نیسان نسل نهم سدان سنترا را با طراحی جدید و بهروز معرفی کرد. این خودرو که بهعنوان رقیب اصلی تویوتا کرولا و هوندا سیویک در بازار شناخته میشود، همچنان یکی از محبوبترین خودروهای سواری نیسان در ایالات متحده محسوب میشود و تنها کراساوور روگ موفق شده فروش بیشتری نسبت به آن داشته باشد.
نیسان نسل نهم سدان سنترا را با طراحی جدید و بهروز معرفی کرد. این خودرو که بهعنوان رقیب اصلی تویوتا کرولا و هوندا سیویک در بازار شناخته میشود، همچنان یکی از محبوبترین خودروهای سواری نیسان در ایالات متحده محسوب میشود و تنها کراساوور روگ موفق شده فروش بیشتری نسبت به آن داشته باشد. در سال گذشته میلادی، فروش سنترا در آمریکا به ۱۵۳ هزار دستگاه رسید و مجموع فروش این خودرو در طول بیش از چهار دهه تولید از مرز ۶.۵ میلیون دستگاه عبور کرد. نسل نهم این سدان اکنون برای بازارهای خارج از آمریکا رونمایی شده است.
در بخش طراحی بدنه، نسل جدید سنترا نسبت به مدل قبلی ظاهری تهاجمیتر و پویاتر پیدا کرده است، با این حال ابعاد کلی خودرو تغییر چندانی نکردهاند. طول خودرو تنها ۱۰ میلیمتر افزایش یافته و به ۴۶۵۶ میلیمتر رسیده است و ارتفاع نیز با ۵ میلیمتر افزایش به ۱۴۵۰ میلیمتر رسیده است. عرض بدنه بدون تغییر و برابر با ۱۸۱۶ میلیمتر باقی مانده است. ضریب درگ نسخه پایه از ۰.۲۹۹ به ۰.۲۶۸ کاهش یافته که موجب بهبود آیرودینامیک خودرو میشود. در نمای جلو، جلوپنجره V شکل بهعنوان شاخصترین المان طراحی بدنه با خطوط نورپردازی ادغام شده است و رینگها در سه اندازه ۱۶، ۱۷ و ۱۸ اینچی عرضه خواهند شد.
فضای کابین با زبان طراحی مدرن شکل گرفته و داشبورد مجهز به یک پنل یکپارچه شامل دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی شده است. پنل مستقل سیستم تهویه مطبوع حفظ شده اما اکنون عملکرد آن لمسی است. تعداد کلیدهای فیزیکی به حداقل کاهش یافته و دستهدنده سنتی با قفل مکانیکی همچنان بهکار رفته است. امکانات رفاهی خودرو شامل سانروف برقی، نورپردازی محیطی با امکان انتخاب ۶۴ رنگ، فرمان و صندلیهای جلو مجهز به گرمکن و شارژ بیسیم تلفن همراه است. حجم صندوق بار همچنان ۴۰۵ لیتر بر اساس استاندارد SAE باقی مانده است.
از نظر فنی، تغییر چشمگیری در پیشرانه دیده نمیشود. نسل جدید سنترا همچنان با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ارائه میشود که ۱۵۱ اسببخار قدرت و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. سیستم استارت/استاپ بهصورت استاندارد وجود دارد و نیروی موتور از طریق گیربکس CVT ایکسترونیک منتقل میشود که برای نسل جدید بازطراحی شده و شتابگیری روانتری ارائه میکند. سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون و عقب چند اتصالی است، اما کمکفنرهای جدید برای جذب بهتر ضربات در مسیرهای ناهموار استفاده شدهاند. یکی از تغییرات مهم، تجهیز ترمزهای عقب تمامی تیپها به دیسکی است، در حالی که در گذشته نسخههای پایه دارای ترمزهای کاسهای بودند. استحکام بدنه نیز نسبت به نسل قبل ۶ درصد افزایش یافته است.
نسل جدید سنترا در چهار تیپ S، SV، SR و SL عرضه میشود. نسخه SR با ظاهر اسپرت، تریم مشکی روی بدنه، اسپویلر عقب، رینگهای ۱۸ اینچی و سقف مشکی از دیگر تیپها متمایز شده و فضای داخلی آن نیز با جزئیات اسپرت طراحی شده است. تولید این خودرو برای بازار ایالات متحده همچنان در مکزیک انجام میشود و عرضه رسمی آن پیش از پایان سال آغاز خواهد شد. قیمت نسل فعلی سنترا در آمریکا از ۲۱ هزار و ۵۹۰ دلار شروع میشود.
دیدگاه شما؟