از ایتالیا تا نروژ؛ نقشه یارانه‌ها و معافیت‌های خرید خودروی برقی در اروپا

.
پنجشنبه - ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ - ۳:۱۰ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
خودروی برقی

با وجود چالش قیمت و شارژ، کشورهای اروپایی با مشوق‌های متنوع و یارانه‌های تازه برای افزایش فروش خودروهای برقی و تحقق اهداف سبز اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ رقابت می‌کنند.

با وجود اینکه فروش خودروهای برقی هنوز به دلیل قیمت بالا و کمبود ایستگاه‌های شارژ در اروپا محدود است، کشورها طرح‌های متنوعی را اجرا کرده‌اند.

هدف این طرح‌ها افزایش فروش خودروهای بدون آلایندگی در تلاش برای دستیابی به اهداف انتشار کربن اتحادیه اروپاست. این اهداف مستلزم آن است که ناوگان خودروهای سواری جدید تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار دی اکسیدکربن خود را ۵۵ درصد کاهش دهند.

نتایج تحقیقات شامل مشوق‌هایی برای کسب‌وکارها نمی‌شود و یارانه‌های منطقه‌ای یا بومی را نیز در نظر نمی‌گیرد و فقط طرح‌هایی را در نظر می‌گیرد که قرار است تا اکتبر ۲۰۲۵ ارائه شوند.

ایتالیا اخیرا از آغاز طرح تشویقی جدیدش خبر داده است که حدود ۱۱ هزار یورو برای افراد ارائه می‌دهد و تا ۳۰ درصد از کل قیمت خرید یک خودروی برقی جدید را پوشش می‌دهد. طبق گفته انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا، فروش خودرو به ویژه خودروهای برقی در ایتالیا پایین است. سهم خودروهای برقی از بازار بین ژانویه تا ژوئیه سال میلادی جاری، ۵.۲ درصد بود. میانگین اتحادیه اروپا حدود ۱۵ درصد بود.

کشورهای یونان و لهستان هر کدام حدود ۹۰۰۰ یورو یارانه برای خریداران خودروهای برقی ارائه می‌دهند. در یونان، این مبلغ بعلاوه  ۲۰۰۰ یوروی دیگر برای اسقاط یک وسیله نقلیه آلاینده قدیمی و ۱۰۰۰ یورو برای خریدار زیر ۲۹ سال ارائه خواهد شد. لهستان همچنین مالیات صفر را برای رجیستری خودروهای تمام برقی وضع کرده که سهم بازار این خودروها در هفت ماه اول سال ۵.۴ درصد بوده است.

از دیگر کشورهایی که یارانه‌های دولتی بسیار سخاوتمندانه‌ای دارند می‌توان به اسلوونی اشاره کرد که مردم می‌توانند تا سقف ۷۲۰۰ یورو برای خرید یک خودروی برقی جدید تا ۳۵ هزار یورو کمک هزینه دریافت کنند.

اسپانیا کمک مستقیم کمتری برای خرید ارائه می‌دهد که بین ۴۵۰۰ تا ۷۰۰۰ یورو برای خودروهای تمام برقی و۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو برای خودروهای پلاگین هیبریدی ارائه می‌کند.

کشورهای شمال اروپا، از جمله نروژ و دانمارک با بالاترین نسبت وسایل نقلیه تمام الکتریکی در جاده‌های خود که سهم بازار به ترتیب ۹۴.۱ درصد و ۶۴.۳ درصد را دارد، هیچ مشوق خرید مستقیمی ارائه نمی‌دهند. خودروهای برقی در نروژ از مالیات بر ارزش افزوده، تعرفه واردات و هزینه‌های رجیستری معاف هستند.

در دانمارک، خودروهای بدون آلایندگی ۴۰ درصد از تعرفه رجیستری را پرداخت می‌کنند. مردم این کشور، مالیات مالکیت خودرو را بر اساس میزان انتشار دی اکسیدکربن خودرو پرداخت می‌کنند.

برخی از کشورها از جمله اتریش، به تازگی مشوق‌های خود را برای خودروهای برقی لغو کرده‌اند اما برخی دیگر، از جمله سوئد، مشوق‌های جدیدی را ارائه می‌دهند. این کشور برای خرید خودروهای برقی، یارانه‌ای به مبلغ ۵۴ هزار کرون سوئد (۴۹۳۸ یورو) را طی ۳۶ ماه، منحصرا برای خانواده‌های کم‌درآمد در مناطق روستایی، پیشنهاد می‌دهد. فرانسه، بودجه یارانه خودروهای برقی‌اش را کاهش داده اما همچنان بسته مشوق‌های قابل توجهی ارائه می‌دهد.

طبق تحقیقات یورونیوز، فنلاند یک برنامه تشویقی جدید برای اسقاط خودروهای فرسوده  را بررسی می کند که می‌تواند تا سقف ۲۵۰۰ یورو به افرادی که خودروی کم‌آلاینده خریداری می‌کنند و خودروی بالای ۱۰ سال خود را اسقاط می‌کنند، ارائه دهد.

 

منبع: ایسنا

دیدگاه شما؟