مرسدس‌بنز در آستانه عرضه نسخه کامپک جی‌کلاس با پیشرانه برقی

.
دوشنبه - ۲۴ آذر ۱۴۰۴ - ۵:۴۷ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
baby G-wagon

نسخه‌ای کوچک‌تر از مرسدس‌بنز جی‌کلاس در آستانه ورود به بازار قرار گرفته است. هدف مرسدس‌بنز از طراحی این خودرو، حفظ اصالت و هویت کلاسیک جی‌کلاس در کنار پاسخ‌گویی به نیازهای جدید بازار و بهره‌گیری از فناوری‌های روز صنعت خودرو عنوان شده است. اطلاعات منتشرشده نشان می‌دهد این خودرو با وجود ابعاد کوچک‌تر، همچنان بخش زیادی از ویژگی‌ها و شخصیت متمایز جی‌واگن را حفظ کرده است.

با توجه به استقبال گسترده بازار از نسخه استاندارد جی‌کلاس، پیش‌بینی می‌شود مدل کوچک‌تر نیز با تقاضای قابل توجهی مواجه شود و بتواند نظر علاقه‌مندان به خودروهای شاسی‌بلند لوکس را به خود جلب کند. در صورتی که نسخه نهایی تولیدی شباهت زیادی به نمونه‌هایی داشته باشد که تاکنون در تست‌های جاده‌ای مشاهده شده‌اند، این خودرو می‌تواند جایگاه مهم و قابل توجهی در سبد محصولات مرسدس‌بنز به دست آورد.

در ماه‌های اخیر، چندین نمونه آزمایشی استتارشده از جی‌کلاس کامپکت در حال انجام تست‌های فنی و جاده‌ای دیده شده است. تصاویر جاسوسی منتشرشده از این خودروها، مبنای طراحی رندرها و تصاویر مفهومی جدیدی قرار گرفته‌اند که نمای کلی ابعاد و ظاهر این مدل را به تصویر می‌کشند. بررسی این تصاویر نشان می‌دهد مرسدس‌بنز قصد ندارد از زبان طراحی شناخته‌شده و نمادین جی‌کلاس فاصله بگیرد و تغییرات اعمال‌شده بیشتر به کوچک‌تر شدن ابعاد و نرم‌تر شدن خطوط تیز بدنه محدود شده‌اند.

در تصاویر منتشرشده، جی‌کلاس کوچک همچنان به چراغ‌های جلوی گرد و معروف جی‌واگن مجهز است، اما محل قرارگیری این چراغ‌ها اندکی پایین‌تر آمده و نمای جلو حالت نرم‌تر و مدرن‌تری به خود گرفته است. جلوپنجره جدید طراحی‌شده نیز این خودرو را از نظر بصری به سایر شاسی‌بلندهای امروزی مرسدس‌بنز نزدیک می‌کند و در کنار کاهش زوایای تند بدنه، چهره‌ای به‌روزتر و هماهنگ‌تر با محصولات جدید این برند برای آن ایجاد کرده است.

نمای جانبی خودرو شباهت زیادی به جی‌کلاس بزرگ‌تر دارد و همان فرم عمودی و مکعبی که به‌عنوان امضای طراحی این مدل شناخته می‌شود، حفظ شده است. با این حال، فاصله محوری کوتاه‌تر باعث شده درهای عقب کوچک‌تر از نمونه استاندارد باشند. این موضوع نشان می‌دهد فضای سرنشینان عقب چندان گسترده نخواهد بود و نباید انتظار سطح بالایی از راحتی و فضای پا در ردیف عقب داشت.

در بخش عقب نیز هویت جی‌کلاس به‌وضوح قابل تشخیص است، اما طراحی این قسمت ساده‌تر و نرم‌تر از گذشته به نظر می‌رسد. یکی از تفاوت‌های مهم در این بخش، حذف محل سنتی نصب چرخ زاپاس است. به جای آن، یک جعبه باریک و چهارگوش در پشت خودرو دیده می‌شود که به نظر می‌رسد برای نگهداری کابل‌ها و تجهیزات شارژ در نظر گرفته شده باشد. این جزئیات حاکی از آن است که جی‌کلاس کوچک از ابتدا به‌عنوان یک خودروی تمام‌برقی طراحی و توسعه یافته است.

بر اساس گزارش‌های اولیه، این خودرو روی یک پلتفرم اختصاصی جدید ساخته خواهد شد که ساختاری مشابه شاسی نردبانی دارد. استفاده از چنین ساختاری می‌تواند بخشی از توانمندی‌های آفرودی واقعی جی‌کلاس را حفظ کند؛ ویژگی‌ای که همواره یکی از نقاط قوت اصلی این خودرو در میان رقبا بوده است.

جزئیات فنی دقیق، از جمله توان پیشرانه، مشخصات موتور یا ظرفیت باتری، هنوز به‌صورت رسمی از سوی مرسدس‌بنز اعلام نشده است. با این حال، انتظار می‌رود این شرکت از فناوری‌ها و قطعات مشترک با سایر محصولات الکتریکی خود استفاده کند و حتی احتمال می‌رود بخشی از سیستم فنی این خودرو با مدل تمام‌برقی GLC مشترک باشد.

از نظر طراحی و جایگاه بازار، بسیاری از کارشناسان معتقدند مرسدس‌بنز مسیر درستی را در توسعه این محصول جدید انتخاب کرده است. با این وجود، چالش اصلی به نوع پیشرانه بازمی‌گردد؛ چراکه در کنار گروهی از خریداران که به‌طور جدی از نسخه کاملاً برقی استقبال خواهند کرد، عده‌ای دیگر همچنان تمایل بیشتری به مدل‌های هیبریدی یا حتی نسخه‌ای مجهز به موتور احتراق داخلی دارند.

با توجه به سرعت تغییر سلیقه مشتریان و شرایط متغیر بازار جهانی خودرو، این احتمال وجود دارد که مرسدس‌بنز در آینده دامنه محصولات خود را گسترش دهد و در کنار نسخه تمام‌برقی، مدل‌های هیبریدی یا بنزینی جی‌کلاس کوچک را نیز روانه بازار کند تا گزینه‌های متنوع‌تری پیش روی خریداران قرار گیرد.

دیدگاه شما؟