کیسههای هوا همواره در پسزمینه سازوکار ایمنی خودروها ایفای نقش میکنند و آمادهاند تا در لحظه حادثه، جان سرنشینان را از خطر مصون بدارند. با این حال، اگر این سامانه با اختلال یا نقصی مواجه شوند، پیامد آن میتواند ابعادی بسیار تلخ داشته باشد. در حالی که تصور میشد موج گسترده فراخوانهای مربوط به کیسههای هوا رو به افول است، اکنون موضوع جدیدی نمایان شده که هزاران خودروی فولکسواگن را در سطح جهان درگیر ساخته است.
کیسههای هوا همواره در پسزمینه سازوکار ایمنی خودروها ایفای نقش میکنند و آمادهاند تا در لحظه حادثه، جان سرنشینان را از خطر مصون بدارند. با این حال، اگر این سامانه با اختلال یا نقصی مواجه شوند، پیامد آن میتواند ابعادی بسیار تلخ داشته باشد. در حالی که تصور میشد موج گسترده فراخوانهای مربوط به کیسههای هوا رو به افول است، اکنون موضوع جدیدی نمایان شده که هزاران خودروی فولکسواگن را در سطح جهان درگیر ساخته است.
اخیراً نامهای از سوی شرکت فولکسواگن منتشر شده که در آن اذعان میشود کیسههای هوای تعبیهشده برای سرنشین جلو ممکن است از قدرت محافظتی کمتری نسبت به حد انتظار برخوردار باشند. اما این مسئله به همین هشدار محدود نمیشود، چرا که فولکسواگن تصریح کرده در صورت بروز تصادف، این امکان وجود دارد که محفظه نگهدارنده کیسه هوا تحت فشار منفجر شده و قطعات آن به سوی سرنشینان پرتاب گردد؛ رخدادی که میتواند تهدیدی مرگبار برای سرنشینان به همراه داشته باشد. ریشه این نقص طبق اعلام فولکسواگن به بخش مولد گاز موجود در ساختار کیسه هوا بازمیگردد که معیوب بوده و عامل اصلی حادثه قلمداد میشود.
در مجموع، ۱۶ هزار و ۵۱۰ دستگاه خودرو در سرتاسر جهان مشمول این فراخوان قرار گرفتهاند. مدلهایی که بیشترین آسیبپذیری را دارند عبارتند از فولکسواگن پولو، پاسات، تایگو، ID.7، ID.7 تورِر و ID.Buzz. با این حال هنوز به طور دقیق مشخص نشده که کدام سالهای تولید از این مدلها در فهرست فراخوان جای میگیرند.
برای رفع این نگرانی، مقرر شده است تا با مالکان خودروهای مشمول تماس برقرار شود و از آنها خواسته شود خودروهای خود را به مراکز خدمات پس از فروش و نمایندگیهای مجاز فولکسواگن منتقل کنند. عملیات رفع نقص و تعمیرات ضروری بر روی این خودروها معمولاً بین یک تا سه ساعت به طول خواهد انجامید. خطر محرز برای سرنشینان تا زمانی که تعمیرات انجام نگرفته باشد، همچنان باقی است و به همین خاطر، از مالکان خواسته شده تا پیش از انجام تعمیرات از صندلی سرنشین جلو استفاده نکنند.
شایان توجه است که اگرچه تعداد خودروهای تحت این فراخوان به بیش از شانزده هزار دستگاه میرسد، اما همه آنها هماکنون در اختیار مشتریان قرار ندارد و بسیاری از این وسایل نقلیه هنوز در روند ارسال و تحویل به مشتری قرار دارند. این خودروها پیش از تحویل به مشتریان، به طور کامل تعمیر و ایمن خواهند شد تا مشکلی از این بابت متوجه خریداران جدید نباشد.
در ضمن، این نخستین بار نیست که فولکسواگن ناگزیر به صدور فراخوان برای رفع نقص کیسه هوا میشود. پیشتر در نوامبر سال ۲۰۲۴ میلادی نیز بیش از ۱۱۴ هزار خودرو در ایالات متحده، به دلیل استفاده از بادکنندههای معیوب مربوط به برند تاکاتا که در اثر گذر زمان و قرار گرفتن طولانیمدت در معرض دما و رطوبت بالا مستعد انفجار بودند، مشمول فراخوان شدند؛ خطری که میتوانست پیامدهای جبرانناپذیری برای مالکین و سرنشینان این خودروها رقم بزند.
دیدگاه شما؟