چری با برند لوکس اکسید راهی رقابت ۲۴ ساعته لمانز می‌شود

.
دوشنبه - ۲۴ آذر ۱۴۰۴ - ۴:۲۸ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
برند لوکس اکسید

گروه خودروسازی چری اعلام کرده است که قصد دارد طی پنج سال آینده با برند لوکس خود، اکسید، در رقابت استقامتی ۲۴ ساعته لمانز حضور پیدا کند. بر اساس این گزارش، اکسید به‌عنوان یک تیم رسمی در ساختار جهانی مسابقات موتوراسپرت فعالیت خواهد کرد و در کنار برندهای مطرحی همچون پورشه، تویوتا، استون مارتین، کادیلاک، بی‌ام‌و و دیگر خودروسازان نام‌آشنا به رقابت خواهد پرداخت.

برند اکسید در تاریخ ۱۵ دسامبر از امضای یک توافق‌نامه همکاری راهبردی با باشگاه خودرویی غرب (A.C.O)، به‌عنوان نهاد برگزارکننده و مالک مسابقه ۲۴ ساعته لمانز، خبر داد. هم‌زمان با انعقاد این توافق، اکسید از برنامه‌ای پنج‌ساله با عنوان «مسیر لمانز» رونمایی کرد؛ برنامه‌ای که با هدف آماده‌سازی مرحله‌به‌مرحله برای حضور در این رقابت معتبر بین‌المللی تدوین شده است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، این برنامه در قالب سه مرحله اجرایی خواهد شد. در مرحله نخست، چری قصد دارد سیستم داخلی مسابقات استقامتی ویژه‌ای با نام «مسابقه یکپارچه اکسید» راه‌اندازی کند. این بخش از برنامه به شرکت امکان می‌دهد تا به توسعه فناوری‌های فنی مورد نیاز بپردازد، ساختار تیمی منسجم و حرفه‌ای ایجاد کند و در کنار آن به شناسایی، آموزش و پرورش رانندگان مستعد برای حضور در رقابت‌های سطح بالا اقدام کند.

در مرحله دوم، برند اکسید وارد سری مسابقات لمانز آسیا خواهد شد. این رقابت‌ها در سه کلاس اصلی LMP2، LMP3 و LMGT3 برگزار می‌شوند. در کلاس LMGT3، خودروسازان برای دریافت مجوز حضور، ملزم به تولید سالانه حداقل ۲۵۰۰ دستگاه خودروی جاده‌ای هستند؛ شرطی که نشان‌دهنده پیوند مستقیم این کلاس با خودروهای تولید انبوه است.

برند لوکس اکسید

مرحله سوم به تشکیل رسمی تیم «Exeed Le Mans Team» اختصاص دارد؛ تیمی که در نهایت حضور در مسابقه اصلی ۲۴ ساعته لمانز را هدف‌گذاری کرده است. افزون بر این، چری و A.C.O توافق کرده‌اند یک پیست مسابقه‌ای دارای تأییدیه رسمی لمانز در شهر ووهو، محل استقرار دفتر مرکزی چری، احداث کنند. این پیست قرار است میزبان رویدادهای سطح بالای موتوراسپرت در چین باشد و در عین حال به‌عنوان یک مرکز آزمایش، توسعه و ارزیابی فنی برای بهبود کیفیت و عملکرد خودروهای تولید انبوه اکسید مورد استفاده قرار گیرد.

با اجرای این برنامه، چری به نخستین خودروساز چینی تبدیل خواهد شد که در رقابت استقامتی ۲۴ ساعته لمانز حضور پیدا می‌کند. این اقدام در حالی انجام می‌شود که سبد پیشرانه‌های این شرکت از نظر تنوع گستردگی زیادی ندارد. قدرتمندترین موتور درون‌سوز توسعه‌یافته توسط چری یک پیشرانه چهار سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ است که توان خروجی آن به ۱۹۲ کیلووات، معادل ۲۵۷ اسب بخار، می‌رسد. با این حال، این خودروساز تمرکز ویژه‌ای بر توسعه فناوری پلاگین هیبریدی C-DM داشته است؛ سامانه‌ای که توان ترکیبی آن به ۴۵۵ کیلووات، معادل ۶۱۰ اسب بخار، می‌رسد.

در کنار چری، دیگر خودروسازان چینی نیز در سال‌های اخیر حضور پررنگ‌تری در عرصه موتوراسپرت جهانی پیدا کرده‌اند. به‌عنوان نمونه، تیم Lynk & Co Cyan Racing وابسته به گروه جیلی، به موفق‌ترین تیم رقابت‌های FIA TCR World Tour تبدیل شده است. این تیم از سال ۲۰۱۹ تاکنون و در دوران برگزاری مسابقات TCR، با خودروی مسابقه‌ای Lynk & Co 03 TCR موفق به کسب مجموعاً ۹ عنوان قهرمانی جهان شده است. بر اساس برنامه اعلام‌شده، این تیم از سال آینده با خودروی جدید Geely Preface TCR در رقابت‌ها حضور خواهد داشت.

همچنین شرکت Horse Powertrain، از زیرمجموعه‌های گروه جیلی که به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک میان جیلی، رنو و آرامکو فعالیت می‌کند، به‌عنوان شریک فنی سری مسابقات فرمول ۴ انتخاب شده است. این شرکت علاوه بر این همکاری، از رقابت‌های مهندسی دانشجویی Formula Student China نیز حمایت می‌کند و به این ترتیب نقش فعالی در توسعه زیرساخت‌های فنی و انسانی موتوراسپرت در چین ایفا می‌کند.

دیدگاه شما؟