت نکسپریا پس از مصادره از مالک چینی خود توسط دولت هلند، اکنون در حال برنامه‌ریزی برای دو برابر کردن ظرفیت تولید در کارخانه مالزی است تا وابستگی خود به زنجیره تأمین چینی را کاهش دهد. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که محدودیت‌های صادراتی چین در زمینه تراشه‌ها، زنگ خطر جدیدی را برای صنعت خودرو در اروپا و آسیا به صدا درآورده است.

تراشه‌های تولیدی نکسپریا که نقش حیاتی در ساخت خودروهای مدرن دارند، تاکنون عمدتاً در چین تولید می‌شدند؛ به‌طوری که حدود ۸۰ درصد از کل تولید این شرکت در خاک چین انجام می‌گرفت. با این حال، پکن اخیراً صادرات برخی از تراشه‌های نهایی را محدود کرده و عرضه قطعات به بازارهای اروپایی را کاهش داده است.

مقامات اروپایی نگران‌اند که ادامه این وضعیت، تولید خودروسازان بزرگ مانند فولکس‌واگن، هوندا و بوش را با اختلال جدی مواجه کند. فولکس‌واگن اعلام کرده که اهداف سودآوری این شرکت در خطر است، در حالی که هوندا برخی از خطوط تولید خود را به دلیل کمبود تراشه به حالت تعلیق درآورده است. همچنین شرکت بوش هشدار داده که در صورت ادامه بحران، ممکن است مجبور به مرخصی اجباری کارکنان خود شود.

تصرف نکسپریا توسط دولت هلند، تنش‌های دیپلماتیک میان چین و هلند را افزایش داده است. شرکت چینی وینگ‌تِک (Wingtech)، مالک سابق نکسپریا، اعلام کرده که این اقدام باعث تهدید صدها شغل در اروپا شده و جایگزینی تولید چین در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

دادگاه لاهه نیز دلیل توقیف نکسپریا را نگرانی از انتقال مالکیت معنوی و خروج فناوری از اروپا عنوان کرده است. در همین حال، نکسپریا که همچنان بخشی از تولیدات نیمه‌رسانای خود را به چین ارسال می‌کرد، هفته گذشته به مشتریان خود اطلاع داد که عرضه به کارخانه‌های چینی را متوقف می‌کند و امیدوار است در آینده مجدداً صادرات را از سر گیرد.

گزارش روزنامه تلگراف نیز نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های فناوری جهان از جمله اپل و مایکروسافت در سال‌های اخیر به دلیل تعرفه‌ها و نگرانی از وابستگی به چین، به تدریج در حال انتقال خطوط تولید خود به کشورهایی مانند ویتنام، مالزی و هند هستند. هرچند این روند پرهزینه و زمان‌بر است، اما می‌تواند در بلندمدت باعث تنوع زنجیره تأمین جهانی شود.

بحران اخیر تراشه بار دیگر اهمیت استقلال فناوری و تولید داخلی را برای صنعت خودرو نشان می‌دهد؛ صنعتی که در عصر دیجیتال، بیش از هر زمان دیگری به نیمه‌رساناها وابسته شده است.

دیدگاه شما؟