اولین ایربگ کلاه‌شکل با ون لوکسید V9 معرفی می‌شود

.
پنجشنبه - ۴ دی ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۳ ق٫ظ
تحریریه اتومدیا
ون لوکسید V9

ون لوکسید V9 حاصل همکاری مشترک شرکت‌های هواوی و چری، قرار است به‌عنوان نخستین خودروی تولید انبوه جهان به فناوری نوآورانه ایربگ کلاه‌‌شکل مجهز شود. این محصول در بهار سال ۲۰۲۶ وارد بازار داخلی چین خواهد شد و به‌عنوان مدل پرچم‌دار برند لوکسید در سبد محصولات این برند لوکس عرضه می‌شود.

لوکسید (Luxeed) برندی مشترک میان هواوی و چری است که در سال ۲۰۲۳ و در قالب اتحاد HIMA شکل گرفت. محصولات کنونی این برند شامل دو خودرو با قوای محرکه تمام‌برقی و برقی با افزایش‌دهنده برد می‌شود که سدان S7 و شاسی‌بلند R7 را در بر می‌گیرند. بر اساس آمارهای منتشرشده، این برند از ماه ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۵ در مجموع موفق به تحویل ۸۱ هزار و ۳۹۱ دستگاه خودرو به مشتریان شده است. اکنون این خودروساز برای سال آینده آماده معرفی نخستین ون پرچم‌دار خود با نام Luxeed V9 می‌شود.

لوکسید V9 برای نخستین‌بار در صنعت خودرو به ایربگ کلاه‌‌شکل مجهز خواهد شد. بر اساس این گزارش، در صورت وقوع تصادف، صندلی‌های خودرو به‌صورت خودکار به وضعیت ایمن‌ درمی‌آیند و هم‌زمان، ایربگ کلاه‌‌شکل در کنار ایربگ‌های جانبی فعال می‌شود تا حفاظت مؤثرتری از سر و بالاتنه سرنشینان به عمل آید.

فناوری ایربگ U شکل

این فناوری نخستین‌بار در سال ۲۰۲۳ توسط شرکت یانفنگ اتوموتیو معرفی شد. یانفنگ یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان تجهیزات داخلی خودرو در جهان به شمار می‌رود و سابقه همکاری با خودروسازانی همچون فولکس‌واگن، تویوتا، ب‌ام‌و، جنرال‌موتورز، استلانتیس، BYD، GAC و جیلی را در کارنامه خود دارد. صندلی طراحی‌شده توسط این شرکت امکان تنظیم خواب با زاویه بالا، چرخش صندلی و جابه‌جایی طولی وسیع را فراهم می‌کند.

مهندسان یانفنگ در فرآیند توسعه این صندلی تمرکز ویژه‌ای بر افزایش ایمنی سرنشینان داشته‌اند. بر همین اساس، صندلی به سیستم بازگشت سریع به حالت عمودی پیش از وقوع تصادف مجهز شده است. این سامانه با اتکا به داده‌های سامانه‌های پیشرفته کمک‌راننده یا ADAS، پیش از برخورد فعال می‌شود. علاوه بر این، کمربند ایمنی یکپارچه و ایربگ تعبیه‌شده در صندلی نیز در لحظات ابتدایی تصادف وارد عمل می‌شوند و با کاهش حرکت رو به جلوی بدن، به جلوگیری از وارد شدن فشار بیش از حد به ناحیه کمر و ستون فقرات کمک می‌کنند.

پیش از این، برخی منابع غیررسمی در شبکه اجتماعی ویبو اعلام کرده بودند که لوکسید V9 به مجموعه‌ای از فناوری‌های ایمنی بی‌سابقه در صنعت خودرو مجهز خواهد شد، اگرچه این اطلاعات تاکنون به‌طور رسمی از سوی سازنده تأیید نشده است.

ون لوکسید V9 بر پایه پلتفرم ماژولار E0X یا E0X‑L توسعه‌یافته توسط چری ساخته می‌شود؛ پلتفرمی که پیش‌تر در خودروهایی نظیر اکسلانتیکس ET و اکسلانتیکس ES مورد استفاده قرار گرفته است. این ون از فاصله محوری بلندتری برخوردار است و طول بدنه آن از ۵٫۳ متر فراتر می‌رود که نتیجه آن، فراهم شدن فضای داخلی وسیع و جادار برای سرنشینان خواهد بود.

بر اساس گزارش‌ها، توسعه پیشرانه و طراحی چراغ‌های جلوی لوکسید V9 بر عهده شرکت هواوی بوده است. این ون همچنین به نمایشگرهای بزرگ ویژه سرنشینان، یخچالی جادار، دستگاه اکسیژن‌ساز و لیدار پیشرفته ۱۹۲ خطی مجهز می‌شود. در ردیف دوم کابین، دو صندلی مستقل با قابلیت موسوم به جاذبه صفر در نظر گرفته شده و وجود صندوق جلوی برقی با مکانیزم باز و بسته شدن نرم نیز از دیگر امکانات شاخص این خودرو به شمار می‌آید.

لوکسید V9 از سامانه برق ۸۰۰ ولتی و سیستم پیشرفته رانندگی خودکار Qiankun ADS هواوی بهره می‌برد و به‌عنوان خودرویی آماده دستیابی به سطح خودران L3 معرفی شده است. این ون در دو نسخه تمام‌برقی و برقی مجهز به افزایش‌دهنده برد روانه بازار خواهد شد و شرکت CATL مسئولیت تأمین باتری هر دو نسخه را بر عهده دارد.

دیدگاه شما؟