نتایج نظرسنجی از مشتریان خودرو در سامانه یکپارچه حکایت از رضایت بالای مشتریان در مقایسه با سایر روش های عرضه خودور در بازار دارد این روش عرضه خودرو با ایجاد شفافیت منجر به حذف رانت شده است. نتایج نظرسنجی از مشتریان خودرو نشان داده است که آنان رضایت بالایی از شفافیت فروش خودرو در سامانه […]
نتایج نظرسنجی از مشتریان خودرو در سامانه یکپارچه حکایت از رضایت بالای مشتریان در مقایسه با سایر روش های عرضه خودور در بازار دارد این روش عرضه خودرو با ایجاد شفافیت منجر به حذف رانت شده است.
نتایج نظرسنجی از مشتریان خودرو نشان داده است که آنان رضایت بالایی از شفافیت فروش خودرو در سامانه یکپارچه دارد، این در حالی است که خودروسازان به هر طریقی به دنبال حذف این سامانه و بازگشت به روشهای انحصاری و غیرشفاف خود در فروش هستند.
برخی مزایای سامانه یکپارچه خودرو شامل قیمت مطابق با اعلام شورای رقابت و خودروساز، مشخص بودن دقیق قیمت در موعد تحویل تا سه ماه، مشخص بودن موعد تحویل همه متقاضیان، تخصیص خودرو برای همه متقاضیان، شناور بودن موعد تحویل با توجه به انصرافیها، اولویت تحویل خودرو برای طرح جوانی و خودروی فرسوده، امکان تغییر سفارش متقاضی در صورت موعد تحویل طولانی برای تحویل نزدیکتر، امکان برنامه ریزی تولید خودروساز بر اساس نیاز بازار، سهولت در سفارش، بازه زمان مناسب سفارش گذاری، وجود چندین سفارش همزمان بر اساس نوع خودرو و عدم پرداخت وجه یکپارچگی سامانه برای عرضه انواع خودرو توسط چندین خودروساز است.
شفافیت یکی از ویژگی های مهم این سامانه است که منجر به ارائه آمار متقاضیان و سفارشها، مشخص بودن دقیق علل عدم احراز شرایط، امکان رفع مشکلات احتمالی در احراز شرایط، یکپارچگی و قابلیت ردیابی فرآیند درخواست از زمان ثبت سفارش خودرو تا زمان تحویل به متقاضی می شود.
شناسایی متقاضی واقعی با توجه به رفتار متقاضیان در انتخاب اولویتها یکی دیگر از دستاوردهای این سامانه است که شناسایی متقاضی واقعی با وکالتی کردن حساب و انسداد وجه در حساب متقاضی کمتر از یک ماه انجام میشود.
پیش از سامانه یکپارچه عرضه خودرو، خودرو در بازار از طریق قرعه کشی و بورس کالا به فروش می رسید که هر کدام از این روش ها دارای معایبی از جمله عدم مشخص بودن قیمت در پیش فروش، عدم تخصیص خودرو برای بازندگان، عدم وجود چندین سفارش همزمان بر اساس نوع خودرو، پیچیدگی در سفارش، عدم وجود اولویت تحویل خودرو برای طرح جوانی و خودروی فرسوده، عدم امکان تشخیص متقاضی واقعی، عدم ارائه آمار متقاضیان و سفارشها، مشخص نبودن علل عدم احراز شرایط ها و پیش پرداخت با درصد قابل توجه از قیمت پایه خودرو بودند.
نتایج نظرسنجی نشان میدهد که در مجموع ۲۵۵ هزار نفر عرضه خودرو در سامانه یکپارچه، ۴۲ هزار و ۱۲۷ نفر قرعه کشی، ۱۳ هزار و ۳۴۰ عرضه خودرو در بورس و ۱۴۹ هزار نفر نیز گزینه هیچکدام را انتخاب کرده بودند
نسبت به کنترل قیمت خودرو، ۱۴ هزار و ۴۸۴ نفر نسبت به عرضه در سامانه یکپارچه خودرو، یکهزار و ۵۱۴ نفر نسبت به قرعه کشی و ۶۱۶ نفر نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا اعلام رضایت داشتند و هشت هزار و ۸۲۷ نفر نظری نداشتند.
در خصوص موعد تحویل، ۱۲ هزار و ۸۳۶ نفر نسبت به عرضه خودرو در سامانه پکپارچه، سههزار و ۳۶۵ نفر نسبت به قرعه کشی و ۹۷۸ نفر نسبت به عرضه خودور در بورس کالا اعلام رضایت و هشت هزار و ۳۶۲ نفر گزینه هیچکدام را انتخاب کردند.
شفافیت در علت های عدم احراز، شیوه پشتیبانی و رفع مشکلات عدم احراز، شفافیت آمار و گزارشات عرضه خودرو، دسترسی مشتری واقعی به خودرو، توزیع عادلانه خودرو، تنوع در انتخاب خودرو، سرعت و کیفیت سامانه، یکپارچگی عرضه تا تحویل خودرو، سهولت در سفارش گذاری خودرو،پوشش سراسری در سطح کشور، سهولت در فرایند ثبت نام، مدیریت سفارش، اطلاع رسانی عرصه و فروش خودرو، تنوع در انواع عرضه خودرو، کیفیت پاسخگویی برای پشتیبانی و تضمین مالی جهت ثبت نام عرضه خودرو از دیگر سوالات در این نظر سنجی بود که بیشترین رضایت شرکت کنندگان از سامانه یکپارچه خودرو نسبت به سایر روش های قرعه کشی و عرضه خودرو در بورس کالا بوده است.
ایرنا
دیدگاه شما؟