صنعت خودروسازی در مسیر گذار به خودروهای برقی مسیری پرچالشتر از پیشبینیهای گذشته را تجربه میکند. تغییرات مداوم در سلیقه مشتریان، موانع حقوقی متغیر و نیازهای خاص هر بازار، خودروسازان را وادار کرده تا برنامهها و واکنشهای خود را متناسب با شرایط جدید تنظیم کنند.
صنعت خودروسازی در مسیر گذار به خودروهای برقی مسیری پرچالشتر از پیشبینیهای گذشته را تجربه میکند. تغییرات مداوم در سلیقه مشتریان، موانع حقوقی متغیر و نیازهای خاص هر بازار، خودروسازان را وادار کرده تا برنامهها و واکنشهای خود را متناسب با شرایط جدید تنظیم کنند. اگرچه سرعت رشد فروش خودروهای الکتریکی نسبت به قبل اندکی کاهش پیدا کرده، اما دادههای تازه نشان میدهد که این خودروها همچنان محبوبیت بیشتری پیدا کرده و سهم بیشتری از بازار جهانی را در اختیار میگیرند.
بر اساس گزارشهای موجود، در هشت ماه نخست سال جاری حدود 12 میلیون و 500 هزار دستگاه خودروی تمام برقی و پلاگین هیبریدی در جهان به فروش رسیده است. این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی 25 درصدی را نشان میدهد و عمدتا نتیجه افزایش تقاضا در بازارهای مهم جهانی است. با این حال بازار آمریکای شمالی در این روند عقبتر از دیگر مناطق عمل کرده است.
دادههای منتشرشده از سوی موسسه Rho Motion نشان میدهد که امسال فروش مجموع خودروهای تمام برقی و هیبریدی در آمریکای شمالی به یک میلیون و 300 هزار دستگاه رسیده که تنها 6 درصد بیشتر از سال قبل بوده است. این در حالی است که اروپا رشد 31 درصدی، چین رشد 25 درصدی و سایر نقاط جهان رشد 44 درصدی فروش را تجربه کردهاند و فروش خارج از این دو منطقه اصلی به حدود یک میلیون دستگاه رسیده است.
در میان کشورهای منطقه آمریکای شمالی، کانادا عامل اصلی کاهش میانگین رشد فروش بوده است. با توقف طرح تخفیف iZEV در اوایل امسال، میزان فروش انواع خودروهای برقی و هیبریدی در کانادا از ابتدای سال تاکنون حدود یکسوم کاهش یافته است. در مقابل، فروش این خودروها در ایالات متحده روندی صعودی داشته و بهویژه در ماه اوت به دلیل نزدیک شدن به پایان مهلت بهرهمندی از اعتبار مالیاتی فدرال خودروهای برقی در تاریخ 30 سپتامبر با افزایش محسوس همراه شده است.
در ماه اوت سال جاری، فروش جهانی خودروهای تمام برقی و هیبریدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته 15 درصد بیشتر شد که کمترین میزان رشد ماهانه از ژانویه تاکنون به شمار میرود. مجموع فروش این خودروها در اوت به یک میلیون و 700 هزار دستگاه رسید که در مقایسه با ماه ژوئیه افزایش 5 درصدی را نشان میدهد.
چین به عنوان بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان نمونه بارز کند شدن شتاب رشد به شمار میرود. هرچند فروش این کشور در اوت نسبت به اوت سال 2024 رشد 6 درصدی داشت اما این میزان کمتر از پیشبینیها بود. آمار فروش سال گذشته به دلیل افزایش غیرمعمول در ماههای ژوئیه و اوت که نتیجه گسترش طرح تعویض خودروهای فرسوده با خودروهای انرژی نو در چین بود، به شکل غیرمعمولی بالا بود و همین موضوع باعث شده عملکرد امسال در مقایسه ضعیفتر به نظر برسد.
دیدگاه شما؟