فراری 849 تستاروسا؛ جانشین 1036 اسب بخاری SF90

.
شنبه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ - ۴:۰۷ ب٫ظ
تحریریه اتومدیا
فراری

فراری 849 تستاروسا به عنوان جانشین مدل SF90 معرفی شده است اگرچه این خودرو در طراحی کلی شباهت‌هایی به نسل پیشین دارد، اما در بخش فنی با تغییرات و پیشرفت‌های قابل توجهی همراه شده است.

فراری 849 تستاروسا به عنوان جانشین مدل SF90 معرفی شده است اگرچه این خودرو در طراحی کلی شباهت‌هایی به نسل پیشین دارد، اما در بخش فنی با تغییرات و پیشرفت‌های قابل توجهی همراه شده است.

نیروی پیشرانه همچنان از یک موتور 8 سیلندر 4 لیتری توئین‌توربو تأمین می‌شود که با سه موتور الکتریکی ترکیب شده است. یک موتور برقی محور عقب را به حرکت درمی‌آورد و دو موتور دیگر هر یک به‌طور مستقل نیروی خود را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند تا سیستم چهارچرخ محرک و قابلیت تقسیم هوشمند گشتاور فراهم شود. توان خروجی کلی این مجموعه نسبت به SF90 حدود 50  اسب‌بخار افزایش یافته که بیشتر این افزوده شدن قدرت ناشی از ارتقای موتور احتراق داخلی است. توان الکتریکی به 217 اسب‌بخار محدود بوده و انرژی آن از باتری لیتیوم-یون با ظرفیت 7.45 کیلووات‌ساعت تأمین می‌شود.

فراری از توربوشارژرهای بزرگ‌تر با یاتاقان کم‌اصطکاک، اینترکولرهای حجیم‌تر، سرسیلندرهای جدید، بلوک موتور جدید، سیستم ورودی و سوپاپ‌های اصلاح‌شده و بست‌های تیتانیومی استفاده کرده است. همچنین برخی قطعات سبک‌وزن از مدل مسابقه‌ای 296 GT3 اقتباس شده تا وزن کلی خودرو نسبت به SF90 افزایش نیابد. این نیرو از طریق یک جعبه‌دنده هشت سرعته با الهام از فرمول یک منتقل می‌شود که به گفته فراری واکنش سریع‌تر، دقت بالاتر و هیجان بیشتری را در مقایسه با نسل پیشین ارائه می‌دهد. صدای خروجی پیشرانه نیز در تمامی حالت‌ها، به‌ویژه هنگام کاهش سرعت، عمق و طنین بیشتری یافته است.

ترکیب افزایش قدرت و حفظ وزن، شتاب صفر تا صد کیلومتر‌برساعت 2.25 ثانیه و شتاب صفر تا دویست کیلومتر‌برساعت 6.3 ثانیه را به ارمغان آورده است. این خودرو در پیست فیورانو زمانی معادل یک دقیقه و 17.5 ثانیه ثبت کرده که 1.5 ثانیه سریع‌تر از SF90 و تنها 0.2 ثانیه کندتر از نسخه SF90 XX است.

فراری

طراحی بدنه با الهام از المان‌های مدل‌هایی چون F80، دیتونا و حتی 308 ترکیبی از اصالت و مدرنیته را نشان می‌دهد. فرم کلی بدنه به وضوح بر پایه اصول آیرودینامیک پردازش شده است؛ بخش جلوی دو لایه با فلاپ‌های آیرودینامیکی در قسمت فوقانی و پهن‌نمایی در بخش پایینی، همراه با ژنراتورهای گردابه در زیر خودرو، به بهبود جریان هوا و کاهش مقاومت کمک کرده‌اند. نوار افقی مشکی که چراغ‌ها را دربر می‌گیرد، هم‌راستا با زبان طراحی معاصر فراری است و ابعاد واقعی خودرو کوچک‌تر از آن چیزی است که ظاهرش القا می‌کند.

در نمای جانبی، کانال عمیقی بالای درها تعبیه شده که به ورودی‌های بزرگ‌تر عقب متصل می‌شود تا هوای خنک لازم برای اینترکولرهای حجیم را تأمین کند. افزایش توان پیشرانه موجب افزایش حرارت شده و این خودرو به حدود پانزده درصد بهبود سیستم خنک‌کاری نسبت به SF90 نیاز پیدا کرده است. همزمان تولید نیروی رو به پایین در سرعت 249 کیلومتر‌برساعت به 415 کیلوگرم رسیده که نسبت به گذشته بیست‌وپنج کیلوگرم بیشتر است.

در نمای عقب، دو قوس بزرگ بر روی چرخ‌های عقب به باله‌های ثابت ادغام‌شده در سپر عقب متصل می‌شوند. یک باله مرکزی فعال نیز برای افزایش فشار رو به پایین در سرعت‌های بالا به این مجموعه افزوده شده است. زیر این بخش، دو خروجی اگزوز از جنس اینکونل قرار دارد که به همراه دیفیوزرها و کانال‌های خروج هوا، فشار هوای زیر بدنه را مدیریت می‌کنند.

فراری

با وجود قدرت 1036 اسب‌بخار، این خودرو قابلیت‌های استفاده روزمره را حفظ کرده است. رانندگی تمام‌برقی با برد تقریبی 25 کیلومتر امکان‌پذیر است و راننده می‌تواند از حالت‌های گوناگون رانندگی، از آرام و اقتصادی تا بسیار پرهیجان، بهره ببرد. از سیستم‌های کمکی و ایمنی می‌توان به Side Slip Control نسخه 9، کنترل کشش پیشرفته، دیفرانسیل الکترونیکی، سیستم تعلیق مغناطیسی SCM، سیستم فرمان FDE 2.0، ABS Evo و فناوری FIVE اشاره کرد که سامانه‌ای پیشرفته است که با تحلیل لحظه‌ای شرایط دینامیکی، امکان پیش‌بینی و اصلاح مسیر خودرو در پیچ‌ها را با همکاری سیستم ABS Evo و از طریق تقسیم گشتاور و ترمزگیری دقیق فراهم می‌کند.

فضای داخلی بازطراحی شده و ضمن حفظ ارگونومی بهتر، دکمه فیزیکی استارت بر روی فرمان قرار گرفته است. کنترل‌های لمسی اطراف نمایشگر پشت فرمان عملکرد دقیق‌تری دارند. با این حال، فضای کلی کابین نسبت به نسل پیش افزایش پیدا نکرده و فراری برای خریدارانی که فضای بیشتری نیاز دارند، مدل آمالفی را پیشنهاد کرده است.

نسخه سریع‌تر این خودرو با پکیج Assetto Fiorano عرضه می‌شود که در زمان سفارش باید انتخاب شود. این پکیج شامل کیت آیرودینامیکی تهاجمی‌تر در جلو، سیستم تعلیق مسابقه‌ای با قابلیت بالابر دماغه، استفاده گسترده از فیبر کربن برای کاهش 30 کیلوگرم وزن، رینگ‌های سبک‌وزن، صندلی‌های اسپرت سبک، تایرهای میشلن Cup2 و سایر بهینه‌سازی‌های فنی است.

همزمان مدل اسپایدر نیز با سقف فلزی جمع‌شونده عرضه می‌شود که 90 کیلوگرم سنگین‌تر از نسخه کوپه است و می‌توان آن را نیز با پکیج Assetto Fiorano سفارش داد. بهای نسخه کوپه 460000 یورو و نسخه اسپایدر 500000 یورو اعلام شده است. هزینه پکیج Assetto Fiorano برای هر دو نسخه 52500 یورو خواهد بود.

فراری SF90 که در سال 2019 معرفی شده بود با ترکیب سه موتور برقی و یک موتور 8 سیلندر توربو، انقلابی در کلاس خود ایجاد کرد، اما اکنون با رقبایی چون لامبورگینی رووئلتو مجهز به موتور V12 و سه موتور برقی و آستون مارتین والهالا با مشخصاتی تقریباً برابر با 849 تستاروسا روبه‌رو است. موفقیت این نسل جدید در حفظ جایگاه برتر خود در پنج سال آینده، به عملکرد واقعی و تجربه رانندگی آن بستگی دارد، هرچند بر پایه داده‌های اولیه، شانس رقابت این محصول بسیار بالا ارزیابی می‌شود.

 

 

دیدگاه شما؟