بر اساس اعلام معاون شهردار تهران، تا دو ماه دیگر تردد خودروهای تکسرنشین در خطوط ویژه بزرگراه همت ممنوع و با جریمه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومانی مواجه میشود. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که کارشناسان نظرهای متفاوتی درباره آمادگی زیرساختهای فناوری و روشهای اجرایی کنترل این طرح مطرح کردهاند.
براساس آمار پلیس در ساعات پیک ترافیک، «از هر ۱۰ خودرویی که در بزرگراه همت تردد میکنند، ۶ خودرو تکسرنشین است».
محسن هرمزی، معاون شهردار تهران به فارس گفت که از دو ماه دیگر «مانع تردد خودروهای تکسرنشین در خطوط ویژه همت میشویم».
شهرداری از سال گذشته برای کاهش ترافیک همت، خطوط زردی را در این بزرگراه کشید تا لاین ویژهای برای خودروهای پرسرنشین (ون، تاکسی، سرویس مدرسه و…) ایجاد کند.
محسن هرمزی، معاون شهردار تهران گفت که «تمامی دوربینهای خطوط ویژه همت خریداری و به گمرک رسیده» است و بهزودی نصب و راهاندازی میشود و با این روش اگر خودروی تکسرنشینی وارد این خط شود، جریمه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان میشود.
در بسیاری از کشورها مانند سوئد، خطوط HOV با استفاده از فناوریهای پیشرفته مانند دوربینهای حرارتی و سیستمهای تشخیص چهره کنترل میشوند و ترافیک در بزرگراهها با این روش حدود یکسوم کاهش یافته است.
کارشناس ترافیک حمید جابری میگوید که زیرساخت لازم برای استفاده از فناوریهای پیشرفته مثل دوربینهای حرارتی یا سیستمهای تشخیص چهره در تهران وجود ندارد و اگر این فناوریها را بیاوریم، فقط هزینه کردهایم بدون نتیجه مؤثر.
در مقابل کارشناس فناوری نوید پوررضا، میگوید که زیرساخت اولیه وجود دارد و فقط باید از آن استفاده درست کرد. تهران پر از دوربینهای نظارتی، سیستمهای پلاکخوان و سامانههای ترافیکی آنلاین است و با ترکیب همین ابزارهای موجود میتوان کار را پیش برد.
کارشناسان میگویند که طرح HOV ابتدا باید بهصورت آزمایشی در یک یا دو بزرگراه پرتردد اجرا شود تا مشکلات احتمالی شناسایی و اصلاح شوند. همچنین ترکیب کنترل دستی با دوربینهای موجود، راهکاری موقت و عملی برای نظارت مؤثر در ساعات پرترافیک است تا زیرساختها تکمیل شود.
منبع: فارس
دیدگاه شما؟