چهار محصول ایکس‌پنگ توسط ایکس موتورز در ایران عرضه می‌شود

.
سه شنبه - ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۷:۳۶ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
ایکس موتورز

شرکت ایکس موتورز با نصب بیلبوردهایی در تهران رسماً اعلام کرده که به‌عنوان اولین واردکننده محصولات ایکس‌پنگ (XPeng) به ایران فعالیت خواهد کرد. این برند در سطح جهانی به دلیل فناوری‌های نوآورانه، همکاری با فولکس‌واگن و عرضه محصولات در اروپا، آسیای جنوب‌شرقی و هنگ‌کنگ شناخته می‌شود و حالا قرار است با ورود به ایران، دامنه فعالیت خود را گسترش دهد.

شرکت ایکس موتورز با نصب بیلبوردهایی در تهران رسماً اعلام کرده که به‌عنوان اولین واردکننده محصولات ایکس‌پنگ (XPeng) به ایران فعالیت خواهد کرد. این برند در سطح جهانی به دلیل فناوری‌های نوآورانه، همکاری با فولکس‌واگن و عرضه محصولات در اروپا، آسیای جنوب‌شرقی و هنگ‌کنگ شناخته می‌شود و حالا قرار است با ورود به ایران، دامنه فعالیت خود را گسترش دهد.

شرکت خودروسازی شیائوپنگ موتورز یا همان ایکس‌پنگ (Xpeng) که در سال 2014 بنیان‌گذاری شد، یکی از خودروسازان چینی پیشرو در حوزه خودروهای برقی هوشمند به شمار می‌رود. دفتر مرکزی این شرکت در گوانگژو قرار دارد و مراکز تحقیق و توسعه آن در پکن، شانگهای و ایالات متحده فعال‌اند. تولیدات اصلی شامل شاسی‌بلند پرچمدار G9، کراس‌اوور G6، مینی‌ون لوکس X9، سدان اسپرت P7i و سدان P5 است که برخی از آن‌ها به سیستم لیدار و زیرساخت 800 ولتی مجهز هستند. پلتفرم ماژولار SEPA 2.0، قابلیت شارژ فوق‌سریع و سامانه رانندگی نیمه‌خودران XNGP از برجسته‌ترین نوآوری‌های این برند هستند. ایکس‌پنگ با عرضه محصولات در چین و ورود به بازار اروپا، در رقابت مستقیم با تسلا، نیو و لی‌اتو قرار دارد. این شرکت از سال 2020 در بورس نیویورک و از 2021 در بورس هنگ‌کنگ عرضه شده و با پشتیبانی سرمایه‌گذاران بزرگی چون علی‌بابا مسیر رشد جهانی خود را ادامه می‌دهد.

در ادامه با محصولاتی که احتمالاً توسط ایکس موتورز در ایران عرضه می‌شود آشنا می‌شویم:

ایکس‌پنگ G6

شاسی‌بلند الکتریکی ایکس‌پنگ G6 مدل 2025 با به‌روزرسانی‌های گسترده به بازار چین معرفی شده و کلیه نسخه‌های آن به باتری هوشمند فوق‌سریع 5C و سیستم رانندگی هوشمند تورینگ AI توسعه‌یافته توسط ایکس‌پنگ مجهز هستند که بنا بر اعلام شرکت، شارژ از 10 تا 80 درصد تنها در 12 دقیقه و افزایش برد به میزان 450 کیلومتر در مدت 10 دقیقه انجام می‌شود و حتی در دمای منفی 30 درجه سانتی‌گراد این فرآیند در 15 دقیقه و 20 ثانیه صورت می‌گیرد.

ایکس موتورز

نیروی محرکه خودرو توسط موتور سنکرون مغناطیس دائم عقب با توان 218 کیلووات معادل 292 اسب‌بخار و گشتاور 450 نیوتن‌متر تأمین می‌شود که شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را به 6.3 ثانیه، بیشینه سرعت را به 202 کیلومتر بر ساعت و حداقل مصرف انرژی را به 12.5 کیلووات‌ساعت در هر 100 کیلومتر می‌رساند. سیستم رانندگی هوشمند تورینگ AI با استفاده از دوربین‌های 8 مگاپیکسلی جلو و عقب، رادار موج میلی‌متری و اولتراسونیک و دو تراشه NVIDIA Orin، امکان ناوبری خودکار شهری و بزرگراهی، پارک از راه دور، احضار مستقیم خودرو و چراغ آبی ویژه رانندگی هوشمند را فراهم می‌کند.

در بخش داخلی، کلاستر 10.25 اینچی و صفحه‌نمایش مرکزی شناور 15.6 اینچی با سخت‌افزار اسنپدراگون کوالکام و اتصال به مدل زبانی بزرگ X-GPT ساخت ایکس‌پنگ ارائه شده و همچنین آینه دید عقب دیجیتال 9 اینچی، بخش شارژ بی‌سیم سریع با پوشش نرم و صندلی‌های موسوم به «احساس ابر» با گرم‌کن، تهویه و ماساژ برای صندلی‌های جلو تعبیه شده است. این خودرو بیشترین فضای سرنشین و گنجایش جعبه کنسول میانی در کلاس خود را دارد که حجم آن 8.9 لیتر بوده و صندوق عقب آن ظرفیتی برابر با 647 لیتر دارد که با خواباندن صندلی‌ها به 1752 لیتر افزایش می‌یابد.

 

ایکس‌پنگ G9

ایکس‌پنگ G9 برای سال 2025 با 66 ارتقای مختلف در چین معرفی شده و مهم‌ترین آن‌ها بهره‌مندی از نسل جدید سامانه هوشمند رانندگی تورینگ AI است که بدون نیاز به سنسور لیدار عمل می‌کند و با استفاده از 26 حسگر شامل 11 دوربین، سه رادار موج میلی‌متری و 12 رادار اولتراسونیک، توانایی درک محیط را نسبت به نسل قبل تا 125 درصد افزایش داده، سرعت تشخیص را 40 درصد بهبود بخشیده و امکان شناسایی دقیق موانع ثابت و متحرک را فراهم کرده است.

ایکس موتورز

این خودرو در دو نسخه دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک با قوای محرکه ارتقایافته شامل باتری هوشمند با نرخ شارژ سریع 5C، پلتفرم 800 ولتی SiC و فناوری شارژ فوق‌سریع مایع‌خنک S5 عرضه می‌شود که در مدل دیفرانسیل عقب توان به 258 کیلووات و گشتاور به 465 نیوتن‌متر رسیده و در مدل چهارچرخ محرک با افزودن موتور جلو 165 کیلوواتی مجموع توان به 423 کیلووات و گشتاور اوج به 695 نیوتن‌متر می‌رسد. ظرفیت باتری‌ها به ترتیب 79 و 93.1 کیلووات‌ساعت است که برد رسمی CLTC را به 625، 680 و 725 کیلومتر رسانده است. تعلیق جلو دوبل جناقی و عقب پنج‌اتصاله و 9 حالت رانندگی از دیگر ویژگی‌هاست.

کابین با 3 رنگ تریم مختلف عرضه شده و شامل کلاستر 10.25 اینچی و دو نمایشگر 14.96 اینچی با پردازنده کوالکام اسنپدراگون است که از شبکه 5G، پیوند چند نمایشگر، انتقال اپلیکیشن میان دستگاه‌ها و به‌روزرسانی OTA پشتیبانی می‌کند.

ایکس موتورز

ایکس‌پنگ X9

ایکس‌پنگ X9 مدل 2025 به‌عنوان یک خودروی تمام‌برقی در کلاس MPV با بازطراحی و ارتقای گسترده معرفی شده و با هدف ایجاد «خانه‌ای فوق‌العاده راحت» توسعه یافته است. این خودرو نسبت به نسخه 2024 دارای ارتقاهایی بوده که بر افزایش راحتی، پیشرفت فناوری و بهبود قابلیت‌های هوشمند رانندگی متمرکز است. در فضای داخلی 3.2 مترمربع متریال نرم لمسی افزوده شده و جزئیاتی مانند دکمه‌ها و تریم‌ها با روکش PVD تکمیل شده‌اند. صندلی‌های بی‌وزنی الهام‌گرفته از فناوری ناسا به‌صورت استاندارد در ردیف اول و دوم نصب شده و کاهش فشار روی لگن، مفصل ران، بخش کمری و ستون فقرات را به ترتیب تا 22، 36، 60 و 13 درصد فراهم می‌کنند و همراه با ماساژ 10 نقطه‌ای استاندارد و 16 نقطه‌ای سفارشی قابل سفارش هستند. طراحی جدید راهروی یکپارچه بین صندلی‌های ردیف دوم دسترسی به ردیف سوم را آسان کرده و فضای قابل استفاده کابین به 7.7 مترمربع، ارتفاع داخلی به 1360 میلی‌متر و عرض راهرو به 165 میلی‌متر رسیده است. صندلی‌های ردیف سوم با پشتی و زیرسری برقی قابل تنظیم بی‌نهایت و امکان خواباندن کامل، فضایی در حد ردیف دوم مرسدس‌بنز GLE ایجاد می‌کنند.

ایکس موتورز

ایکس موتورز

امکانات این خودرو شامل درهای ردیف اول با مکانیزم بسته‌شدن نرم، نمایشگر 21.4 اینچی عقب با گواهی کاهش نور آبی و قابلیت تنظیم زاویه پیوسته، پریز 220 ولت، سیستم کارائوکه بدون میکروفون، یخچال/گرم‌کن 10.8 لیتری، تهویه مرکزی سراسری و تا شدن برقی صندلی‌های ردیف سوم است. سیستم کمک‌راننده پیشرفته تورینگ AI به‌صورت استاندارد روی تمام نسخه‌ها نصب شده و چراغ هوشمند جدید Little Blue Light برای بهبود ارتباط بصری عملکرد آن افزوده شده است.

ایکس موتورز

ایکس موتورز

ایکس موتورز

فرمان‌پذیری محور عقب با شعاع گردش 5.4 متری و الگوریتم ضدتهوع 6 بعدی توسعه‌یافته با مدل‌سازی هوش مصنوعی برای کاهش حرکات پیچشی و گهواره‌ای به کار رفته است. پلتفرم 800 ولتی این خودرو با دو گزینه باتری لیتیوم-یونی NMC با ظرفیت 105 کیلووات‌ساعت یا باتری LFP با ظرفیت 94.8 کیلووات‌ساعت ارائه می‌شود. ایکس‌پنگ با معرفی X9، حضور خود را در بازار MPVهای برقی پریمیوم تقویت کرده و برای مالکان نسخه پیشین امکان ارتقای برخی امکانات کلیدی مانند عایق‌بندی بهتر، صندلی‌های بی‌وزنی با راهروی یکپارچه و چراغ جدید را فراهم کرده است.

 

ایکس‌پنگ مونا M03

شرکت ایکس‌پنگ در سال 2024 از خودروی برقی مونا M03 رونمایی کرد. این سدان برقی دارای ضریب مقاومت هوا 0.194 به‌عنوان کمترین مقدار در بین محصولات برقی تولید انبوه است که با بهره‌گیری از باتری 62.2 کیلووات‌ساعتی امکان دستیابی به برد 620 کیلومتر را فراهم می‌کند. طول خودرو 4780 میلی‌متر، عرض 1896 میلی‌متر و ارتفاع 1445 میلی‌متر بوده و طراحی آن بر کاهش وزن و بهبود آیرودینامیک متمرکز شده است. کابین مجهز به نمایشگر مرکزی 15.6 اینچی است و امکان سفارش نمایشگر نصب‌شده بر فرمان با هزینه جداگانه وجود دارد. این خودرو از تراشه کوالکام اسنپدراگون 8155 بهره می‌برد و از تصویر‌برداری 360 درجه و رندر سه‌بعدی نقشه پشتیبانی می‌کند.

ایکس موتورز

پیشرانه‌ها در دو نسخه با توان‌های 140 و 160 کیلووات و مجموعه باتری‌ها در ظرفیت‌های 51.8 یا 62.2 کیلووات‌ساعت عرضه می‌شوند و سبک‌ترین نسخه 1739 کیلوگرم وزن دارد که به بهبود کارایی و برد کمک می‌کند. سیستم آیرودینامیکی شامل جلوپنجره هوای فعال به‌منظور کاهش بیشتر مقاومت هوا است.

نسخه مکس که اوایل سال 2025 عرضه شد، از قابلیت رانندگی خودکار XNGP و سامانه Eagle Vision بدون استفاده از لیدار بهره می‌برد که توانایی‌های پیشرفته هدایت هوشمند را فراهم می‌کند. مونا M03 با هدف جذب بازار گسترده‌تر و رقابت با خودروهایی چون تسلا مدل 3 و BYD برای مشتریان جوان علاقه‌مند به خودروی برقی پیشرفته و مقرون‌به‌صرفه طراحی شده و برای کاهش هزینه تولید از پمپ حرارتی استفاده نمی‌کند و دارای سیستم تعلیق عقب با تیر پیچشی است.

دیدگاه شما؟