دبیر هیأت تجدید نظر شورای رقابت با تاکید بر این که خودروسازان با احتکار نمی توانند مجوز افزایش قیمت بگیرند افزود: در حال حاضر وضعیت بازار خودرو به گونهای نیست که خارج از سامانه یکپارچه، خودرو به مردم عرضه شود. آلبرت بغزیان، دبیر هیأت تجدیدنظر شورای رقابت طی گفتوگویی به بحث در مورد احکتار خودرو […]
دبیر هیأت تجدید نظر شورای رقابت با تاکید بر این که خودروسازان با احتکار نمی توانند مجوز افزایش قیمت بگیرند افزود: در حال حاضر وضعیت بازار خودرو به گونهای نیست که خارج از سامانه یکپارچه، خودرو به مردم عرضه شود.
آلبرت بغزیان، دبیر هیأت تجدیدنظر شورای رقابت طی گفتوگویی به بحث در مورد احکتار خودرو توسط خودروسازان و درخواست آن ها برای افزایش قیمت ها پرداخته است.
تصاویر ماهوارهای نشان میدهد که شرکتهای خودروسازی به سمت احتکار خودرو رفتهاند و میخواهند بعد از آنکه بهطور مجدد مجوز افزایش قیمت خودرو را در سالجاری گرفتند، عرضه خودرو را آغاز کنند. در این خصوص چه نظری دارید و آیا خودروسازان میتوانند برای خود چنین امری را متصور باشند؟
تأکید میکنم خودروسازان اخیراً هیچ مجوزی برای افزایش قیمت محصولات خود از شورای رقابت دریافت نکردند و خبرهای مطرح شده در مورد افزایش قیمت برای هفتههای آتی کذب است.
پارکینگ خودروسازان نشان میدهد که خودرو دارند، اما نمیخواهند عرضه کنند. این احتکار چگونه دنبال خواهد شد، آیا شورای رقابت یا سازمان حمایت میتوانند در این خصوص ورود کنند و اجازه ندهند که حق مردم پایمال شود؟
فضایی که اکنون توسط خودروسازان شکل گرفته عملاً به معنای عدم تمکین از قیمتهای ابلاغی شورای رقابت و تحت فشار قرار دادن شورای رقابت برای بازنگری قیمتهاست.
آیا احتکار خودرو توسط خودروسازان، میتواند شورای رقابت را تحت فشار قرار دهد که برای بار دوم برای ایرانخودرو و سایپا و برای بار سوم برای مونتاژکاران، قیمتها افزایش پیدا کند؟
سؤال ما از خودروسازان این است؛ از زمانی که قیمت خودرو در سالجاری اصلاح شد، چه اتفاقاتی رخ داد؟ آیا قیمت ارز افزایش یافته است؟
آیا محصولات پلیمری و پتروشیمی گرانتر شده است؟ آیا حقوق و دستمزد کارگران بیشتر شده است؟ هیچکدام از موضوعات عنوان شده اتفاق نیفتاده است حال چرا خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند؟ وقتی تغییری در حوزه تولید و مواد اولیه رخ نداده است قاعدتاً خودروسازان، نباید توقع افزایش قیمت داشته باشند یا با عدم عرضه خودرو، بازار را دچار آشفتگی کنند.
مگر آنکه خودروسازان ادلهای داشته باشند که در راستای آن شورای رقابت با اصلاح قیمتها موافقت کند اما در شرایط موجود گرانی دوباره خودروها دور از تحقق است. خودروسازان تحت هیچ شرایطی نمیتوانند قیمتهای گذشته خودرو را تغییر دهند و باید بر اساس فرمول شورای رقابت، محصولات را قیمتگذاری و به متقاضیان عرضه کنند.
به نظر میرسد خودروسازان در حال فشار وارد کردن به وزارت صمت و حتی شورای رقابت هستند تا فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودرو نباشد و خودشان به صورت مستقیم نسبت به عرضه خودرو اقدام کنند. چنین امری قابل قبول است؟
تا زمانی که بازار خودرو به آرامش کامل نرسد، خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودرو عرضه خواهد شد و تحت هیچ شرایطی با عرضه خودرو توسط سایت خودروسازان موافقت نمیشود.
با توجه به اینکه تا حدودی آرامش به بازار خودرو برگشته است، چرا خودروسازان ترجیح میدهند فروش خودرو از سایتهای خودشان باشد؟ وزارت صمت هم قطعاً مخالف چنین رویهای است و ترجیح میدهد تا آرامش کامل بازار، فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه باشد.
به نظر شما سامانه یکپارچه خودرو باعث شده قیمت خودرو در بازار به قیمت کارخانه نزدیک شود؟
عرضه خودرو از طریق بورس کالا هم چالشهای خود را داشت و قابل پیشبینی است که این روش هم منجر به کاهش قیمتها نمیشد، لذا بهترین شیوه برای کاهش قیمتها، سامانه یکپارچه خودرو بود. در این سامانه عرضه خودرو شفاف است و امکان سودجویی در آن نیست. آیا شورای رقابت یا سازمان حمایت جلو احتکار خودروسازان را خواهند گرفت؟
احتکار خودرو توسط شرکتهای خودروسازی، تخلف محرز است، از این رو هر گونه امتناع از فروش خودرو باید مشمول مجازات شود. وظیفه شورای رقابت است که در این حوزه به سرعت ورود کند و اجازه ندهد احتکار خودرو ادامه پیدا کند.
زمانی که واردات خودرو به صورت کامل آزاد نشد و حمایتها از صنعت خودرو بیشتر شد هدف این بود که تولید خودرو افزایش پیدا کند و بازار خودرو از التهاب و تلاطم فاصله بگیرد لذا وقتی صحبت از احتکار است چرا باید حمایتها ادامه پیدا کند؟ بنابراین از خودروسازان میخواهیم به تعهدات خود پایبند باشند و خودروهای متقاضیان را تحویل دهند.
تسنیم
دیدگاه شما؟