شرکت چری تصمیم گرفته است که روند توسعه ون لوکس اکسید اکسلانتیکس E08 را متوقف و تمرکز خود را بر برند لوکسید که با حمایت هوآوی فعالیت میکند، معطوف کند.
شرکت چری تصمیم گرفته است که روند توسعه ون لوکس اکسید اکسلانتیکس E08 را متوقف و تمرکز خود را بر برند لوکسید که با حمایت هوآوی فعالیت میکند، معطوف کند.
این رویکرد به منظور هدایت منابع و جلوگیری از پراکندگی آنها اتخاذ شده و باعث خواهد شد مدل EHV از برند لوکسید که بر پلتفرم E0X-L سوار است، به عنوان نخستین مینیون الکتریکی ائتلاف هیما (HIMA) در ابتدای سال ۲۰۲۶ راهی بازار شود.
بر اساس گزارشات رسانههای چینی، بخشی از نیروی فنی و مهندسی پروژه اکسلانتیکس E08 به پروژه EHV برند لوکسید منتقل گردیدهاند. این برنامه جدید وعده تولید خودروهایی با پیشرانه تمام برقی و نسخههای هیبریدی مجهز به سامانه افزاینده برد را میدهد که هر دو از باتریهای شرکت CATL بهره میبرند. مهمترین هدف لوکسیدEHV، دستیابی به سهمی از بازار خودروهای ۵۰ هزار دلاری است، در حالی که اکسلانتیکس E08 که توسعهاش متوقف شده، قرار بود با قیمتی حدود ۳۰ هزار دلار ارائه گردد. چری با تأیید این تصمیم استراتژیک، دلیل اصلی را جلوگیری از رقابت درونی میان برندهای لوکس برقی خود اعلام کرده است تا منابع شرکت به شکل اثرگذارتری به کار گرفته شوند.
رشد چشمگیر تقاضا برای مینیونهای برقی در چین طی سال ۲۰۲۵، عامل اصلی این تغییر جهت بوده است؛ به گونهای که فروش این کلاس از خودروها در نیمه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۹.۷ درصد افزایش یافته و تعداد کل فروش به بیش از ۲۱۴ هزار دستگاه رسیده است. با پشتیبانی هوآوی و تایید رسمی مدیرعامل این بخش، نخستین مینیون هیما به تولید خواهد رسید و لوکسید EHVمیتواند یک گام جلوتر از رقبا، از جمله برندهای مطرح آیتو (زیرمجموعه سرس) و استلاتو وابسته به گروه بایک قرار گیرد.
اما ورود لوکسید به بازار بدون چالش نبوده است. همکاری این برند با حمایت هوآوی و تحت مدیریت چری از مشکلات عدیدهای، بهویژه در زمینه مدیریت اولویتهای تولیدی نسبت به محصولات داخلی دیگر این شرکت، رنج برده است. در آبان ماه ۱۴۰۲، شرکت چری با همکاری هوآوی، سدان برقی لوکسید S7را به عنوان رقیبی پیشرفته برای تسلا مدل ۳ معرفی و عرضه کرد که به سیستم عامل HarmonyOS و فناوری رانندگی خودکار ADS 2.0 هوآوی مجهز بود. تنها چند هفته بعد، چری محصول دیگری به نام اکسلانتیس ES را روانه بازار کرد که به لحاظ ابعاد، مشخصات فنی و حتی انتخاب نوع باتری (هردو با باتری CATL) بسیار به لوکسید S7 شبیه بود و هر دو روی پلتفرم E0X توسعه یافته بودند.
با اینکه استقبال اولیه چشمگیر بود و بیش از 20 هزار پیشسفارش ثبت شد، لوکسید S7 خیلی زود با چالشهای تولیدی روبرو شد. کارخانهای که به طور ویژه برای تولید این خودرو در نظر گرفته شده بود، با مشکلاتی در تأمین تجهیزات و جذب نیرو مواجه گردید و چری ناگزیر شد تولید S7 را به کارخانه اصلی و شلوغتر خود یعنی سوپرفکتوری ۱ در شهر ووهوی منتقل کند. نتیجه این انتقال، طولانیتر شدن زمان تحویل خودروها بود و مدت وعده داده شده ۴ تا ۶ هفتهای گاه به بیش از دوازده هفته افزایش پیدا کرد؛ نارضایتی مشتریان را به دنبال داشت. این در حالی بود که خریداران اکسلانتیکس ES، که محصول داخلی چری محسوب میشد، مدت زمان بسیار کوتاهتری منتظر خودروی خود ماندند و برخی قریب به دو هفته پس از خرید، خودرو را تحویل گرفتند. این تفاوت آشکار در ارائه خدمات، ذهنیتهایی درباره اولویتبندی منابع و حمایت بیشتر شرکت از محصولات داخلی خود نسبت به پروژه مشترک با هوآوی ایجاد کرد.
دیدگاه شما؟