در کنار نمایشگر بزرگی که در مرکز داشبورد خودنمایی میکند، هیوندای در تصمیمی جالب، صفحهنمایش کوچکتری را مستقیماً مقابل راننده در نظر گرفته که مختص نمایش اطلاعات اصلی و عملکردهای پشت آمپر است. این انتخاب، نوید دهنده نگاهی نو در طراحی کابین خودرو است و همچنان باید دید آیا هیوندای چنین طرحی را به مدلهایی که بیرون از بازار چین عرضه میشوند تعمیم خواهد داد یا خیر.
در کنار نمایشگر بزرگی که در مرکز داشبورد خودنمایی میکند، هیوندای در تصمیمی جالب، صفحهنمایش کوچکتری را مستقیماً مقابل راننده در نظر گرفته که مختص نمایش اطلاعات اصلی و عملکردهای پشت آمپر است. این انتخاب، نوید دهنده نگاهی نو در طراحی کابین خودرو است و همچنان باید دید آیا هیوندای چنین طرحی را به مدلهایی که بیرون از بازار چین عرضه میشوند تعمیم خواهد داد یا خیر.
در قیاس با مدلهای جهانی سری آیونیک، طراحی داشبورد و به طور کلی فضای داخلی، حالتی سادهتر و مینیمالیستیتر به خود گرفته است. تقریباً هیچ کنترل فیزیکیای بر روی داشبورد مشاهده نمیشود و کنترلها عمدتاً روی فرمان سهپره جای گرفتهاند. در بخش پایینی فرمان نیز اهرمی قرار دارد که وظایف مربوط به تعویض دنده را بر عهده گرفته است.
در روزگاری که به نظر میرسد هیوندای هر چند هفته یک مدل جدید برقی معرفی میکند، حالا شاهد رونمایی از نمونهای متفاوت هستیم که شاخصههای منحصر به فردی دارد. خودروی الکتریکی الکیسو، شاسیبلندی است که به طور تخصصی و با همکاری بیجینگ هیوندای و شرکت بایک برای بازار چین توسعه یافته و قرار است علاوه بر ارائه جدیدترین فناوریها، برد حرکتی فراتر از ۷۰۰ کیلومتر را تنها با یک بار شارژ در اختیار قرار دهد.
این خودرو که برخلاف رسم همیشگی هیوندای نام آیونیک را یدک نمیکشد، در مراسمی ویژه در شهر شانگهای رونمایی شد و قرار است جزئیات فنی آن در زمانی دیگر منتشر شود. اگرچه ابعاد دقیق الکیسو فعلاً در هالهای از ابهام است اما به نظر میرسد این شاسیبلند نسبت به هیوندای آیونیک ۹، که در بازارهایی چون قاره آمریکا عرضه میشود، بدنه جمعوجورتر و ابعاد کوچکتری دارد.
هیوندای الکسیو با بهرهگیری از زبان طراحی کاملاً جدید از تمامی مدلهای خانواده آیونیک متمایز شده است. نمای جلو با حذف کامل جلوپنجره و استفاده از سپری با ورودیهای هوای اسپرت همراه شده و زیر چراغهای کشیده و افقی جلو، یک نوار نورانی ممتد قرار گرفته است که سیمای خیرهکنندهای به خودرو میبخشد. در کنارهها، گلگیرهای عضلانی و ستون D با رنگ تیره، هویت اسپرت و مدرنی به خودرو دادهاند که با باله عقب پیوستگی بصری ویژهای یافتهاند. بخش عقب خودرو مزین به چراغهای LED یکپارچه در قسمت بالا، حروف بزرگ نام مدل و عناصر گرافیکی ویژهای روی سپر شده است.
هرچند تصاویر رسمی از فضای داخلی مدل الکیسو هنوز منتشر نشده اما خبر از رابط کاربری هوشمندی داده شده که هیچ دکمه فیزیکیای ندارد و در کنار آن نمایشگر دیجیتال جدیدی نیز برای کلاستر تعبیه شده است. سیستم اطلاعات و سرگرمی با تکیه بر چیپست پیشرفته کوالکام SA8295، قابلیتهای ارتباطی و رفاهی کاملی را فراهم آورد است.
توجه به سادگی طراحی در فضای داخلی بیش از پیش جلب نظر میکند و در کنار آن، تعبیه فضاهای متعدد برای نگهداری وسایل نیز به چشم میخورد. از نظر ایمنی نیز الکیسو به مجموعهای کامل از سامانههای کمکراننده پیشرفته (ADAS) مجهز است و توانایی رانندگی نیمهخودران سطح ۲+ را ارائه خواهد داد.
پلتفرم فنی این شاسیبلند جدید همان معماری E-GMP هیوندای است که پیشتر نیز پایه و اساس بسیاری از محصولات برقی خانواده هیوندای، کیا و جنسیس بوده است. هرچند هنوز اطلاعات دقیقی درباره تعداد موتورهای الکتریکی یا قدرت خروجی آنها منتشر نشده، اما پلتفرم یادشده امکان بهرهگیری از چیدمان تکموتوره و دوموتوره را میسر میسازد. باتری با ظرفیت اعلامنشدهای که قرار است استفاده شود، طبق استانداردهای تست چینی CTLC، بردی بیش از ۷۰۰ کیلومتر را برای خودرو تضمین میکند و این باتری با قابلیت شارژ سریع، میتواند تنها طی ۲۷ دقیقه از ۳۰ درصد تا ۸۰ درصد شارژ شود. همچنین ساختار مقاومی حفاظت آن را در برابر تصادف تضمین میکند.
فرآیند تولید الکیسو در چین و توسط بیجینگ هیوندای انجام خواهد گرفت و طبق برنامهریزیها به زودی وارد بازار این کشور میشود، اگرچه فعلاً آنکه پای این خودرو به بازارهای جهانی هم باز خواهد شد یا نه مشخص نشده است.
شایان ذکر است که هیوندای اوایل امسال از سرمایهگذاری یک میلیارد و 100 میلیون دلاری در پروژه مشترکش با بایک خبر داد؛ حرکتی که با هدف پاسخگویی به نیازهای بازار چین و گسترش صادرات انجام پذیرفته است. در شرایطی که کاهش فروش در بازار چین، به دلیل رقابت نفسگیر با تولیدکنندگان محلی، چالشهایی را برای این خودروساز معروف به وجود آورده، هیوندای امیدوار است با مدلهایی چون الکیسو بتواند جایگاه پیشین خود را در بزرگترین بازار خودروی جهان بازپس گیرد و نگاهها را دوباره متوجه برند خود سازد.
دیدگاه شما؟