پورشه رسماً از کاین الکتریک ۲۰۲۶ رونمایی کرده است؛ خودرویی تمامبرقی که با قدرت خیرهکننده ۱۱۳۹ اسب بخار، بهعنوان قدرتمندترین خودروی خیابانی تاریخ این برند شناخته میشود. نسخه پرچمدار این خودرو با نام کاین توربو الکتریک عرضه میشود و حدود ۱۶۳ هزار دلار قیمت دارد. این شاسیبلند بزرگ با وجود وزن بالا، تنها در ۲.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و بسیاری از خودروهای اسپرت را پشت سر میگذارد. باتری ۱۱۳ کیلوواتساعتی و سامانه آیرودینامیک فعال، عملکردی سریع، دقیق و چابک را برای آن فراهم کردهاند.
از زمان معرفی نخستین نسل کاین در دهه ۲۰۰۰، این مدل نقشی اساسی در رشد فروش پورشه داشته و هنوز هم پرفروشترین خودروی این برند محسوب میشود. اکنون پس از ۲۳ سال، پورشه با معرفی نسخه تمامبرقی، فصل تازهای را در تاریخ کاین رقم زده است. برخلاف تصور، این خودرو صرفاً نسخه برقی مدل بنزینی نیست، بلکه بر پایه پلتفرمی جدید ساخته شده است. این پلتفرم نسخهای پیشرفته از معماری PPE است که در ماکان الکتریک نیز استفاده شده و ۱۳۰ میلیمتر طول بیشتری دارد تا فاصله محوری را به ۳۰۲۰ میلیمتر برساند. این افزایش طول، باعث ایجاد فضای پای بیشتر برای سرنشینان عقب و راحتی بالاتر در کابین شده است.
پورشه در ابتدا دو تیپ از این خودرو را معرفی کرده است: کاین الکتریک و کاین توربو الکتریک. هر دو نسخه سیستم چهارچرخ محرک و مجموعهای از فناوریهای نوین دارند تا تجربهای متفاوت از یک SUV لوکس و اسپرت ارائه دهند و سهم موتورهای درونسوز را در آینده کاهش دهند.
تیپ پرچمدار کاین توربو الکتریک از دو موتور برقی بهره میبرد که در حالت عادی ۸۴۴ اسب بخار تولید میکنند. دکمهای با عنوان Push-to-Pass روی فرمان قرار دارد که با فشردن آن، تا ۱۰ ثانیه ۱۷۳ اسب بخار نیروی بیشتر در اختیار راننده میگذارد. در حالت لانچ کنترل، مجموع توان به ۸۵۰ کیلووات معادل ۱۱۳۹ اسب بخار و گشتاور به ۱۵۰۰ نیوتنمتر میرسد. نتیجه این قدرت شگفتانگیز، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۲.۴ ثانیه و پیمایش ۴۰۰ متر در کمتر از ۱۰ ثانیه است. حداکثر سرعت این مدل نیز ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده که آن را در رده سوپراسپرتهای روز قرار میدهد.
نسخه استاندارد کاین الکتریک نیز با وجود قدرت کمتر، همچنان عملکردی چشمگیر دارد. توان خروجی آن در حالت عادی ۴۰۲ اسب بخار است که با فعالسازی لانچ کنترل به ۴۳۵ اسب بخار و ۸۳۴ نیوتنمتر گشتاور افزایش مییابد. این مدل شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در ۴.۵ ثانیه ثبت میکند و حداکثر سرعتش ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت است.
هر دو نسخه به سامانه بازیابی انرژی ترمز با توان ۶۰۰ کیلووات مجهزند که بخش عمده انرژی ترمزگیری را به باتری بازمیگرداند. پورشه اعلام کرده است که در حدود ۹۷ درصد از موقعیتهای معمول رانندگی، نیازی به ترمز مکانیکی وجود ندارد. البته، ترمزهای سرامیکی PCCB نیز به صورت آپشن قابل سفارش هستند. سیستم تعلیق بادی تطبیقپذیر PASM به شکل استاندارد در هر دو مدل نصب شده و نسخه توربو همچنین به دیفرانسیل عقب با توزیع گشتاور فعال مجهز است. خریداران میتوانند امکاناتی مانند فرمانپذیری چرخهای عقب و سامانه Porsche Active Ride با میلههای ضدلغزش فعال (مانند تایکان) را نیز سفارش دهند.
باتری ۱۱۳ کیلوواتساعتی کاین نسبت به ماکان الکتریک ظرفیت بیشتری دارد و با معماری ۸۰۰ ولتی، توانایی شارژ سریع با قدرت ۴۰۰ کیلووات را ارائه میدهد. در نتیجه، شارژ باتری از ۱۰ تا ۸۰ درصد تنها در کمتر از ۱۶ دقیقه انجام میشود. همچنین پورشه برای نخستین بار در بازار آمریکا فناوری شارژ القایی بیسیم را ارائه میکند که با قراردادن خودرو روی پد مخصوص، امکان شارژ با توان ۱۱ کیلووات فراهم میشود.
در طراحی بیرونی، پورشه ظاهر آشنا و کلاسیک کاین را حفظ کرده اما با خطوط تیزتر و فرمی مدرنتر آن را بهروز کرده است. کاپوت کوتاهتر، چراغهای باریکتر و شیشههای بدون قاب، چهرهای آیندهنگر و شیک به خودرو دادهاند. در بخش عقب، نوار نوری سهبعدی با نوشته درخشان Porsche جلوهای خاص ایجاد میکند و برای نسخه توربو تزئینات اختصاصی با رنگ Turbonite در نظر گرفته شده است. ضریب درگ بدنه تنها ۰.۲۵ اعلام شده که این خودرو را در میان آیرودینامیکترین SUVهای جهان قرار میدهد. اسپویلر فعال سقفی و تیغههای تنظیمپذیر بدنه بسته به سرعت و وضعیت رانندگی، جریان هوا را بهینه میکنند. برای مسیرهای خارج از جاده نیز پکیج مخصوص Off-Road Design با سپرهای جدید عرضه میشود تا زاویه ورود و خروج خودرو بهبود پیدا کند.






































دیدگاه شما؟