رکوردشکنیهای ریماک همپنان ادامه دارند. دو سال پیش، مدل نورا از این برند کروات موفق شد در یک روز ۲۳ رکورد عملکردی را به نام خود ثبت کند و حالا، ریماک با معرفی نسخه جدیدش یعنی “نورا R” دوباره از مرزهای توانایی و سرعت عبور کرده و این بار توانسته است در ۲۴ رده مختلف رکورد جهانی ثبت کند. این هایپرکار تمامبرقی نسخه پرچمدار، سال گذشته با قدرت بیشتر، آیرودینامیک برتر و وزنی کمتر نسبت به مدل قبلی رونمایی شد.
رکوردشکنیهای ریماک همپنان ادامه دارند. دو سال پیش، مدل نورا از این برند کروات موفق شد در یک روز ۲۳ رکورد عملکردی را به نام خود ثبت کند و حالا، ریماک با معرفی نسخه جدیدش یعنی “نورا R” دوباره از مرزهای توانایی و سرعت عبور کرده و این بار توانسته است در ۲۴ رده مختلف رکورد جهانی ثبت کند. این هایپرکار تمامبرقی نسخه پرچمدار، سال گذشته با قدرت بیشتر، آیرودینامیک برتر و وزنی کمتر نسبت به مدل قبلی رونمایی شد.
بیتردید مهمترین رکورد به دست آمده مربوط میشود به شتابگیری و توقف فوقالعاده خودرو از حالت سکون تا ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت و بازگشت دوباره به صفر (۰ تا ۴۰۰ تا ۰ کیلومتر بر ساعت). پیش از این، نورا اصلی توانسته بود این رکورد را با ثبت زمان ۲۹.۹۳ ثانیه از چنگ کوئنیگزگ آگرا RS که پیشتر این مسیر را در ۳۱.۴۹ ثانیه پیموده بود، خارج کند. با این حال، کوئنیگزگ جسکو ابسولوت، سال گذشته با ثبت زمان ۲۷.۸۳ ثانیه دوباره این عنوان را از نورا ربود.
اما اکنون، نورا R تاج پادشاهی را پس گرفته است. زمانگیری تازه ثبت شده برای این مدل، عدد اعجابانگیز ۲۵.۷۹ ثانیه را نشان میدهد؛ یعنی ۲.۰۴ ثانیه سریعتر از جسکو و ۴.۱۴ ثانیه جلوتر از نورا استاندارد. این تنها دستاورد خودرو نیست. نورا R موفق شد رکورد شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر نورا استاندارد را هم ارتقاء دهد و این مسیر را از ۱.۷۴ به تنها ۱.۶۶ ثانیه برساند. همچنین شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را هم در ۱.۷۲ ثانیه طی کرد.
حوزه رکوردشکنیهای نورا R گستردهتر است. این خودرو از صفر تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را فقط در ۲.۹۶ ثانیه طی کرد تا نسبت به قبل ۰.۲۵ ثانیه پیشرفت داشته باشد. شتاب از صفر تا ۲۰۰ کیلومتر نیز تنها ۳.۹۵ ثانیه به طول انجامید که نسبت به مدل قبلی ۰.۴۷ ثانیه بهبود نشان میدهد و مسیر صفر تا ۳۰۰ کیلومتر را نیز در ۷.۸۹ ثانیه طی کرد تا ۱.۳۳ ثانیه از زمان قبلی بهتر باشد. همچنین این خودرو در ۱۷.۳۵ ثانیه از حالت توقف کامل به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید، که تقریباً ۳.۹۶ ثانیه سریعتر از مدل استاندارد است.
عملکرد خیرهکننده نورا R به همینجا ختم نمیشود؛ این خودرو سریعترین سرعت ثبت شده برای یک خودروی الکتریکی را هم به نام خود زد و به رقم تماشایی ۴۳۱.۴۵ کیلومتر بر ساعت دست یافت.
تمام این موفقیتها به سختی میتواند اثری جز حیرت برای رقبایی مثل کوئنیگزگ داشته باشد؛ زیرا حالا دیگر حتی پرشتابترین و سریعترین مدلهای سوپراسپرت بنزینی هم در مقایسه با این ابرخودروی برقی، کند به نظر میرسند.
راز این جهش چشمگیر در کجاست؟ مدل استاندارد نورا با چهار موتور برقی مجموعاً ۱۸۸۸ اسببخار قدرت تولید میکرد، اما نورا R این رقم را به ۱۹۸۹ اسببخار رسانده است. علاوه بر این، وزنش ۳۵ کیلوگرم از مدل قبلی کمتر شده، به تایرهای اسپرت میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ مجهز شده و به واسطه بال عقب بزرگتر، تا ۱۵ درصد نیروی داونفورس بیشتری ایجاد میکند که منجر به چسبندگی و ثبات بهتر خودرو در سرعتهای بالا شده است.
ماته ریماک، بنیانگذار این شرکت، درباره این موفقیت جدید میگوید: «زمانی که برای نخستین بار نورا را معرفی کردیم، تقریباً بعید به نظر میرسید که بتوان بیشتر از این به عملکرد هایپرکارها دست یافت. با یک نسل جهش بزرگ و بیسابقهای رقم زدیم که پیشتر دههها طول میکشید. اما امروز به لطف نوآوری بیوقفه، نورا R حتی سریعتر هم شده و در عین حال بسیاری از ویژگیهای راحتی و کارآمدی نورا را که آن را به خودرویی مناسب برای استفاده روزمره بدل میکند، حفظ کرده است.»
دیدگاه شما؟