فرمان مربعی پژو 208 جدید وارد مرحله آزمایش عملی شد

.
یکشنبه - ۲۳ آذر ۱۴۰۴ - ۵:۵۷ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
فرمان مربعی پژو 208 جدید

پژو در حال آماده‌سازی یکی از متفاوت‌ترین و جسورانه‌ترین فرمان‌هایی است که تاکنون در تاریخ خودروسازی این شرکت دیده شده است. این فرمان که با نام «هایپراسکوئر» شناخته می‌شود، به‌همراه فناوری پیشرفته فرمان‌پذیری الکترونیکی بدون اتصال مکانیکی مستقیم میان فرمان و چرخ‌ها، موسوم به Steer‑by‑Wire، توسعه یافته و قرار است در آینده‌ای نزدیک وارد مرحله تولید انبوه شود. در همین چارچوب، پژو آزمایش‌های میدانی این فناوری را آغاز کرده و حتی امکان تجربه رانندگی با آن را در اختیار تعدادی از خبرنگاران قرار داده است.

در حال حاضر، فرمان مربعی‌شکل هایپراسکوئر روی یک نمونه آزمایشی از پژو E‑2008 نصب شده است. این فرمان از یک سامانه فرمان‌پذیری الکترونیکی با نسبت متغیر بهره می‌برد که در آن هیچ ارتباط مکانیکی مستقیمی میان فرمان و چرخ‌های جلو وجود ندارد. با وجود مزایای فنی این فناوری، برخی از افرادی که آن را مورد آزمایش قرار داده‌اند، معتقدند واکنش فرمان در سرعت‌های بسیار پایین بیش از حد سریع و تند است و راننده برای دستیابی به کنترل دقیق، به زمان و تمرین بیشتری نیاز دارد.

پژو در این پروژه صرفاً به دنبال ارائه یک طراحی متفاوت و نمایشی نیست، بلکه هدف اصلی این شرکت انتقال عملی یک فناوری مفهومی به خودروهای تولیدی واقعی است. بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، فرمان هایپراسکوئر به‌همراه سیستم جدید فرمان‌پذیری الکترونیکی قرار است در نسل بعدی پژو ۲۰۸ مورد استفاده قرار گیرد. حدود سه سال از نخستین معرفی رسمی این فرمان در اوایل سال ۲۰۲۳ می‌گذرد و اکنون پژو وارد مرحله آزمایش‌های عملی و ارزیابی عملکرد آن در شرایط واقعی رانندگی شده است.

استفاده از سیستم‌های کنترلی غیرمتعارف در صنعت خودرو پیشینه‌ای طولانی دارد. همان‌گونه که تسلا با معرفی نمایشگرهای بزرگ و طراحی مبتنی بر رابط‌های دیجیتال، چهره کابین خودروها را دگرگون کرد، فناوری فرمان‌پذیری Steer‑by‑Wire و فرمان‌های غیرمرسوم نیز توجه دوباره‌ای را به شیوه‌های نوین کنترل خودرو جلب کرده‌اند. پژو نیز با رونمایی از کانسپت Inception این مسیر را دنبال کرد و فرمان مربعی‌شکل را به‌عنوان بخشی از چشم‌انداز آینده فضای داخلی خودروهای خود به نمایش گذاشت. این روند در ماه گذشته با معرفی کانسپت پالیگان و استفاده دوباره از فرمان هایپراسکوئر ادامه یافت.

فرمان هایپراسکوئر که اکنون روی نمونه آزمایشی E‑2008 نصب شده، از نظر طراحی تفاوت‌های قابل‌توجهی با فرمان‌های سنتی دارد. این فرمان دارای چهار فضای خالی بزرگ است که در بخش‌های بالایی آن مجموعه‌ای از دکمه‌ها و کنترل‌های مختلف جانمایی شده‌اند و محل مشخص و طبیعی برای قرارگیری انگشت‌های شست‌ راننده فراهم می‌کنند. به گفته پژو، این طراحی با هدف افزایش راحتی، بهبود میزان کنترل و کاهش خستگی راننده در مسافت‌های کوتاه و بلند انجام شده است.

اگرچه هنوز همه کارشناسان و رسانه‌ها فرصت آزمایش این فرمان را نداشته‌اند، اما استفاده از فرمان‌هایی با شکل مربعی یا شبه‌مربعی سابقه‌ای چند دهه‌ای در صنعت خودرو دارد. پیش از این، مدل‌هایی مانند شورولت کوروت C8 و مرسدس‑AMG ONE نیز از چنین ایده‌ای بهره برده‌اند. تفاوت رویکرد پژو در این است که این شرکت قصد دارد چنین فرمانی را نه در خودروهای خاص و محدود، بلکه در خودروهای تولید انبوه و روزمره به کار بگیرد.

بر اساس گزارش منتشرشده از سوی یک نشریه تخصصی آلمانی که این فرمان را مورد آزمایش قرار داده است، شست‌های راننده به‌طور طبیعی در فرورفتگی‌های طراحی‌شده روی فرمان قرار می‌گیرند و همین موضوع باعث می‌شود کار کردن با آن، برخلاف تصور اولیه، ساده و راحت باشد. به گفته این نشریه، تجربه استفاده از فرمان هایپراسکوئر پیچیدگی کمتری نسبت به انتظار دارد و پس از مدت کوتاهی قابل درک و کنترل می‌شود.

سامانه فرمان‌پذیری بدون اتصال مکانیکی پژو از نظر عملکرد شباهت‌هایی به نمونه‌های استفاده‌شده در خودروهایی مانند تسلا سایبرتراک و لکسوس RZ دارد و نسبت فرمان‌پذیری را بر اساس سرعت خودرو تغییر می‌دهد. در سرعت‌های پایین، مانند حرکت در پارکینگ یا انجام مانورهای شهری، این نسبت به حدود ۵ به ۱ می‌رسد که تقریباً سه برابر سریع‌تر از سیستم‌های فرمان هیدرولیکی متداول است. نتیجه این تنظیمات، واکنش بسیار سریع خودرو به حرکات کوچک فرمان است.

با این حال، همین واکنش سریع در ابتدای تجربه رانندگی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. طبق گزارش همان نشریه آلمانی، فرمان در سرعت‌های پایین نسبت به کوچک‌ترین حرکت راننده واکنشی بسیار تند نشان می‌دهد و در جریان یک رانندگی کوتاه، حتی برخورد جزئی با جدول کنار خیابان نیز گزارش شده است. با افزایش سرعت خودرو، رفتار سیستم متعادل‌تر می‌شود و کنترل خودرو حس طبیعی‌تر، پایدارتر و قابل‌پیش‌بینی‌تری پیدا می‌کند.

پژو برای بهبود این تجربه، برنامه دارد چند حالت رانندگی مختلف را به نسل آینده پژو ۲۰۸ اضافه کند. به گفته یکی از مربیان رانندگی این شرکت، یکی از این حالت‌ها به‌گونه‌ای تنظیم خواهد شد که راننده بتواند راحت‌تر و تدریجی‌تر به سیستم فرمان‌پذیری جدید عادت کند، در حالی که حالت اسپرت با واکنش‌های سریع‌تر و مناسب برای رانندگی پُرشتاب و پویا طراحی می‌شود.

در کنار تمامی این ویژگی‌ها، پژو تأکید دارد که راننده نباید احساس ارتباط خود با جاده را از دست بدهد. به همین منظور، حسگرهایی در داخل سامانه فرمان تعبیه شده‌اند که نیروهای واردشده به چرخ‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند. این داده‌ها به بازخوردهای لمسی یا هپتیک تبدیل می‌شوند و به‌صورت لرزش‌های هدفمند از طریق فرمان هایپراسکوئر به راننده منتقل می‌شوند تا حس تماس با سطح جاده و بازخورد رانندگی تا حد امکان حفظ شود.

دیدگاه شما؟