دبیر انجمن قطعه سازان مدعی شد: صنعت خودروسازی و قطعه سازی ایران در دهه ۸۰ فخر ملی بود، از همه جای دنیا صنعتگران برای بازدید می آمدند و به اروپا صادرات داشتیم، اما طی ۱۵ سال گذشته این صنعت نابود شد. مازیار بیگلو عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در نشستی با اشاره به […]
دبیر انجمن قطعه سازان مدعی شد: صنعت خودروسازی و قطعه سازی ایران در دهه ۸۰ فخر ملی بود، از همه جای دنیا صنعتگران برای بازدید می آمدند و به اروپا صادرات داشتیم، اما طی ۱۵ سال گذشته این صنعت نابود شد.
مازیار بیگلو عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در نشستی با اشاره به اینکه خودرویی نمیتوانیم داشته باشیم مگر اینکه چینی باشد، گفت: قطعهای نمیتوانیم داشته باشیم مگر اینکه چینی باشد.
وی اضافه کرد:
544 میلیون دلار خودروسازان داخلی ما ثبت سفارش برای خرید قطعه دارند. سوال این است چرا این خریدها انجام میشود؟
بیگلو ادامه داد:
پولی که به ما نمیدهند و باعث میشود قطعه ساز خط تولید را متوقف کند به چین میدهند و با همین بهانه توقف خط تولید از چین قطعه میخرند. آن هم قطعهای که در داخل تولید میشود. یا اینکه میگویند قطعه ساز داخلی گران فروشی میکند پس چرا به نهادهای نظارتی معرفی نمیکنند؟
وی افزود:
برای شرکتهای زیرمجموعه خود با چینیها قرارداد همکاری مشترک برای تولید قطعه منعقد کردهاند. قطعهای که در بیش از دو دهه است در داخل تولید میشود.
این عضو انجمن قطعه سازان قطعه چینی با کمترین سطح کنترل وارد خطوط تولید شرکتهای ایرانی میشود، گفت:
در هیچ برههای در حوزه خودرو و قطعه تا این اندازه علنی به سمت چین نرفته بودیم. نهادهای نظارتی و وزارت صمت خود را به خواب زدهاند و پولی که باید به جیب کارگر و صنعت ایران برود به جیب چینیها میرود.
وی افزود: تا این اندازه اهتمام برای زمین زدن یک صنعت با 700 هزار حقوقبگیر عجیب است. در شرایط فعلی خودروساز زیان ده، قطعه ساز و مصرفکننده ناراضی و فقط شرکتهای چینی راضی هستند.
دیدگاه شما؟