یکی از نکات برجستهای که فورد در تبلیغات مربوط به پیکاپ F-150 لایتنینگ بر آن تأکید دارد، امکان بهرهبرداری از باتری این خودروی برقی برای تأمین انرژی انواع ابزارآلات کاری و وسایل رفاهی حتی در مناطقی خارج از دسترسی به شبکه برق است.
یکی از نکات برجستهای که فورد در تبلیغات مربوط به پیکاپ F-150 لایتنینگ بر آن تأکید دارد، امکان بهرهبرداری از باتری این خودروی برقی برای تأمین انرژی انواع ابزارآلات کاری و وسایل رفاهی حتی در مناطقی خارج از دسترسی به شبکه برق است. اکنون همین ویژگی کاربردی، با رویکردی مشابه، راه خود را به سوی خودروی کوچکتر و مجهز به موتور احتراق داخلی یعنی فورد رنجر باز کرده است.
در چند ماه اخیر، مشتریان پیکاپهای فورد در اروپا که لایتنینگ به شکل رسمی عرضه نمیشود؛ گزینه انتخاب فورد رنجر پلاگین هیبرید را داشتهاند. این خودرو از ترکیب یک موتور ۲.۳ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۲۷۷ اسب بخار با یک باتری ۱۱.۸ کیلوواتساعتی بهره میبرد که توانایی پیمودن 42 کیلومتر را به صورت برقی تنها با تکیه بر این باتری میدهد. اگرچه این برد در مقایسه با بهترین خودروها و شاسیبلندهای پلاگین هیبرید جدید کمتر از نصف آنهاست، اما همین میزان برای بسیاری از مشتریان تجاری جذابیت خود را حفظ کرده است.
آنچه بر ارزش این خودرو میافزاید، صرفاً توان حرکت با برق یا مزایای مالیاتی در کشورهای خاص به دلیل تولید کمتر CO2 نیست؛ بلکه امکانات متنوعی است که باتری ۱۱.۸ کیلوواتساعتی این خودرو در اختیار کاربر قرار میدهد. قابلیت شارژ دوطرفه رنجر، امکانی که در میان پلاگین هیبریدها به ندرت مشاهده میشود و غالباً محدود به مدلهای خاص خودروهای کاملاً برقی است، اکنون در این خودرو در دسترس قرار گرفته است.
فورد این قابلیت را با عنوان Pro Power Onboard معرفی کرده است که هنگام سفارش خودرو، خریداران میتوانند بسته به نیاز خود، یکی از دو سطح توان متفاوت را انتخاب کنند. نسخه پایه این سیستم با قیمت ۱۳۵۰ یورو توان خروجی ۲.۳ کیلووات ارائه میدهد و برای کسانی که به برق بیشتر و قدرت کافی برای ابزارهای سنگین نیاز دارند، نسخه قدرتمندتر با خروجی ۶.۹ کیلووات به قیمت ۲۰۰۰ یورو در نظر گرفته شده است. در این نسخه، یک پریز ۱۰ آمپر (۲.۳ کیلووات) در کابین و دو پریز ۱۵ آمپر (۳.۴۵ کیلوواتی) در قسمت بار تعبیه شده است تا در مجموع حتی پرمصرفترین تجهیزاتی که به توان بالا نیاز دارند نیز بتوانند بهراحتی از آن بهره ببرند.
استفاده از سیستم Pro Power Onboard بسیار ساده است؛ این قابلیت به صورت پیشفرض خاموش است و در چنین حالتی تنها میتوان از خروجی ۴۰۰ واتی پریز عقب کابین بهرهمند شد. اما کافی است دکمه مخصوص ژنراتور را فشار دهید تا سیستم فعال شده و امکان روشن کردن هر یک از پریزهای عقب از طریق صفحه نمایش SYNC 4 فراهم شود. نکته قابل توجه اینکه اگر خودرو تشخیص دهد شارژ باتری رو به اتمام است، به طور خودکار موتور بنزینی ۲.۳ لیتری را روشن میکند تا تأمین انرژی تجهیزات متصل، بدون وقفه ادامه پیدا کند.
چنین امکانی بدون شک برای بسیاری از مشتریان رنجر در آمریکا نیز جالب و کاربردی خواهد بود، اما فورد هنوز برنامهای برای عرضه مدل پلاگین هیبرید رانجر در نسخه آمریکایی اعلام نکرده است و علاوه بر این، نمونه کوچکتر هیبریدی ماوریک هم از قابلیت Pro Power Onboard بیبهره است.
در مجموع، وارد کردن امکاناتی که تا پیش از این تنها در خودروهای کاملاً برقی مشاهده میشد به خودروهای پلاگین هیبریدی مانند فورد رنجر، نشاندهنده توجه بیشتر سازندگان به نیازهای واقعی کاربران است؛ بهویژه افرادی که انتظار دارند خودرویشان فارغ از وظیفه حمل و نقل، نقشی فراتر بر عهده بگیرد و بهعنوان یک منبع قدرتمند انرژی قابل حمل در شرایط مختلف ایفای نقش کند.
دیدگاه شما؟