شرکت لندروور رسماً اعلام کرده است که تولید نسخهی تمامبرقی دیفندر را در دستور کار دارد، اما عرضهی مدل پیکاپ را در برنامهی خود قرار نداده، زیرا ساخت چنین خودرویی را در اولویتهای تولیدی نمیبیند. با این حال، این تصمیم مانع از تحقق ایدهی «وانت دیفندر» نشده و شرکت هلندی Heritage Customs با استفاده از […]
شرکت لندروور رسماً اعلام کرده است که تولید نسخهی تمامبرقی دیفندر را در دستور کار دارد، اما عرضهی مدل پیکاپ را در برنامهی خود قرار نداده، زیرا ساخت چنین خودرویی را در اولویتهای تولیدی نمیبیند. با این حال، این تصمیم مانع از تحقق ایدهی «وانت دیفندر» نشده و شرکت هلندی Heritage Customs با استفاده از این خلأ، نخستین نسخهی پیکاپ از نسل جدید دیفندر را بهصورت رسمی معرفی کرده است.
پروژهی تبدیل دیفندر به پیکاپ نخستینبار در ژوئن ۲۰۲۴ رونمایی شد؛ در آن زمان تنها نمونههای دیجیتالی از طراحی این خودرو منتشر شده بود، اما اکنون Heritage نسخهی واقعی آن را نیز ساخته است. این محصول بر پایهی مدل دیفندر 130 شکل گرفته و با فاصلهی محوری بلندتر، بهعنوان جایگزینی منحصربهفرد برای اینئوس گراندیر کوارترمستر شناخته میشود؛ مدلی که الهام خود را از نسخهی کلاسیک پیکاپ دیفندر 110 گرفته است.
بررسی تصاویر رسمی نشان میدهد Heritage در طراحی و اجرای این پروژه دقت و ظرافتی تحسینبرانگیز به کار برده است؛ بهگونهای که در نگاه نخست بسیاری تصور میکنند این محصول توسط جگوار لندروور تولید شده است. بااینحال، یکی از نکات بارز در طراحی آن، ابعاد بسیار کوچک قسمت بار خودروست؛ نقطهضعفی که بهوضوح قابلمشاهده است.
طبق اعلام Heritage، طول اتاق بار خودرو ۱٬۰۰۰ میلیمتر و عرض آن ۱٬۴۰۰ میلیمتر است. بنابراین این پیکاپ بیش از آنکه برای استفادهی عملیاتی یا حمل بار طراحی شده باشد، مناسب کسانی است که ظاهر لوکستر و خاصتر را بر کاربردی بودن ترجیح میدهند. اندازهی کوچک قسمت بار نیز به محل قرارگیری عقبتر چرخهای خودرو نسبت به پیکاپهای دوکابین معمولی مربوط میشود.
نسخهی پیکاپ Heritage بر پایهی دیفندر 130 با موتور V8 ساخته شده است. برخلاف مدلهای کلاسیک که عدد «۱۳۰» نشاندهندهی فاصلهی محوری بر حسب اینچ بود، در نسل جدید این عدد صرفاً معرف نسخهی کشیدهتر و مجللتر دیفندر است. جالب آنکه فاصلهی محوری مدلهای دیفندر 110 و 130 هردو ۳۰۲۰ میلیمتر بوده و تفاوت میان آنها به افزایش بخش انتهایی برای فضای بیشتر سرنشینان و بار مربوط میشود.
در سوی دیگر، شرکت بریتانیایی اینئوس برای ساخت وانت گراندیر کوارترمستر، فاصلهی محوری خودرو را از ۲۹۲۱ میلیمتر به ۳۲۲۵ میلیمتر افزایش داده است؛ تصمیمی که فضای بار بیشتری ایجاد کرده و احتمالاً همین تغییرات فنی دلیل اصلی عدم تمایل لندروور به تولید نسخهی پیکاپ دیفندر بوده است، زیرا چنین کاری مستلزم بازطراحی گستردهی شاسی خودرو است.
شرکت Heritage Customs اکنون در حال اخذ پیشپرداخت از مشتریان علاقهمند برای تولید این مدل در فوریهی ۲۰۲۶ است. هزینهی تبدیل دیفندر به پیکاپ حدود ۶۵ هزار یورو برآورد شده که قیمت خودِ دیفندر در آن لحاظ نشده است. مدت اجرای فرآیند تبدیل نیز بین دو تا سه ماه زمان خواهد برد.
با وجود قیمت بالا و توان حمل بار محدود، این پروژه بهدلیل طراحی خاص و ویژگیهای متمایز، جذابیت چشمگیری برای دوستداران خودروهای سفارشی دارد. هدف اصلی Heritage نیز خلق نسخهای منحصربهفرد از دیفندر است که جایگاه نمادین این مدل را در قالب پیکاپی مدرن تثبیت کند.
در ادامه، شرکت بریتانیایی Urban Automotive که از برندهای همخانوادهی Heritage محسوب میشود، خبر داده است که در حال توسعهی نسخهای مدرنتر از همین پیکاپ است. تصاویر رندر اولیهی این طرح منتشر شده و طبق برنامه، مدل نهایی در جشنوارهی سرعت گودوود در ژوئیهی ۲۰۲۶ بهصورت رسمی رونمایی خواهد شد.



دیدگاه شما؟