شاسی‌بلند آفرودی BAW 212 توسط صنایع خودروسازی ایلیا در نمایشگاه مشهد رونمایی شد

.
چهارشنبه - ۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۴ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
BAW 212

صنایع خودروسازی ایلیا در نمایشگاه خودرو مشهد 1404 از شاسی‌بلند آفرودی BAW 212 به عنوان محصول جدید خود رونمایی کرد. قیمت رسمی این خودرو هنوز اعلام نشده است.

صنایع خودروسازی ایلیا در نمایشگاه خودرو مشهد 1404 از شاسی‌بلند آفرودی BAW 212 به عنوان محصول جدید خود رونمایی کرد. قیمت رسمی این خودرو هنوز اعلام نشده است.

BAW 212

BAW 212 یکی از شناخته‌شده‌ترین شاسی‌بلندهای آفرودی چینی است که نخستین بار در سال ۱۹۶۵ توسط شرکت Beijing Automobile Works که تا سال 2015 بخشی از گروه بزرگ BAIC محسوب می‌شد، معرفی شد. این خودرو در اصل برای مصارف نظامی ارتش چین طراحی شده بود و مأموریتش مشابه جیپ ویلیز آمریکایی یا UAZ-469 شوروی بود؛ یعنی یک خودروی همه‌کاره، مقاوم، ساده در ساختار و قابل تعمیر در شرایط میدانی.

در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی، چین به دنبال خودکفایی صنعتی و نظامی بود و از این رو باو  212 یکی از نخستین خودروهای بومی آفرودی محسوب می‌شد که نزدیک به پنج دهه با تغییرات جزئی در خط تولید ماند. جالب است بدانید که این خودرو در بسیاری از مناطق روستایی و کوهستانی چین هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی برخی کشورها آن را وارد کرده‌اند.

نسخه‌های نظامی BAW 212 به دلیل قابلیت عبور از مسیرهای سخت و تعمیرات آسان، در عملیات‌های متنوع از مناطق بیابانی تا جنگل‌های انبوه حضور داشتند. بعدها نسخه‌های غیرنظامی و صادراتی نیز ساخته شد که برای استفاده شخصی، کشاورزی و حتی گردشگری آفرود به بازار آمدند.

نسل جدید BAW 212 در سال ۲۰۲۴ به‌طور رسمی معرفی شد؛ خودرویی که در میان علاقه‌مندان به‌دلیل چهره کلاسیک و بدنه مکعبی به «جی کلاس چینی» شهرت یافته است. این نخستین بار در حدود شصت سال گذشته است که نسخه سنتی BAW 212، که بر اساس شاسی‌بلندهای آفرودی روسی ساخته شده بود، با یک نسل کاملاً تازه جایگزین می‌شود. نکته مهم‌تر آنکه این‌بار BAW 212 از یک مدل تک‌محصولی فراتر رفته و به یک برند مستقل بدل شده است، به‌گونه‌ای که نسخه «ویژه» این خودرو، به‌عنوان نخستین محصول خانواده جدید، آغازگر این فصل تازه در تاریخ آن است.

BAW 212 جدید محصول شرکت «بیجینگ اتو ورکز» یا BAW است که در گذشته زیرمجموعه گروه بایک بود و سپس به بخش خصوصی واگذار شد. این برند سال‌ها با خودروهای آفرود ساده‌، ارزان‌ و بی‌زرق‌وبرق شناخته می‌شد و اکنون BAW 212 جدید مصمم است این میراث را ادامه دهد. اگر این برند بتواند همانند شرکت‌هایی نظیر شیائومی، سبدی از مدل‌ها با قیمت‌های متنوع ارائه کند، احتمال بسیاری وجود دارد که به انتخاب نخست آفرودبازان و حتی خریداران عادی بدل شود.

نسخه جدید BAW 212 بیش از هر چیز تلاش کرده است هویت بصری و زبان طراحی نمادینش را بی‌کم‌وکاست حفظ کند؛ همان چراغ‌های جلو با آرایش دو‌بخشی، جلوپنجره خاص و سیلوئت مکعبی شکل همیشگی، همچنان پابرجا هستند. چهره جلویی خودرو اکنون سخت‌گیرانه‌تر و مقاوم‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. گلگیرهای برجسته، استایلی تنومند و شبیه به جیپ به آن بخشیده‌اند و حتی دستگیره‌های در نیز همان فرم اصیل گذشته را حفظ کرده‌اند.

BAW 212

BAW 212 از یک پیشرانه‌ی 2 لیتری چهار سیلندر خطی مجهز به توربوشارژر بهره می‌برد که قدرت ۲۳۱ اسب‌بخار و گشتاور حداکثری ۳۹۰ نیوتن‌متر را ارائه می‌کند. این نیرو توسط گیربکس ۸ سرعته‌ی اتوماتیک به سامانه انتقال قدرت دو دیفرانسیل منتقل می‌شود که قابلیت قفل برقی دیفرانسیل در جلو، محور مرکزی و عقب را داراست. ساختار شاسی نردبانی فولادی مستحکم، در کنار سیستم تعلیق دوبل جناغی در جلو و پنج‌مفصلی در عقب، پایداری بالایی را در مسیرهای سخت تضمین می‌کند. ترمزهای دیسکی خنک‌شونده در جلو و دیسکی در عقب به همراه تایر‌های All-Terrain 17 اینچی، در کنار حالت‌های رانندگی متنوع شامل استاندارد، اقتصادی، اسپرت، برفی، شن، صخره، گل و آب، توانایی آفرود و آن‌رود خودرو را کامل می‌سازد. ابعاد این شاسی‌بلند ۴۷۰۵×۱۸۹۵×۱۹۳۶ میلی‌متر و فاصله بین دو محور ۲۸۶۰ میلی‌متر است. فاصله کف خودرو تا زمین ۲۳۵ میلی‌متر، حداکثر عمق عبور از آب ۸5 سانتی‌متر و زوایای ورود و خروج به‌ترتیب ۳۶ و ۴۰ درجه بوده و وزن خالص آن معادل ۲۱5۰ کیلوگرم است.

امکانات ایمنی BAW 212

BAW 212 برای ایجاد حداکثر امنیت و کنترل در جاده و مسیرهای ناهموار، به مجموعه‌ای گسترده از سامانه‌های کمکی رانندگی مجهز شده است؛ از جمله ترمز ضدقفل (ABS) به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC) و کنترل حرکت در سراشیبی (HDC). نمایشگر میزان باد لاستیک‌ها (TPMS) وضعیت فشار تایرها را به راننده اطلاع می‌دهد و کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده در کنار ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو، حفاظت سرنشینان را تکمیل می‌کنند. افزون بر این، دوربین ۳۶۰ درجه و سنسور پارک جلو و عقب، دید محیطی کامل و سهولت رانندگی در فضاهای محدود را فراهم می‌سازند. سیستم استارت دکمه‌ای مجهز به ضدسرقت نیز، در کنار شاسی مستحکم، به امنیت کلی خودرو کمک می‌کند.

BAW 212

امکانات رفاهی BAW 212

فضای داخلی این خودرو به فرمان برقی، شیشه‌های برقی، آینه وسط ضدنور، پوشش چرمی صندلی‌ها، صندلی‌های برقی راننده و شاگرد با گرمکن و ماساژور (برای راننده)، نورپردازی کابین و شارژر بی‌سیم مجهز شده است. در بخش بیرونی، چراغ‌های جلوی LED با روشنایی روز (Daylight) و سنسور نور خودکار، چراغ مه‌شکن جلو، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرمکن، سنسور باران و لاستیک زاپاس فول‌سایز روی درِ صندوق عقب مشاهده می‌شود. این خودرو از سانروف برقی حساس به مانع، قفل یدک‌کش، سیستم مولتی‌مدیای ۱۲.۳ اینچی، تهویه مطبوع اتوماتیک دو‌منطقه‌ای، ترمز پارک برقی با عملکرد اتوهلد، کلاستر ۱۰.۲۵ اینچی، سیستم ورود بدون کلید (Keyless Go Entry) و سیستم صوتی با ۸ بلندگو و پورت‌های USB و Type‑C در ردیف‌های جلو و عقب همراه با کلیدهای کنترلی روی فرمان بهره‌مند است.

دیدگاه شما؟