روما با دکمه‌های فیزیکی

فراری آمالفی رسماً به‌عنوان جایگزین روما معرفی شد

.
چهارشنبه - ۱۱ تیر ۱۴۰۴ - ۲:۲۸ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
فراری

پس از مواجهه با نام‌های دهان‌پر‌کنی چون پروسانگوئه و سیلیندری، این‌بار فراری نام «آمالفی» را برای محصول جدید خود انتخاب کرده که برگرفته از یکی از محبوب‌ترین و لوکس‌ترین مقاصد تفریحی ساحل جنوبی ایتالیا است؛ نامی خوش‌آهنگ و دلنشین که نفس را تازه می‌کند و دور از زرق و برق و افراط، حس آرامش‌بخشی القا می‌کند. این کوپه جدید فراری جایگزین مدل جذاب روما شده است.

فراری، برخلاف بسیاری از رقبا که در میدان نبرد قدرت موتور همچنان می‌تازند و اعدادی فراتر از ۶۵۰ اسب‌بخار برای محصولاتشان به ثبت می‌رسانند، راهی متفاوت در پیش گرفته است.

در شرایطی که استون مارتین ونتیج قدرتی بیش 650 اسب‌بخار تولید می‌کند و پورشه 911 توربو جدید نیز از مرز 700 اسب‌بخار عبور خواهد کرد، فراری فقط 20 اسب‌بخار قدرت به موتور 3.9 لیتری V8 تویین توربوی روما افزوده است. به این ترتیب، آمالفی به قدرت 631 اسب‌بخار رسیده و شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت را طی 3.3 ثانیه رقم می‌زند. شتاب‌گیری تا سرعت 200 کیلومتر بر ساعت تنها 9 ثانیه طول می‌کشد و حداکثر سرعت به 322 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

فراری

در بخش فنی نوآوری بزرگی دیده نمی‌شود. جعبه‌دنده 8 سرعته دوکلاچه همچنان در عقب نصب شده و نیرو فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. سامانه هیبریدی در کار نیست و سامانه چهار چرخ محرک حذف شده است. میل‌سوپاپ‌ها سبک‌تر شده‌اند و اگزوز هم اصلاح شده تا موتور سرزنده‌تر عمل کند. حالت‌های رانندگی متنوع‌تر شده تا پاسخ‌گویی خودرو به سلیقه راننده تنظیم شود.

آمالفی درواقع فراری پایه است؛ یک مدل ورود به دنیای این برند. حالت‌های رانندگی “Wet” و “Comfort” نسبت به روما آرام‌تر تنظیم شده‌اند تا مبتدی‌ها نیز احساس امنیت داشته باشند، در‌عوض حالات “Sport” و “Race” هیجان بیشتری ایجاد می‌کنند. کنترل لغزش جانبی نسل ششم هم برای پایداری بیشتر فعال است.

بدنه کاملاً جدید است و فقط شیشه‌ها از روما باقی مانده‌اند. تغییرات عقب خودرو شامل قاب جدید چراغ‌ها و باله جمع‌وجور با سه وضعیت تنظیم است که تا 110 کیلوگرم نیروی رو به پایین ایجاد می‌کند. نمای جانبی با گلگیرهای برجسته و خطوط نرم، همچنان اصیل و ساده است. برآمدگی کاپوت اصلی حذف شده و نمای جلو نیز با طراحی خاص چراغ‌ها و جای‌گذاری بهینه حسگرها، شاید برای برخی ناآشنا باشد.

مدیر طراحی فراری، علاقه‌ای به چهره‌دار بودن خودرو ندارد و به همین دلیل با الهام از مدل‌هایی مانند پورسانگوئه 12 سیلیندری، در آمالفی از طرح جلوپنجره مشکی برای یک‌دست شدن نمای جلو استفاده شده است. شکاف‌های چراغ جلو جریان هوا را هدایت می‌کنند و در عین حال باعث می‌شوند چهره خودرو بی‌احساس به نظر برسد.

داخل کابین، فراری سرانجام به انتقادها توجه کرده و دکمه‌های فیزیکی را به فرمان بازگردانده است؛ دیگر خبری از کنترل‌های تمام لمسی نیست، گرچه برای تنظیم آینه همچنان باید از پنل لمسی استفاده کرد. دکمه روشن‌کردن موتور دوباره فیزیکی شده، اما سایر امکانات کابین دیجیتالی مانده است. کنترل تهویه مطبوع حذف شده و حالا تمام کنترل‌ها از طریق نمایشگر افقی 10.25 اینچی انجام می‌شود. نمایشگر جداگانه برای سرنشین وجود دارد و Apple CarPlay هم به مرکز منتقل شده است تا همزمان بتوان نقشه و دور موتور را مشاهده کرد.

رینگ‌های ماشین‌کاری‌شده هم با حذف مواد اضافی بین پره‌ها وزن کمتری دارند و جلوه مهندسی آن‌ها درخور توجه است. آمالفی از اوایل سال 2026 به اولین مشتریان تحویل داده می‌شود و قیمت پایه از 260,000 یورو شروع خواهد شد.

 

دیدگاه شما؟